Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

HJÄLP 5-åring såg porr (långt men mkt brådskande)

Skrivet av Sandra
För en liten stund sedan ringde min väninna i vild förtvivlan. Hennes son hade suttit och tittat på tecknat medan hon och maken satt kvar vid köksbordet. Plötsligt hör de stönande ljud och sedan sonen som skriker; Va´äckligt!

De störtar in i rummet och upptäcker att det just pågår en avsugning på tv:n. De stängde naturligtvis genast av. Det visade sig att en systerson som sovit över ngn dag tidigare hade hämtat in en porrfilm från garaget och tittat på utan att sedan ta ut den ur videon och gömma undan.

Min väninna är förtvivlad och vet inte hur hon ska göra. Vad ska man säga? Är det ngn som har något råd?
Snälla svara fort!!!!
Svar på tråden: HJÄLP 5-åring såg porr (långt men mkt brådskande)

Det var uppe på Dr. Phil...

Skrivet av  maria65a
...härom dagen och han sa att om man gör stor sak av det så reagerar barnen starkt på det och gör man inte så stor sak av det så kommer inte barnen att präglas så djup av att det hände en gång.
Mamman i programmet förklarade för sin 4 åring att vuxna leker och brottas på det sättet fast det kanske är lättare att föklara ett samlag...

Tycker inte att din väninna ska vara förtvivlad, förklara att det var en vuxenfilm och att det finns filmer för vuxna och filmer för barn. Inget att göra stor sak av.
 

Bra svarat!

Skrivet av  raqven
Jag håller bara med dig Maria! Tala om att det var en vuxenfilm, frågar han mera så får hon väl svara lite skylande!
 

Jättebra svar...

Skrivet av  Sandra
... tack, själv vart jag alldeles ställd när hon frågade mig vad man bör göra. Det är ju inte direkt ett drömscenario.
 

Ja du, den typen

Skrivet av  Äckligt va ordet
av situationer skulle undvikas om ni inte hade porrfilmer hemma... det kan du ju hälsa din "väninna". Stackars barn att behöva växa upp i ett sådant hem.
 

Svarar "Fröken perfekt" eller???

Skrivet av  Tuva Lisas mamma
Svarar "Fröken perfekt" eller???
Fast det är klart, du är väl en lite pryd dam som inte tittar/tittat på porrfilm?? Stackare, du måste ha ett tråkigt liv....*skakar på huvet*
 

Ingen stor sak

Skrivet av  Pojkmorsan
Håller med de andra - gör ingen stor sak av det. Ett par kompisar till oss råkade ut för det för några år sedan. De hade hyrt en film, körde igång den och satte igång att storstäda båda två medan ungarna satt framför teven. Efter en stund hör de konstiga ljud. Där sitter deras barn (5 och 7) med vidöppna munnar och tittar på en porrfilm! Det var fel film som hamnat i fodralet!
Det är kloka, fina ungar idag så de överlevde utan men.
 

Pryd? Tråkigt liv?

Skrivet av  lyckligt lottad
Nu är det ju inte jag som skrivit inlägget ovan men jag tittar inte heller på porrfilm och jag är inte speciellt pryd. Jag gillar sex men inte porrindustrin, det är två helt olika saker. Och om du anser att du skulle ha ett "tråkigt liv" utan porrfilm så tycker jag ganska synd om dig...
 

Helt RÄTT!!! imt

Skrivet av  Inte impad
,,,
 

Tusen tack

Skrivet av  Nöjd och perfekt
Jag håller med dig (har skrivit en insändare med sign.dubbeldubbel-äckligt längre ner på sidan)behöver man porrfilmer pch sånt skit för att inte livet ska bli tråkigt - då bör man nog ta och tänka om i sina värderingar anser jag.
 

Du. Tuva Lisas mamma

Skrivet av  Dubbel-dubbeläckligt
Jag håller med Äckligt var ordet alias "fröken perfekt" till 100%. ÄSCLIGT!!! Just för att jag INTE har ett så j-a tråkigt liv behöver jag inte ens TÄNKA på porrfilmer.
Stackars ungar!!!
 

Nädu...

Skrivet av  Ingalingalena
... jag behöver inte heller porrfilm för att krydda till mitt sexliv. För mig hör det till min tonårsperiod men inget jag pysslat med de senaste 10 åren el så. Jag tror man kan har en hög moral samtidigt som man kan ha ett fint sexliv. *s*
 

Fast jag tittar inte heller...

Skrivet av  maria65a
Och tycker inte att jag är pryd på något sätt, det är bara så att jag inte tänder på folk som får betalt för att skreva och spruta i alla möjliga positioner.

