Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver råd

Skrivet av Tom
Jag får ingen rätsida på tillvaron. Ena veckan är barnen hos mig, det är perfekt. Nästa vecka är man solo, och då menar jag ensam. Jag får ingen rätsida på tillvaron, hur kan man kombinera ungkarlslivet ena veckan med pappalivet nästa vecka?
Nån som har något tips?
Svar på tråden: Behöver råd

Alltså....

Skrivet av  Lasse
Been there, done that

När du har barnen så ägna dig åt dem, styr upp tillvaron så att vardagen tillsammans med dem fungerar smidigt. Det går väldigt fort att klargöra att de veckor du har barnen inte är förhandlingsbara när det gäller jobb, möten, resor m.m. Dina kompisar kommer snart att delvis planera sin tillvaro utifrån dina barnveckor. Se också till att inte ändra veckor, barn vill gärna att saker och ting förblir vid det gamla.

Vill du leva loppan får du vackert göra det under dina barnfria veckor. Det är inga problem, snarare nyttigt och du får tid att tänka igenom ev. nya bekantskaper och vart du vill komma med ditt liv.

Ta aldrig in en ny kvinna i ert liv utan att vara helt säker på att hon accepterar dina barn till 100 procent. Fungerar inte hon med dina barn kan du lika gärna glömma henne direkt - det finns helt enkelt ingen kvinna som är värd dina barn. Ta det också lugnt i början så att kvinnan och barnen får tid och möjlighet att hitta sitt eget språk och sätt att umgås.

Det viktigaste av allt är dock att du inte går in i någon ny relation innan du känner att du klarar dig helt bra ensam. Mår du dåligt av att vara ensam kommer du att hamna i underläge i relationen, känner du att du behöver hjälp av en partner kommer du att hamna i beroendeställning och hamnar i underläge igen.
 

Tack Lasse för svar

Skrivet av  Tom
Men problemet är inte barnen, jag kan ägna mig åt dem. Nån ny kvinna har jag inte släppt in på fyra år. Problemet är som sagt ensamheten och ungkarlslivet, får ingen kick av att ragga på krogen längre. Men jag söker sällskap för ensamhet är trist, så ruttet trist...
 

Åhå

Skrivet av  Lasse
Tja, vem får en kick av att ragga på krogen i all evighet.
Har du ingen hobby eller nåt intresse där du kan träffa folk? Jag träffade min nuvarande fru via en förening vi var aktiva i.
Jag tror att det är större chans om man kan träffas under en längre tid på ett naturligt sätt....alltså inte i nåt raggsammanhang.

Jag började i och för sig att träna och meditera för att må bättre efter skilsmässan vilket jag lyckades med. Hustrun säger också att det faktum att jag mådde så uppenbart bra, inte försökte ragga, inte låtsades vara något jag inte var gjorde mig oemotståndlig (Hmmm, kanske jag borde försäkra mig om att hon fortfarande tycker så ;-)).

Jag känner verkligen med dig.
 

Artiklar från Familjeliv