Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vi är bjudna på kalas!

Skrivet av TAcksam för svar ganska snabbt.
Hej alla.

Vet inte riktigt om jag skriver under rätt rubrik men hoppas att det funkar här också isåfall.

Det är så här att vi är bjudna på kalas till ett par vi känner vars dotter fyller 4 år. Bilresan dit kommer att ta lite över 1 h. Dom sa att vi skulle komma kl 14.00. Vi har en son som är 1 år och han brukar sova middag från 11.30 till 13.30 så vi sa att han får väl sova i bilen upp då.

Till kalaset kommer även andra par med barn i olika åldrar och det jag oroar mig över är hur det ska gå helt enkelt. Jag menar tänk om vår son inte vill äta hos dom för att det är för mycket stoj och stimm runt omkring? Tänk om han blir så stressad att han kräks upp all mat igen eller nått för det har hänt ibland faktiskt. Dom har precis flyttat in i ett nytt hus så jag vet inte hur det ser ut men tänk om det inte går att sätta sig mer avskilt och ge honom mat. Vår son är lite speciell att mata ibland, han kan kinka och gnälla om han inte får kladda lite ibland tex. Finns det fler än jag som tänker så här när man ska åka på lite större kalas? Visst man får ju ta det för vad det är, funkar det så funkar det och det vore ju jättebra. Ibland känner jag mig så ensam om att ha en son som tycker att det ibland är väldigt tråkigt att äta. Jag behöver få lite goda tips och råd, kloka ord mm. Vi tänkte även ta med en matstol till vår son men vilken stol tycker ni vi ska ta med? Vi har en hopfällbar stol som man hänger på ett bord och vi har en vanlig ikeastol med avtagbart bord till som vår son oftast sitter i. Finns det fler här inne som har barn som är lite mäckiga att mata?
Svar på tråden: Vi är bjudna på kalas!

Hej...

Skrivet av  Anette med M&A
Jag har ingen erfarenhet av det du skriver om, men vill ändpå svara...

Jag tycker helt klart att ni ska åka på kalaset, det kan väl vara kul att träffa andra..

Låt er son sova i bilen. ta med varmt vatten i termos och vällingpulver eller gröt.. och ge honom mat i bilen, innan kalaset...
Så är han ju mätt och glad... och kan bara sitta med och ta lite saft eller bara vara med...
Ta med banan och yogurt... han måste inte äta MAT just då och där...

Och vi andra som inte har 1 åringar längre.. (mina barn är 3 & 7 ) vi kommer ihåg hur det va... låt honom kladda lite.. tex äta lite med fingrarna..

Jag tycker du ska ta med den stolen som man hänger på bordet... klart smidigast..

Skulle han tycker det är för mycket stimm och stoj... så kan ni ju alltid åka hem....

Jag hade åkt lite extra tidigt, så sonen han att somna och vakna i bilen.. gett honom välling där...
Gått på kalaset... haft med mej min stol.
Ville han äta så okej, ville han inte så okej...
Efter kalaser hade han kanske fått lite banan i bilen, och kanske en risifrutti innan vi åkte..(om han inte hade ätit på kalaset.., så han stod sej hem)
Hemma hade han fått Mat i lugn och ro...

Skulle han tycka det är jobbigt på kalaset, så hade vi stannat en liten stund och sen tackat för oss och sagt att vi kommer gärna någon annan dag... att vår son tycker det är lite jobbigt med för många nya barn och vuxna...

Så hade jag gjort, hoppas ni får trevligt om ni åker....
 

Har inte så mycket att tillägga

Skrivet av  Madde B
Anette här ovan har ju gett toppentips. Precis så skulle jag göra och gör jag :-)
Jag har nämligen en fyraåring som fortfarande är precis lika strulig att få att äta borta så jag känner igen mig. Man får helt enkelt göra det bästa av situationen och om det innebär en extra flaska välling i bilen eller att de lever på frukt en hel dag - ja, de klarar det alldeles utmärkt för det mesta.

Har du kollat med de ni ska till om de har någon matstol? Många jag känner med lite äldre barn har fortfarande en matstol stående i förrådet just för att man umgås med många med småbarn. Annars brukar jag också slänga med vår hängmatstol till lill-skruttan numera (har precis börjat äta vanlig mat)
 

gå till kalaset

Skrivet av  Wanda
säkert blir det mycket simulans för honon där men en gång skadar inte. Mitt barn brukar äta bättre i sällskap med andra, de imiterar varandra och sitter finare och tar i besticken bättre.
 

De andra har redan skrivit det mesta

Skrivet av  Mathea
Det jag också tänkte på är att om det nu skulle bli väldigt stökigt för honom så kan väl en av er gå ut med honom på en promenad en stund.

Vad gäller matstol så skulle jag nog kolla av med dem jag ska till, inte alltid en hängstol passar på alla bord, även om det är lite ovanligt.

Hoppas ni får kul på kalaset! Och du, det mesta brukar ordna sig ganska bra. :-)
 

Artiklar från Familjeliv