Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blir så ARG!!!

Skrivet av Anna m T&C
Min son har under några dagar tjafsat lite smått om att han inte vill ha sin overall på sig när han går ut (han är 5 år), efter lite tjafs brukar han dock ta på sig den. Men så idag efter dagis hittar jag honom på sitt rum och då har han klippt sönder hela overallen!!! Jag blir jätte arg, men försöker hålla mig lugn och frågar honom varför han klippte sönder den. Jo, för att han hatar den.
Vet inte riktigt vad jag ska göra. Han är ju inte så stor än men han förstår väl att han inte ska klippa sönder sina kläder. Antar att vi måste köpa en nya vinterkläder för han kan väl inte vara utan. Vad ska man göra för att inte det här upprepas?
Svar på tråden: Blir så ARG!!!

Låt honom

Skrivet av  Enna
nu gå utan overall tills han själv ber om en ny.
Låt honom lära sig den "hårda vägen" genom att frysa.

Min 2åring får gärna gå ut både i t-shirt och kalsonger för jag vet att vi kommer utanför dörren så står han där och fryser så har jag bara med mig kläderna så klär han frivilligt på sig.
Visst blir det jobbigt att bära på alla kläder men han lär sig varför man ska ha kläder på sig när det är kallt istälelt för at vi bara bråkar hemma.
 

Har du läst Lotta...

Skrivet av  maria65a
..på Bråkmakargatan?
När jag var lite var mitt favoritstycke det när hon klipper hål i sin tröja som killar och sticks och sedan säger att det var en hund som bet sönder den.
Jag gjorde precis likadant och det var inte populärt men jag tror att jag aldrig gjorde om det men det var väl för att jag fick så mycket styrk som man fick på den gamla goda tiden...

Nu menar jag absolut inte att du ska slå sonen utan att det han gjort säkert var en engångsföreteelse för nu är ju overollen han inte gillar borta och för hans del är problemet löst! Försök att hitta ytterkläder i samråd med honom så kanske han inte ger sig på dom med sax.
 

Jag tycker

Skrivet av  Förlåt mig
Jag tyckte det var jättegulligt på nåt sätt, att klippa sönder overallen...Min dotter klippte av sig håret när hon var fyra år för hon hatade att ha tofs.
Det är klart att jag förstår att du inte direkt slog dig på knäna, men för mig som inte betalat overallen eller får ta konflikten var det så sött på ngt vis.
 

Gulligt...?! *imt*

Skrivet av  B
.
 

Jättegulligt?

Skrivet av  Gela +5
Så för dig som inte bekostar rengöring så är klottret på stan kanske ochså gulligt? Förstår inte hur man kan ser skadegörelse som gulligt....själv hade jag blivit skogstokig....
 

Ja men faktiskt

Skrivet av  Anna
...
 

Jag tror det räcker

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Antar att din reaktion när du såg honom var rätt häftig. Köp byxa+jacka istället kanske så kanske han trivs bättre i sina vinterkläder.
 

välja själv

Skrivet av  lisa
Jag förstår att du gnisslade tänder, men för oss utomstående är det härlig barnlogik :).

Vad vill han själv ha för vinterkläder?
Kan ni åka och handla tillsammans så att han får bli delaktig i köpet? Eller det hade ni kanske redan gjort med den overall han ratade...?

En 5 åring förstår ju ganska mycket och det kan kanske vara bra för honom att gå med och handla nya grejer så att han förstår att det kostar pengar och att man inte kan klippa sönder allt man inte gillar, även om man som vuxen önskar att man kunde klippa sönder några räkningar varje månad ;).

Om ni inte hittar nån som han gillar supermycket kanske det går att muta honom med lite "pynt" på den, kanske tuffa reflexer eller sånna där tygmärken som man stryker på kläderna (finns i sybehörsaffärer).

Lycka till!
 

Ojoj, tur det inte var min!

Skrivet av  Elaka mamman
Det finns då risk för hysteriskt vrålande mamma, skamvrån, sängen och hela baletten. Gå utan overall skulle han sjävlfallet få göra åtminstone en dag elelr två, och naturligtvis skulle tilltaget INTE UPPMUNTRAS genom att han fick klä sig i nåt annat sen.
Skulle dessutom tömma hans spargris fullkomligt och använda till overallköp.
Jösses, vid 5 års ålder bär man väl sig inte åt på det viset?
 

Varför sängen?

Skrivet av  Gullet med E 0307 & L 0411
Sängen ska väl vara ett ställe att trivas i och att njuta i och ska väl inte användas som straff, eller?
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Anna m T&C
Den värsta chocken har lagt sig nu i alla fall ;)! Har pratat med sonen och han förstår att man inte kan göra så och lovat att han aldrig ska göra det igen. Har bestämt oss för att det får bli jacka+byxa den här gången istället eftersom han hellre vill det och han får följa med till affären morgon och vara med och säga vad han tycker. Klarar faktiskt inte av att låta honom vara utan då det är så kallt här där vi bor och så tycker jag att han är lite liten för en sån konsekvens enligt mig. Dessutom var det ju jag som valde den overallen och inte han. Kan ju bara säga att det är tur att vi har råd att köpa nytt utan att det svider så mycket nu innan jul och allt.
 

rätt

Skrivet av  mrs x
jag kan faktiskt inte första föräldrar som tycker att 5-aringen skall ga och frysa som straff!
 

