Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Finns tomten(på riktigt)?

Skrivet av S
Vår dotter är fyra och ett halvt år. Vi pratar mycket om tometn. Saken är den att hon tror verkligen på tomten, ögonen glittrar när vi pratar om tomten. Nu är frågan: Vi ska eventuellt fira jul lite alternativt i år, mitt i skogen i en stuga. Bara vi och kanske ett par vänner. Jag vill att vi ska fixa så att någon kommer som tomte men min sambo säger att han kan klä ut sig. Att det är taskigt att låta henne trro att tomten finns. Men hon kommer ju definitivt se att tomten är pappa och vad besviken hon ska bli. Eller?
Kanske är det taskigt att låta henne tro på tomten? Hur mycket låter ni era barn tro på tomten?
Svar på tråden: Finns tomten(på riktigt)?

Min son tror på tomten

Skrivet av  KMCB
och det kommer han att få göra tills han själv kommer på att tomten inte finns (eller gör han det...)

Jag tycket inte det är "skadligt" att låta barnen tro på tomten, utan tvärt om så ger det en extra liten dimension på barndomen. Tids nog blir de medvetna om verkligheten de också.

Men om ni inte har möjlighet att fixa en tomte så kan ni göra som mina föräldra gjorde när jag var liten.
De la alltid fram alla paket under granen kvällen innan julafton och hävdade att tomten varit hos oss på natten och lämnat alla paket. Han hade så många barn som måste få sina paket att han inte kunde stanna...
 

Precis min tanke..

Skrivet av  Tessie med Celia aug-03
Vi firade alltid jul hos min farmor och när vi kom hem hade tomten lämnat paketen under granen. Märkligt bara att vi missade honom varje år... ;)
 

Ingen tomtetro...

Skrivet av  Anna m Embla
...i mitt hem! Vi kommer att lära vår tvååriga dotter varför man firar jul och hennes eventuella tro får isf läggas på Jesusbarnets födsel än en kommersiellt skapad gubbe ;)
 

Man kan kombinera det :)

Skrivet av  X-tjejen
vi har ingen tomte som kommer med säck på ryggen
Men vi har tomtar som prydnader och kalles julafton är roligt att titta på
Detta i kombination med julevangeliet och jesus i krubban går alldeles utmärkt
Julklappar har vi och visst de är ju köpta av oss men tomten finns med på ett hörn han är inte tabu i vårat kristna liv fast han kommer iofs inte och frågar efter snälla barn direkt
Men han finns med helt klart
 

Är det inte skillnad

Skrivet av  Madde B
Hos oss finns också tomten med om än inte mycket. Men lite tomteprydnader har vi, barna har tomtekläder osv.
Däremot tycker jag det är en himmelsvid skillnad på detta och att barnen faktiskt tror på tomten. I vår närhet hade vi tidigare barn som faktiskt trodde att tomten fanns på samma sätt som vi i vår familj tror att Jesus och Gud finns. För mig skulle det kännas väldigt knasigt att mina barn skulle tro att tomten faktiskt finns på riktigt.

Hos oss är tomten ungefär som Pippi Långstrump, en rolig figur men han finns inte i verkligheten.
 

Så er flicka får inga juklappar?

Skrivet av  Gummy
Är nästan säker på att tomten inte är skapad i kommersiellt syfte. Var det inte nån religiös historia med nån brinnande buske...?

Om man vill så kan man ju hitta på att tomten är symbol för de vise männen (dom hade säkert också skägg ;o) och att julklapparna är symbol för gåvorna till det nyfödda barnet...
 

Jo, hon får julklappar...

Skrivet av  Anna m Embla
...men inte därför att hon skickat en önskelista till tomen som sedan fixar julklapparna.

Julklappar får man från dem som älskar en och givetvis är symboliken med de vise männens gåvor till Jesusbarnet helt rätt, men hur ofta tänker vi på det i dagen materialistiska samhälle? Nej, julklappar får barn för att de har varit snälla och så fort ett barn gnäller strax innan juletid så kommer hoten om att tomten inte kommer därför att barnet inte varit snällt. Det ogillar jag starkt!

Och att du jämför jultomten med de vise männen tänker jag ta som ett skämt, för mer än skäggen har de knappast gemensamt. Tomten härstammar fr en helt annan folksägen. Dagens röda tomte är däremot skapad i ett rent kommersiellt syfte - du vet väl varför han är röd...?
 

Varför?

Skrivet av  S
Varför är tomten röd? Berätta....
 

jag vet jag vet. *L*

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Fast vättar och hustomtar tycker jag är mysiga sägner och många tror på dem än idag. Fast de flesta som visar tomtar och småfolk hänsyn är såna som bor på landet och har närmre till naturen.


