Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

aktiv

Skrivet av trötta mamman
Min dotter på 14mån är VÄLDIGT aktiv... jag har fått höra på BVC att "oj.. jag skulle nog inte orka en hel dag om hon var mitt barnbarn" och de jämnför henne med "den vilda bebben"..
Hon har Alltid varit så här aktiv så jag har ställt henne i kö för gymnastik.. Där hon får börja när hon fyller tre.. Jag kan bara hoppas på att hon blir lite lugnare då..
Visst är det skönt med ett så piggt barn.. Men *suck* ansträngande... Jag går inte gärna hem till någon på fika, kalas etc.. Hon springer bara runt och förstör ALLT..
I Januari ska hon börja på dagis och jag hoppas det blir bättre då..
Hon har även en STARK vilja och skriker när hon inte får som hon vill...
Men jag står fast vid vad jag sagt..
ex med TVn, hon ställer sig framför TVn och trycker på alla knappar.. jag skäller och sätter henne på golvet vid hennes leksaker.. hon grinar men jag försöker att ignonera.. Ja det går väl 1-2 min så ställer hon sig framför TVn tittar på mig och trycker igen... Hmm ja så där håller vi på.. Jag hatar att behöva bråka med henne.. Hemma vet jag att det inte finns nåt att förstöra men hos vänner och bekanta sitter man på helspänn..
*suck* vad gör man med dessa aktiva barn?
Svar på tråden: aktiv

Det undrar jag också

Skrivet av  Monika
Min son 3,5 år är okså väldigt aktiv. Dagis har i alla fall avlastat mig. Men dagisfröknarna tycker att han är lite jobbig men det tar de. Vi har alltid tagit lång promenade/springonader innan vi ska gå bort. Då håller han sig lugn ett litet tag. Han är lugnare nu än för ett år sedan.
 

ett litet tips

Skrivet av  flaxis
Du skriver att du skäller när hon trycker på knapparna på tv:n. Just att skälla, bli arg/upprörd är som att be om mer. Då blir det extra spännande att göra det.

Istället för att sätta henne vid leksakerna som uppenbarligen inte är roliga just då, försök med nåt annat, hitta på nåt, läsa bok ,rita, vad som helst.

Sen mitt universaltips: gå ut. Har själv ett aktivt och viljestarkt barn och det är bra mycket lättare att sysslesätta ute än inne i din dotters ålder tycker jag. Ute är ju ALLT spännande, man kan gå runt och undersöka löv och svampar och kvistar och stenar och skräp och så kan man gå till en lekpark och gunga osv.
 

förstår dig!

Skrivet av  mamma till en tös
Min dotter är likadan. Hon är nu 20 månader och faktiskt lite lugnare nu än hon var vid 14 mån. En kompis sa en gång att man kunde ha vår dotter som barnsäkerhetstestare. Man kunde släppa in henne i ett rum för att kolla vad man borde barnsäkra eftersom hon är på allt. Jag tror att vår typ av barn behöver lite mer stimulans bara. Vår dotter började på dagis vid 18 månader och jag tror att det var i samband med det som hon blev lite mindre ångvällt och lite mer "vanlig".

Mitt tips är att spara på krutet och låta henne pillra och trixa så länge det inte är farligt eller hon verkligen har sönder saker. Hennes nyfikenhet kommer inte vara midre för att hon inte får göra saker, utan hon kommer antaligen bara bli mer frustrerad och mer aktiv. Man orkar inte bråka om allt ju... Försök tänka ungefär så här: "gör det verkligen något om hon pillrar på TV\'n? Handlar det om mina principer eller handlar det om att hon kan skada sig?". Detta med att sitta på helspänn borta känner jag verkligen igen :-). Jag har löst det med att säga redan från början att hon är nyfiken av sig och att jag blir jätte glad om den vi besöker säger ifrån också om de ser att hon gör något de inte gillar... fast visst sitter jag på helspänn oftast iallfall...
 

Sluta skäll

Skrivet av  Sterna
för ju äldre de blir, ju mer måste du ta i för att de ska lyssna, jag vet för jag har just det problemet med min 2,5 åing idag pga att jag började för tidigt.
Räker med at du säger till, lungt, flyttar på henne och upprepar det om hon går tillbaka och fortsätter.

Eller så låter du henne utforska tven i lugn och ro i ditt sällskap för ofta så försvinner "det roliga" när man får göra något.

Nu vet jag inte vart du bor men i Stockholm har du flera olika aktiviteter även för barn under tre år, "The litle gym" har tre lokaler med aktiviteter för barn från 4 månader.
Barnens värld i Kallhäll är ett aktivitetsparadis för energiska barn oavset tålder och barn under 2 år går in gratis.

