Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jekyl/hyde 5 åring!!!!

Skrivet av Jenny med 3
Jag har en dotter på nyss fyllda 5 år som i stirt sett alla dagar driver mig till totalt vansinne!!
Hon har alltid varit ett envist och viljestarkt barn, som aldrig gör vad man ber henne om första gången.
Men nu har det gått för långt! Hon vet precis vilka knappar hon skall trycka på för att få mig att gå i taket fullständigt. Hon är uppkäftig, totalvägra minsta lilla hur snällt man än ber henne, bråkar ständigt med lillasyster , skriker och gråter så fort hon får ett nej (och ja, jag väljer mina nej mycket noga, men vissa saker måste bli nej!!!) Listan kan göras hur lång som helst.
Hon slutar inte hur arg jag än blir och jag har verkligen försökt med ALLT (utom fysskiskt våld, och jag hoppas verkligen att mina spärrar håller)
På dagis och hemma hos kompisar är hon hur snäll och go som helst. Dagisfröknarna beskriver henne som en mycket god ledare och kamrat, snäll och hjälpsam.
Känner någon igen sig!!
Svar på tråden: Jekyl/hyde 5 åring!!!!

Perioder

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Jag har två stora (11 och 15 snart) och jag tycker att det kommer och går såna perioder under hela uppväxten. Det är precis som om det låser sig i kommunikationen mellan förälder och barn och det spelar ingen roll vad man gör för det blir bara fel hela tiden.
Det kan underlätta att bryta en sån låsning genom att prata med BVC eller psykolog på BVC och få lite verktyg att hantera situationerna.
Som tröst kan jag säga att det brukar lösa sig av sig självt och man har jättemysigt med dem igen och man kan umgås utan skrik och bråk.
 

Tack...

Skrivet av  Jenny med 3
..För ditt svar!
Jag tror det kan vara en bra ide att tala med psykologen på bvc. Vi har haft det kämpigt med henne hela tiden och den ena trotsperioden efter den andra har avlöst varandra. Men det har liksom gått bra ändå-
Men nu känns det som vi bara står och stampar på samma ställe, och var dag är en mardröm!!
 

Artiklar från Familjeliv