Jag antar att Anna menade att det faktiskt är Coca Cola som uppfunnit den röda tomten med vitt skägg. Det gick en dokumentär om det för nåt år sedan tror jag på tv:n.
 

tänk på den gamla tiden

Skrivet av  X-tjejen
de bocken var med på ett hörn ett stort hörn oxå.. :) tomten gav man mat till så han skulle vara snäll annars kunde man leva farligt
och bocken skulle man med akta sig för lite farliga trolltyg det där :D
 

Maria gav svaret till S...

Skrivet av  Anna m Embla
TACK! =)
 

Men fy vad tråkigt..

Skrivet av  A
... att tänka så där. Det är väl härligt att barnen får vara förväntansfulla och ha sina "tindrande ögon" när de väntar på tomten? Det skulle jag aldrig ta ifrån min dotter. Spelar roll vem som "skapat" honom och varför. Julklappar får de ju ändå och om tomten lämnar dem spelar väl ingen roll? Det blir ju vad man gör det till.
 

Till A

Skrivet av  Anna m Embla
Ja, DU tycker att det är tråkigt - men det är DIN åsikt, MIN är en annan...tur att vi slipper jämka med varandra ;)

Om det är "tindrande" ögon man är ute efter så lovar jag dig att det kan ska mkt till innan det enbart är jultomten som kan skapa dem. De "tindrande" ögonen hoppas jag ska skapas av julklapparna under granen, de tindrande ljusen, tomteblossen, den varma stämningen, släktens kramar och julens frid...

För mig är det viktigt att lära min dotter varför vi firar jul då jag själv är uppvuxen i en kristen familj och vill föra våra traditioner vidare. Det är fritt fram för er andra att göra annorlunda - jag har min gudstro och du din tomtetro. Och det går att förena i vårt samhälle säger jag med säkra belägg då våra närmaste vänner är ateister och tänk, vi tycker om varandra ändå ;)
 

Ja, man kan tycka olika

Skrivet av  A
utan att ogilla varandra. Det känns inte som någon nyhet...
Att tycka det är mysigt med tomten behöver ju inte utesluta ett kristet budskap. Jag förstår inte varför det ena behöver utesluta det andra.
 

Till A

Skrivet av  Anna m Embla
Visst är julen viktig - men inte pga tomten, utan isf pga allting runtomkring. Eller hur? :)

Och vad gäller tomten så är jag faktiskt emot att ge min dotter en falsk tro, vilket jag anser att tomtetron är, liksom en ateist inte vill ge sitt barn en gudstro.

Däremot kommer självklart min dotter att få veta storyn kring tomten, liksom jag hoppas att en ateist berättar om julens budskap för sitt barn.
 

Japps tomten finns :)

Skrivet av  Lisa
har sett honom i Mora på tomteland :D

Ett år hade vi en service som kallades för tomteservice.. där beställde föräldrar i byn tomtning :D och vi var ett gäng på 10 personer som åkte runt och tomtade på självaste julafton
och de ögonen barnen hade när vi kom var oslagbara
tror inte alls det är skadligt att det tros lite på tomtar utan mer spännande folk och barn har ju i alla tider tott på tomtar och troll :) så varför inte nu med det ger verkligen ett litet avbrott i den ibland hårda vardagen.

I veckan såg min son bevis på tomten.. I en lastbil som var lastad med Polarbröd från bagaren stod det en Ren.. (uppstoppad för någon reklam troligen)Men självklart var detta tomtens ren som blivit trött och åkte bil istället :D
 

Min son är 5,5 ar och..

Skrivet av  L.
han tror pa tomten och jag uppmuntrar det. Han vet att tomten pa julafton är farfar men..den riktiga tomten har sa mycket att göra sa han lämnar alla paketen i en säck vid farfars garage och sa tar farfar in paketen o lägger dem under granen och är sedan utklädd till tomte eftersom alla som jobbar som som tomtens medhjälpare har tomtekläder... Logiskt eller hur:-)).

Vi säger att vi pratar med tomten om vilka paket de önskar sig och att när det star pa paketet att det är fran mormor &morfar el likn. sa är det för att det är dem som har pratat med tomten om just den saken. Vi köper julklapparna till de andra vuxna i familjen för tomten har fullt upp med barnen.

Ja,sa later det hemma hos oss. sa länge han vill tro pa tomten far han göra det-det skadar honom inte och jag tror inte det blir nagot trauma när han är större och slutar tro.

L.
 

Tillägg..

