Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

stå och äta

Skrivet av Anna
Min dotter är väldigt aktiv och kan inte sitta stilla, hon är 10 mån. Att mata henne är ett race mot tiden. Hon sitter kanske någon sekund och sedan står hon i stolen efter ett tag försöker hon klättra ner.
Det går väl inte att "uppfostra" en så liten till att inte ställa sig? När det blir för mycket så lyfter jag ner henne, hon tjuter och jag lyfter upp igen, och så håller vi på. Men det känns inte som att hon eg. lär sig något, ryggen däremot börjar snart också tjuta.
Vad gör man? Ska man stå ut och vänta tills hon blir äldre eller ska man sela fast henne i stolen?
Någon med erfarenhet???
Svar på tråden: stå och äta

jag har faktiskt ibland sele på

Skrivet av  x-tjejen
dels för att jag har ett barn till och om vi alla äter samtidigt inte kan ha 100 koll på henne vill inte att hon ska trilla ner och slå sig :)
 

Sele är bra

Skrivet av  K-ina
Vi hade sele på vår dotter när hon satt vid matbordet och det funkade jättebra. Det sägs att man ej kan uppfostra barn under 1 år.
 

Andra alternativ...

Skrivet av  Jessika
kan vara att sätta någon dyna i stolen, så att det blir för trångt för att hon skall kunna resa sig, eller att testa med en hängstol.
Annars kanske hon kan sitta i ditt knä?
Funkar det att sätta intressanta saker på bordet? (Tex klistermärken hon kan pilla på medan du matar)
Att försöka "uppfostra" henne att inte resa sig tror jag inte går! Har man nyss lärt sig att ställa sig upp vill man gärna göra det hela tiden, som en reflex...
 

Liknande här

Skrivet av  Karin
Nu är hon 11 mån men när hon var 10 mån kunde hon resa sig på 2 röda. Jag fick köpa en sele, dessbättre blir hon inte arg när hon märker att hon inte kommer upp, nåja - inte nu längre.
Ett bra tips är att ge något att hålla i och leka med. Kanske en sked eller två. Jag har en måttsats (tesked, matsked, deciliter) i aluminium. Den skramlar och är väldigt intressant. Att försöka plocka ris eller snabbmakaroner, själv, från bordet håller också henne upptagen så jag hinner sleva i lite mat medan hon pillar!
 

Jag skulle ta tjuren vid hornen..

Skrivet av  Nina med Elin-99 & Liam-04
barn vet och kan mer än man tror. För din egen skull tycker jag att du ska sela fast henne NU. Annars kommer du förmodligen få ett helvete sen....det är bara du som kommer lida för att hon kommer veta att det är hon som bestämmer. Om "jag" vill stå så gör jag det för mamma låter mig göra det osv
Förstår du hur jag menar?
Jag har lärt mig mycket av mitt första barn så det andra barnet är ju "lättare". Men de vi inte sätter stopp för nu för äldsta det kommer vi få lida för sen. Jag tycker det är skitjobbigt just nu, men jag tar hellre fighten nu än att få en kankse "odräglig" unge som betämmer över föräldrarna.
Svårt, tungt och mycket tärande på en. Men, förhoppningsvis ett bra resultat så småningom.
Lycka till...
 

Artiklar från Familjeliv