Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"konstiga lekar"

Skrivet av Flickmamman
Jag har en dotter som är 6 år och hon har en jämngammal killkompis som hon leker med ett par ggr/månad. De har känt varandra sedan de var 2½ år. När de var i 4-årsåldern så började min dotter klaga på att han lekte konstiga lekar. Man skulle ha ansiktet i varandras rumpor. Hon gillade det inte och jag förklarade för henne att hon absolut inte behövde leka sådant som hon inte ville.

Jag vet också från min egen barndom att det ibland kan vara spännande för barn att utforska kroppar, så jag var noga med att inte förbjuda henne eller göra någon stor sak av det, utan bara poängtera att hon inte skulle göra något som hon inte själv ville.

Sedan dess har jag inte hört så ofta om rumpleken, bara någon gång ibland. Någon gång har hon berättat att hon sagt ifrån och jag sagt att det var bra. Nu var det länge sedan jag hörde talas om leken, men idag var de hemma hos honom och lekte några timmar, och när hon var hemma igen så sa hon att hon nog inte skulle gifta sig med honom ändå (det finns två kandidater *ler) eftersom han leker så dumma lekar. Idag skulle de äta varandras rumpor, och så ville han ha sin hand i hennes trosor.

Det känns inte bra alls det här. Okej om det är utforskande på hennes egna villkor, men det känns inte som det är det längre.

För ett helt år sedan försökte jag prata om det här med hans mamma, men det hon verkade inte vilja lyssna på mig. Jag tyckte att leken hade börjat i samband med att han började på dagis så jag hade en teori att han lärt sig av något annat barn på dagis, men mamman påstod att det hade börjat redan innan, vilket jag inte kunde säga emot. Men de var hemma hos oss och lekte massor innan han började på dagis och jag märkte aldrig någonsin av detta då.

Hon tyckte också att jag skulle se till att de inte lekte detta när de var hos oss, men jag upplever det som att leken nästan alltid sker hemma hos dem. Jag nämnde också att barn ju ofta leker utforskande lekar och att det nog inte är negativt så länge det är på barnens villkor, men hon är lite religös av sig och ville nog inte alls acceptera att barnen lekte sådant. Jag umgås rätt mycket med mamman och vill inte stöta mig med henne, så därför har jag svårt att säga emot henne. Men nu känner jag att det gått så långt att det påverkar min egen dotter, så nu vet jag inte om jag vill att min dotter ska leka där fler gånger. Hon ska absolut inte behöva leka sådana här lekar mot sin vilja.

Det jag har börjat fundera över är vart han lärt sig dessa saker. Han har två äldre syskon som nu är 10 och 11 år. Det kan ju vara därifrån såklart, men i så fall undrar jag hur de leker med sin lillebror.

Svar på tråden: "konstiga lekar"

Ja, jag skulle...

Skrivet av  Mamma Mia
... nog känna detsamma som du om det gällde min dotter, man vill ju verkligen inte att de ska råka ut för några övergrepp (även om det handlar om "lek"). Kan du inte tala med pojkens mamma igen? Fråga om hon såg något av detta när de var hemma hos dem. Kanske kan ni tala tillsammans allihop o säga att det inte är ok att leka "rumplekar" mot någons vilja. Din prioritet är att skydda din dotter, hon har ju kommit till dig o berättat detta. Det betyder troligen att hon tycker det känns konstigt o obehagligt men inte förmår sätta stopp själv.
Vad detta bottnar i är eg inte ditt ansvar, är pojkens mamma informerad så får du lita på att hon själv undersöker om storesyskonen lekar helt ok lekar el vad det handlar om. Kanske har pojken råkat få tag på någon porrtidning el sett någon sådan film?
Det är bra att du inte skuldbelägger någon här, dockska man ändå inte vara rädd att tala öppet om detta även om det kan kännas lite känsligt vuxna emellan. Lycka till!
 

fy vad jobbigt

Skrivet av  Joa
jag har oxå varit med om lite liknande när min dotter var 4 sådär. Fast det var en annan flicka- lika gammal- som ville bada nakna ofta och klä av sig kläderna och jag fick kalla kårar men gjorde ingen stor grej av det, men jag märkte att hemma hos oss hände det inte för jag tillät ingen stängd dörr till rummet men det gjorde den andra mamman Jag pratade med min dotter och hon förstod att hennes kropp bara är hennes och bara hon själv får ta på den.
Men jag förstår din vända- helt klart! Jag tycker du ska prata med dagis personalen eller någon på BVC det kan iallafall hjälpa lite. Eller så gör du som jag- styr undan viljan att leka med just det barnet. Det finns ju andra barn!
 

Artiklar från Familjeliv