Skrivet av  L.
vi ställer ut gröt till tomten ocksa!!

Däremot hotar vi ALDRIG med att tomten inte kommer om man inte är snäll(lika lite som vi hotar med polis,inga kalas el dyl.) och var farfartomte fragar inte om det finns nagra snälla barn utan om det finns nagra barn hemma.

Min son vet att julafton är Jesu födelsedag och att tomten kan vara bla(vi har bott i ryssland-manga av vara tomtar hemma är bla,inte röda).

L.
 

Julgröt...

Skrivet av  Anna m Embla
....är en söt tradition tycker jag och den fokuserar ju mer på hustomten.
 

Inte i år!

Skrivet av  Maria L
Vi berättade hur det ligger till i våras, helt "off-season". Nu vet de att det var farmor som tomtade, och i år vill de vara tomtenissar. De vill alltså att tomten ska komma, men att det bara är på skoj spelar ingen roll alls.

Jag var 4 1/2 den julen jag avslöjade tomten. Min 16 år äldre syster (som var tomten) hävdar fortfarande, nästan 30 år senare, att det var Tomten från Storskogen som kom. Hon kommer ALDRIG att erkänna att det var hon *ler*.
 

Jag kommer ihåg en jul

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
när vi barn slutat tro på tomten. Jag kanske hade börjat skolan precis. Vi lekte iaf i väntan på tomten och han knackade på balkongdörren 3,5 våningar upp. Ännu i vuxen ålder så undrade jag hur han kom dit.
Mamma avslöjade för 4-5 år sedan när jag frågade att hon lurat ut oss barn i köket och pappa hade släppt in min farbror (som var tomte) och tagit honom genom lägenheten och släppt ut honom på balkongen. Sedan hade han väntat en stund innan han knackade på dörren.

Jag hade massor med teorier om hur han klättrat upp på taket via servicestegen i trapphuset och hoppat ner på vår balkong för jag har fortfarande inget minne av att vi var instängda i köket tillsammans med mamma.

Tycker det är harmlöst att få tro på tomten. Förr eller senare avslöjar de dem. *L*
 

Tomten kommer med 1 paket

Skrivet av   Vera
var till våra barn.
"Han har ju så många att åka runt till så det skulle bli alldeles för tungt med fler "
Resten av julklapparna är från hans nära och kära.

Sonen är nu 5,5 år och tror verkligen på tomten.

Dottern 9 år trodde på tomten tills förra året då hon upptäckte att tomten var en utklädd bekant.

Att det höll i sig så länge berodde på att vi hade kört med en liten vit "övergångslögn" så att inte sanningen skulle komma för häftigt. När hon upptäckte att det var tomten var utklädd sa vi att tomten var tvungen att få hjälp eftersom han inte hann fara runt till alla varje år. Detta accepterades helt av henne.

Nu är hon storasystern som VET hur det egentligen förhåller sig och njuter av det.

Låt barn tro på tomten ! Det är väl härligt med tindrande barnögon som med andakt släpper in honom på julafton. Tids nog måste de bli vuxna, men låt det få ta tid! GOD JUL!
 

Såklart att han finns...

Skrivet av  Git
...precis som Bamse, Pippi och alla andra som finns i fantasin!

Frågar jag våra barn är jag säker på att de _vet_ att tomten inte är på riktigt, men så mysigt det är att få falla in i fantasin och spela med i spelet när tomten kommer vandrade på julafton!


mvh git
 

En tomteanekdot..

Skrivet av  Elanor02
Om tomten finns eller ej kan jag inte svara på. Däremot kan jag berätta en liten anekdot från min tid som fritidspedagog: Min kollega och jag hade på fritids gjort iordning en adventkalender med små paket och varje dag skulle ett av barnen få öppna ett paket. Vi funderade på hur barnen skulle få reda på vem som skulle få öppna adventskalendern. 1.a december infann sig. Vid mellanmålet ringde telefonen och dagens telefonsvarare sprang för att svara. Tillbaka kom ett mycket konfunderat barn: "Det var tomten. Han sa att Anna ska öppna kalendern idag."
Så fortsatte det med dagliga telefonsamtal från "tomten" tills alla paket var öppnade. Jag tror inte att någon kom på hur vi bar oss åt men det blev stor succè.
Lösningen: Vi lät kollegor och vänner ringa till fritids, presentera sig som tomten och tala om vem som var dagens "lucköppnare".
Ibland kan vi behöva lite "mysterier" i vardagen och allt måste inte vara så vetenskapligt och verklighetstroget.
För ni vet ju: "Tron kan försätta berg"....
Lev väl!
 

Artiklar från Familjeliv