Likaväl som jag inte tycker synd om barn som har föräldrar som tittar på porr, lika lite förutsätter jag att dom som inte tittar alls skulle vara hämmade
eller pryda på något sätt!
 

snälla rara

Skrivet av  sandra..a.k.a sa
stila dig lite, porr är inget ovanligt, inget konstigt.
 

om det vare sig

Skrivet av  snälla rara
är ovanligt eller konstigt varför då detta panikinlägg från din sida, dessutom utlagt på flera olikasnack?
 

ibland undrar man

Skrivet av  Inte impad
OM det är sååå hemskt när ett svar sedan sågas ner till fotknölarna
 

gud så löjligt

Skrivet av  disa
att skriva dessa rader och dessutom vara anonym!
så onödigt....
du blir ju inte direkt tagen på allvar....

jag har aldrig sett en porrfilm i hela mitt liv och skulle heller aldrig göra det just för att det äcklar mig.
men jag ser inget fel med att andra gör det och finner njutning. det är ju inget konstigt!

det bästa är att avdramatisera det och förklara att det helt enkelt var en vuxenfilm.
vill han fråga ngt är det bara att försöka svara så naturligt som möjligt och visa att man själv inte tycker att det är en stor sak, så kommer säkert inte pojken heller tycka det. tids nog upptäcker han vuxenvärlden och kommer garanterat fortsätta tycka det är äckligt fram till 15 år åldern :-)
 

Det var

Skrivet av  A
ett riktigt bra svar, tycker jag. Precis så känner jag också.
 

Ojoj då. *S*

Skrivet av  karo
Jag tror att du antagligen skulle svimma direkt om du fick veta hur många hem det finns porrfilmer i. För att inte tala om att folk äger sexleksaker!!

Jag tror man mår bättre om man låter folk sköta sitt och litar på att de flesta kan kombinera sitt vuxna sexliv med föräldraskapet på ett oklanderligt sätt.

En sak till som jag inte kan låta bli att säga är att människor som fördömer andra människor på det sätt du just gjorde brukar göra det för att de tvivlar ganska starkt på sin egen förmåga och lämplighet, och därför måste projicera känslan till andra för att själv framstå som bättre. Men du, jag tror inte du är sämre än nån annan. :-)
 

Amen lägg av

Skrivet av  Amelie m Saga & Tuva 020923
Porrfilm har väl många hemma och de flesta har dem gömda! Skulle man sluta med allt bara för att man får barn? En låsbar låda är väl annars att rekommendera tycker jag!
 

Jag tror som de andra

Skrivet av  lyckligt lottad
att en avdramatiserande attityd är det allra bästa. Dock måste man väl lämna ngn slags förklaring och det beror väl lite på hur mycket sonen har sett och hajat. Det viktigaste är ju att han inte får en bild av sex (som han ännu inte vet vad det är) som ngt "äckligt" för det vore ju att göra honom en otjänst. Men jag måste säga att det var väldigt klantigt gjort, om man nu kollar på porr så får man ju se till att sådant här inte händer. Och att ha yngre släktingar som sover över och ligger och kollar på p-rulle - hmm, ja jag tycker nog att det är ganska ofräscht faktiskt.
 

Vilka oduktiga personer

Skrivet av  Inte impad
som tillhanda håller porr....

Sånt "förstör" säkert ett barn mer än Buffy och annat "påhittat"....
 

varför såna onödiga präktkommentarer?

Skrivet av  disa
tror du att det var de TS vill ha när hon bad om råd?

dessutom är "oduktig" inte ens ett ord....

det är vuxna människors beteenden och negativitet som "förstör" barn, som du så fint utrycker det, inte enstaka händelser som vuxna visar lugn och tilltro i, trots att det kan vara mer eller mindre obehagliga företeelser som den här med porrfilmen!

varför ens bemöda dig att svara när du uppenbarligen inte vill råda ts som var hennes önskan?
 

Ja för du verkar inte

Skrivet av  Moa bf 24/1
ha alla hästar hemma riktigt, som jag brukar säga, är du vuxen eller är det nån tonåring som låtsas? Vuxna människor ser på porr ibland, många iallafall, och det är helt normalt. Så efter man skaffat barn ska man inte längre ha nån sexualitet? Snacka om oallmnänbildat intryck man fick av dina kommentarer.
 

Ingen porr= ingen sexualitet?

Skrivet av  Katja med Theo+4 till
Eller vad är det du försöker säga?

Hoppas du inte menar att om man INTE kollar på fuckande personer på film, så han man ingen sexualitet?

Det är väl snarare de som kollar på sprut och skjut som saknar en egen sexualitet...
Och måste ta till substitut i alla former(och hål)
 

Gör ingenting!

Skrivet av  LillKatt
Och prata inte om det förrän barnet kanske nån gång får för sig att nämna det. Då får ni ta tag i en diskussion om det barnet sett. Låt honom/henne glömma alternativt bagatellisera det som setts.

Men jag tycker som andra att allt som tillhör vuxna bör man ha koll på så de inte ligger inom räckhåll för ett barn. Mediciner, 15-årsfilmer etc. Barn är inte mogna för sånt.
 

Artiklar från Familjeliv