Skönt

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Jag tror det blir en bra lösning och om några år blir detta en gullig historia att berätta för kommande flickvänner. *L*
Hoppas han ska trivas i sin byxa+jacka. *L*
 

Låter som en bra lösning

Skrivet av  Ira
det är ju faktiskt så att som barn har man inte så stor möjlighet att påverka...

Om nu mamma har köpt en overall man inte vill ha och det inte hjälper hur mycket man än protesterar, ja, vad ska man göra?

Jag förstår din reaktion också, och det är ju jättetur att er ekonomi klarar ett nytt inköp.

Min femåring började vägra overall förra vintern, ville ha som storebrorsan ju, vi lyckades då låna ihop termobrallor och byxor och till den här vintern fick han vara med och välja själv.

Jag hade nog gjort precis som du! Först blivit arg så klart men lugnat mig efter ett tag och haft förståelse! Jag tror nog också att han inte kommer att göra om detta, han såg hur arg du blev, och du kommer ju säkerligen i fortsättningen att diskutera klädval med honom.

Trevlig adventshelg!
 

Skulle blivit vansinnig...

Skrivet av  A
Men ett sätt att förebygga och därmed undvika de värsta konflikterna är ju att de får vara med och "tycka till" från början. Min 5-åriga flicka var själv med och valde och provade sin overall. Då kan man ju se till att det blir en bra, funktionell overall, men de får själva påverka färg och utseende etc.
 

Vansinnigt jättearg!!!

Skrivet av  Å
Jag skulle blivit hur arg som helst, min flicka skulle nog inte få gå ut på några dagar eftersom hon då inte längre skulle haft några kläder att ta på sig. Men det första jag skulle gjort är att plocka bort alla saxar, pennor, kritor m.m. som man kan förstöra saker med. Det gjorde vi när hon klippt sönder en bok bara för att hon var arg på oss. (Dessutom satte vi upp en hylla så att hon inte längre kunde nå böckerna) När det gäller köpa nytt så vet inte jag om jag skulle känna för att "belöna" med att gå till affären tillsammans för att köpa nya fina kläder. Frågan är om jag inte hellre skulle letat efter något begagnat. Det är dyrt med nya vinterkläder.

När det gäller förebyggande så instämmer jag med övriga som svarat, min flicka (hon är också 5 år) följer med när vi köper ytterkläder så att jag vet att hon kommer tycka om dem och att de passar henne. Hon har jacka och byxor, två par byxor att byta mellan och en extra jacka som en släkting haft.

Och i fall någon undrar så har hon idag full tillgång till både böcker, pennor, kritor och saxar. Hon kommer _inte_ klippa sönder någon mer bok.
 

håller med dig...

Skrivet av  Jenny
...och er andra som uttryckt samma sak!
Sådant beteende får hos oss kännbara konsekvenser (En 5,5 åring är INTE för liten att förstå det)

Vi har även här haft disskusionen om overall eller tvådelat. Sonen vill absolut ha två delat nu när han börjat 6-års. Köpte också det, men insåg snart att en overall är 10 gånger mer praktiskt. varenda dag jag hämtade honom hittade jag honom på gården i enbart jacka och skitiga dyblöta jeans :-)
Så nu är det overall som gåller i skolan.
Visst skall barnen få vara med och bestämma i många kägen, men ibland måste vuxenförnuft vinna!
 

Ang overall till ksolan

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Risken är att han springer utan overall till matsalen och sen stannar ute utan ytterkläder alls. Om man har jacka och byxor så brukar de iaf sätta på sig jackan.

Bara en tanke om du inte tänkt i de banorna själv.
 

inga problem...

Skrivet av  Jenny
...de äter inne i sina klassrum :-)
 

Okej

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Här måste de ut och gå en bit över gården. Det brukar vara rätt blåsigt just där de går över gården. Jag vet att flera av barnen som hade overall i första klass sprang omkring utan ytterkläder alls.
Då har ni inte det problemet i er skola. *L*
 

Intressant att läsa

Skrivet av  Lisa o Adam 8/2
hur olika vi alla är. Själv tycker jag det är helt onödigt att bli "vansinnigt arg" o ge straff som att "då får hon inte gå ut" eller "ta bort alla saker man kan förstöra saker med". Visst nån slags reaktion måste det ju bli från föräldrarna, det är klart, men som nån skrev om barnet verkligen inte vill ha sin overall, vad ska de då göra?
 

Det handlar väl igentligen...

