Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

matproblem-hjälp!

Skrivet av labyrint
Har precis stått och lagat en god middag. Dottern som är två och ett halvt tog som vanligt två tuggor-tills vi observerade att hon åt, då slutade hon.

Hon "showar" under måltiderna, sitter och leker med maten och allt i dess närhet,kräver all uppmärksamhet men äter inte. Är för övrigt en harmonisk liten tjej. Vad göra? Äter såklart allt och sitter som ett ljus på dagis. Förstår inte hur de bär sig åt där. Snälla, är det någon som har ett råd? Nu brukar vi säga åt henne ngra gånger, sedan får hon gå ifrån bordet, mest för att inte vi (mest jag) ska bli alltför arga på henne.

Försöker verkligen inte göra ngn. stor grej av det men blir både arg och orolig för att hon äter så lite. Det är just lagad mat som hon inte vil ha. dvs. här hemma. Annars äter hon gärna mackor, frukt, gröt etc. även om det inte handlar om ngra mängder.
Svar på tråden: matproblem-hjälp!

Låter nästan som vår

Skrivet av  Nina med Elin-99 & Liam-04
dotter. Hon har i princip hållt på så sen hon föddes :o)
Nu har det börjat bli lite ordning och hon fyller 5 i december. Tycker ni ska fortsätt vara bestämda med att om hon inte äter får hon gå från bordet eller när ni har ätit upp så plockas all mat bort och hon får inget efter det. Varken smörgås eller dricka. Kanske vatten då. Det var det vi skulle gjort från början. Och ta bort allt godis tills hon visar att hon kan äta. Inte bara en eller två dagar eller en vecka utan kanske 2-3 veckor och då om hon är "snäll" kan hon få en kaka om hon har ätit ordentligt förståss. Vi har börjat göra så nu och nu har det blivit bättre. Vi var lite sena, men ta tag i det i tid :o)
Vi bråkade jämt. Middagen blev en tråkig stund istället för gemensam och trevlig.

Lycka till och tala gärna om hur det går.
Bråka inte vid maten och var konsekventa.
:o)
 

tack..

Skrivet av  labyrint
tycker dina råd låter vettiga, Ska försöka tänka på det där med godis, tror hon får i sig lite för mkt. den vägen så att hon kanske inte är riktigt hungrig till måltiderna. Man är ju så glad att hon överhuvudtaget äter något.
 

Förstår inte ditt resonemang!

Skrivet av  Amelie m Saga & Tuva 020923
Jag kan inte förstå din mening "man är så glad att hon överhuvudtaget äter något"
Din dotter äter förmodligen inte mat just för att hon vet att hon får andra saker som godis och mackor istället! Godis är ingen vardagsmat utan ska ges på lördagar och fest tycker jag! Det föstör aptiten och tänderna! Det är inte roligt att gå till tandläkaren med en 3-åring som har hål i tänderna!
 

Håller med

Skrivet av  Lena
Kakor, godis etc är ingen bra ersättning för mat alls. Jag tycker det är bättre att ta bort sånt helt när barnet matvägrar, så man ökar chansen att barnet är ordentligt hungrigt vid måltiden istället. Söta saker kan istället göra att man inte känner att man är hungrig alls.
 

Lite råd

Skrivet av  Amelie m Saga & Tuva 020923
Ge mat på fasta tider, inget småätande mellan måltiderna, äter hon inte så låt henne gå ifrån bordet men ge henne inget annat större än en frukt tills nästa måltid. Lär henne att hon inte kan få mackor istället för mat någon timme efter att hon inte velat äta. (du lär inte behöva göra detta så många gånger innan hon lär sig att man ska äta när det serveras)

Nu vet jag ju inte så mycket om hur ni gör eftersom du inte skrev om det men dett aär bra råd från min mamma som är tandhyigenist. Att småäta är inte bra för tänderna, fasta måltider och ge bara vatten som dryck mellan måltiderna!
 

Min son är likadan ;)

Skrivet av  Enna
Jag tror helt ärligt att det är åldern, här hemam testar han gränser som jag vet inte vad, mat är en av dem medan allt går kanon på dagis. Där vet barnen att regler är regler och man gör som alla andra.
Hemma är man trygg och älskad så där kan man testa.

Här låter vi sonen äta det han vill äta _men_ äter man inte maten som dukats frma till middag så blir det ingen efterrätt, inga mackor, ingen frukt heller. Är han hungrig senare erbjuder vi smama mat som han ratade till middagen och först när den är uppäten får man smaka annat.
Sonen är nu 2 år och 3 månader, är pigg och glad i övrigt, växer som han ska och utvecklas i ett rasande tempo vilket gör att jag inte är ett dugg orolig för att han får i sig för lite näring. Friska barn svälter inte sig själv.
 

Ett tips...

Skrivet av  Lena
Många barn krånglar just för att de märker att det är viktigt för föräldrarna, det blir en "grej" av det. Oss hjälpte det mycket när vi läste Jesper Juuls bok "Nu ska vi äta", en hel bok som avhandlar matkrångel! Det går mest ut på att avdramatisera, göra måltiden trevlig och inte kommentera/lägga märke till vad/hur mycket barnet äter. Absolut inte tjata såklart. När vi läst den och "nojat ner" så började sonen äta och har ätit bra sen dess...
 

Artiklar från Familjeliv