Annars är ett tips att försöka vara ute så mycket som möjligt och då låta henne gå och strosa i eget tempo och pilla på det hon är nyfiken på och är det något du inte vill att hon rör, typ en ciggarettfimp så försök få henne att själv släppa det utan att du tar det ifrån henne.

När sonen var 8-10 månader älskade han att pilla med grus och när han stoppade en stenbit i munnen satt jag brevid honom och sa "bläääääää" med hela tungan utanför munnen, säkert många som undrade vad jag pysslade med när de såg mig men resultatet blev att sonen inte stoppar sten i munnen och det utan att jag behövt gräva ut dem.

Prova och se om det fungerar.
 

en till som undrar

Skrivet av  A-M
Här har vi också vilda bebben, med mycket stark vilja... Men jag är själv ungefär likadan så jag försöker se mig i spegeln hela tiden. Inte vet jag om det hjälper, men det är i alla fall lite lättare att stå ut då.

Jag försöker ha så få regler som möjligt, egentligen bara sådana som motiveras av att nåt är direkt farligt. Då är det lättare att orka ta striden de gånger det behövs. Så jag har nog gett efter med mycket, typ sånt som plågar mitt ordningssinne men som inte direkt är nån fara. Jag försöker också vara väldigt tydlig med mina förbud, både i ord och handling, och sen jag lärde mig att själv delta i sånt som jag vill avleda henne med (inte bara sätta henne vid leksakerna utan också själv börja leka med dem) tycker jag att det gått lite bättre att flytta hennes fokus.

Men det är tufft. Och många viljekamper blir bara bråk och skrik, och ingenting annat.
 

undrar jag med

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & mini bf 0504
min dotter har nog inte varit stilla en vaken stund sedan hon lärde sig ta sig fram. 14 månader är hon som din och drar fram som en orkan. stark vilja har hon också, får hon inte som hon vill, om man tex tar något ifrån henne är hon vansinnig i flera timmar och matvägrar resten av dagen. *suck*

de andra föräldrarna på öf bara stirrar häoet och frågar hur jag orkar. tja har man något val?
 

Världens vildaste baby..

Skrivet av  Sofia*
..hade min syster, det fanns inget som han inte var på. Han var överallt hela tiden och pillade på allt, man blev trött av att bara finnas i närheten. Vi trodde allihop att det var damp eller likanande. I dag är han 12 år och lika slö som en boaorm i en snödriva. Det går alltså över!
Men det hjälper inte dig i dag, försök aktivera ditt barn på ställen där rörelse är positivt. Simhallen tex. Strunt i vagnen och gå på upptäcksfärd i parken osv. Gör något varje dag som tröttar ut lite och ger utrymme för rörelse. Har ni möjlighet att ha en liten studsmatta hemma så är det utmärkt, även för små barn. Det kräver inte plats men ger ändå möjlighet till mycket rörelse.
 

Då går jag mot strömmen lite

Skrivet av  Pallas
Detta är ju inte säkert att det stämmer på din dotter, men eftersom det föreslagits att hon är understimulerad i några svar vill jag ändå ge en annan vinkel. Jag tror att hon kan tvärt om kan vara överstimulerad.

En del barn är såklart aktiva i sin personlighet, men ibland kan man behöva komma till en liten kompromiss för att man ska orka med. En evig trötthetskamp som den vid tv:n är ju inget kul för någon av er. Jag tror att många barn är överstimulerade idag och att det gör det svårt för dem att koppla av. Om du tror att detta kan stämma in på din dotter så tycker jag att du ska kika lite på tex taktil massage och andra lugna beröringstillfällen, inte mer uttröttande saker som gympa och mycket folk och stoj.

 

TV-tips

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Vi bestämde oss för att vi inte skulle ha några diskussioner om just TV:n. Vi gjorde helt enkelt så att vi tejpade ett lock överpå och av knappen på TV:n. Innan vi gjorde det så stängde lillkillen gärna av tv:n när det var som mest spännande.
Vi har försökt göra hemmet så tillätande som möjligt för barnen. De måste låta bli en massa saker i affärer och hos andra människor och jag vill att mina barn ska kunna känna att de kan slappna av hemma utan en massa förbjudna områden i den vanliga miljön.
Vi har satt barnspärrar på de skåp som vi inte vill att han ska slita ut saker ur.

Det fungerar jättebra för oss och sonen är itne ett dugg vild när han kommer bort och bryr sig inte om TV:n hos andra.
 

Artiklar från Familjeliv