Skrivet av  Jenny
...inte så mycket om just overallen, utan det destruktiva beteendet.!
Man måste markera att det är fel, och hur vi märker att markera det är ju olika från familj till familj.
Men jag skulle då rakt inte låta barnet förlja med till affären och välja nytt helt själv, det blir ju som någon sorts belöning.
"Aha..om jag tar sönder det jag inte gillar så får jag själv köpa något nytt"
Även om jag själv inte skulle bli "hysteriskt arg", så hade jag nog lugnt förklarat att det du gjorde nu var fel och inte alls acepterat hos oss, konsekvensen av ditt handlande blir att du inte kan gå ut och leka idag och imorg, för du har inget att ta på dig.
(Kanske inte just med de orden, men innebörden skulle var den)
 

Klart man måste markera

Skrivet av  Pallas
Men jag tycker att detta barn visat tydliga signaler som bara struntats i för att barnet är just ett barn. Då känns det inte sjysst att braka på med hela straffarsenalen och bete sig bara för att man varit för dåligt lyhörd som förälder.

Jag minns själv min maktlöshet när mamma tvingade på mig en äcklig, rosa, strypande, stickig rayonpolo. Jag hade INGENTING att säga till om, min vilja växte i skogen, jag SKULLE ha på mig tröjan fröd et hade mamma bestämt. Skitsamma att jag led. Jag klippte sönder tröjan och minns hur jag tog straffet med en överlägsen känsla. Jag var 5.

Jag vet inte om jag är särskilt originell som kommer ihåg detta men det sitter hårt i minnet. Jag vill aldrig att mina barn ska behöva känna den maktlösheten för skitsaker som klädval.
 

*asgarv*

Skrivet av  Tozen *på besök*
"Din vilja står i skogen och växer", det brukade min pappa alltid säga till mig. Ett underbart uttryck som jag med största säkerhet kommer att föra vidare till min son =)
 

Själv blev jag djupt kränkt

Skrivet av  Pallas
och har än idag svårt med att se till vad jag vill själv. Jag har fått jobba hårt för att bli en fungerande människa under många år. Själv anser jag att barnen har en egen vilja och jag skulle inte tvinga på dem min bara för att jag är vuxen. I allafall inte när det gäller saker som är så enkla som kläder, ibland måste man ju utäva olika former av vuxenmakt, men jag gör det inte av slentrian för att jag inte orkar lyssna.
 

Pallas

Skrivet av  Tozen
Jag förstår att vi har lite olika syn på uttrycket, i min familj har det mera sagts som skämt och med stor värme, och jag har alltid haft valfriheten att ex välja mina egna kläder.

Dock låg det väl lite mer allvar bakom min fars uttryck när jag var tonåring och rebellisk och bland annat satt och skrek honom i örat när han körde på autobahn (jag _ville_ ju inte åka någonstans). Men jag har utvecklats till en kvinna med stark vilja som vet vad jag vill.

Tycker att det är en självklarhet att min son skall
få utveckla sin egen vilja men samtidigt bör man se hur situationen ser ut. Men precis som du skriver skulle inte jag strunta i hans vilja bara för att jag inte ids lyssna.

Mvh Tove
 

Men det är väl heltfel

Skrivet av  Gela +5
att går och förstöra saker, även om man inte vill har de? Säkert kan man lösa sådanna problem, men inte genom att har sönder saker.
 

Klart det är fel

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Men nu n är han klippt sönder den vad ska man göra? Köpa en ny overall som han hatar och det är bråk och skrik varje gång den ska på? Hålla barnet inne resten av vintern? Jag tror inte att nåt jobb ger ledigt för att overallen är trasig och ska barnet itll dagis/förskola/dagmamma så måste han ha funktionella kläder.
Barnet lär helt klart inse att det var fel för som vuxen och komma på ett barn i den situationen så kan man inte låta bli att reagera. Hur man sedan löser klädfrågan för resten av vintern är säkert olika. Jag skulle helt klart ha låtit barnet vara med och bestämma så att han fick kläder han ville ha på sig. Tänk om er make köpte kläder till er som ni bara hatade och maken tvingade dig att ta på dig det varje gång du skulle gå ut. Fundera på hur du skulle lösa en sån situation om du var i samma beroendeställning av din man som en 4-åring är av sina föräldrar.
Fast det är klart som vuxen får man ju bestämma själv då är det inte nån som tvingar en.
 

Håller med dig:-) *imt*

Skrivet av  Ira
,
 

Jag skulle...

Skrivet av  Anna
nog bli arg fast samtidigt förstår jag barnet. Hur kul är det att ta på sig ett plagg man avskyr, VARJE dag. Prata med honom om varför han avskyr (avskydde) sin overall, låt honom förklara och ta som vana att ta med och lyssna på vad han gillar för kläder så kanske det inte händer igen.
Jag tar alltid med min dotter och lyssnar verkligen och frågar vad hon gillar får då kan jag alltid hänvisa till att hon själv valt det. Visst kan samma sak hända igen...
Jag skulle nog ta bort saxar och annat som knivar ur räckhåll för honom, det verkar som om din son är i en period då självkontrollen inte är så stor.
 

Kan man inte sy den då

Skrivet av  jag
Okej så jätte fint blir det kanske inte, men det skulle ju fungera i alla fall. Men vist man behöver en vanlig symaskin.
 

Artiklar från Familjeliv