Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om 4-åring som inte är leksugen hemma

Skrivet av mamma till 2
Vad gör era fyraåringar när ni är hemma? Min 4-årige kille går på dagis 2 eller 3 dagar i veckan, 8-14. Resten av dagarna/tiden fyller vi ut med öppna förskolan, kyrkis, barntimmar, simhallen, fika på stan, pulkabacken, träff med f-lediga kompisar osv. Så han får stimulans och aktivitet.

Men när vi är hemma, vill han bara spela dataspel eller titta på TV. Inget annat. Han leker inte med sina leksaker (exvis piratlego som han fick i födelesedagspresent el Bionicles som han också tjatat till sig...)

Han verkar inte heller bli trött alls på dagarna, inte ens de dagar han varit på dagis först och öppna förskolan på eftermiddagen. Han kommer sällan i säng före kl 21 och även om han gör det, somnar han oftast inte förrän framåt 22-tiden.

Jag förstår att han inte tröttar ut sig på samma sätt som om han hade varit på dagis 7-17 varje dag. Jag förstår också att han, liksom vi vuxna, kan tycka det är skönt att bara koppla av ibland framför datorn eller TV:n. Men det känns som att det blir FÖR mycket. Om vi är hemma en hel dag (när lillebror varit sjuk, t.ex eller vi har varit insnöade), gör han INGET annat än spelar eller tittar på TV om inte jag förbjuder honom att göra det. Oftast måste jag även introducera honom i någon annan lek för att han ska fortsätta.

Han blev inte storerbror förrän vid 4 år, så han är ju van att vara ensamt barn och behöva sysselsätta sig själv. Tidigare har det inte varit något problem, han har alltid hittat på nåt att pyssla med.

Har det med åldern att göra? Är fyraåringar för stora för bilar, bygg, klossar, fantasilekar på rummet och för små för finmotoriskt pyssel typ tekniklego? Hur ska jag få honom att leka själv?

Jag känner mig som en ganska lat och oinspirerande förälder som inte kan erbjuda en tillräckligt intressant hemmiljö, utan han måste fylla ut tiden med dataspel och TV.

Tips och råd mottages tacksamt.
Svar på tråden: Fråga om 4-åring som inte är leksugen hemma

Min son

Skrivet av  Joa
tycker oxå mest om att ligga o se på teve. Jag tro just killar kör fullt ÖS på dagis bland grabbarna och därför känns det nog skönt att koppla av hemma lite. Men annars leker han inte själv så mycket. Nu har vi turen att ha en granne i samma ålder här i trappen- som sorgligt nog flyttar snart..:( Men de leker rolllekar o klär ut sig och så, men annars vill han nog mest kika på teve o spela lite Nintendo Supermario...så jag tror inte du ska hänga upp dig så mycket på det...det kan nog vara åldern oxå..Mycket händer ju i den här pldern. Min blir 5 i vår.
Min har iof en storasyster att bråka med om dagarna oxå..men intresserad av att rita, måla, klippa och leka med klotsar är han inte så förtjust i...
Vänta och se ett tag hur det utvecklar sig..Eller...Hm..fick du någon hjälp av det här långa?? :)
 

Överstimulerad? *långt*

Skrivet av  Lena
När jag läser din beskrivning är det en faslig massa aktiviteter ni gör på dagarna! Och att sedan titta mycket på tv/spel är ju ingen nedvarvning, även om barnet blir lugnt så bombarderas hjärnan med massa massa intryck, och följden kan bli att barnet blir uppvarvat och inte kommer i säng förrän sent.

Jag skulle rekommendera att testa att ta det lite lugnare och se vad som händer. Bara vara utomhus istället för att gå på en ordnad aktivitet med många barn, och sedan vara taskig nog och vägra spel och tv (eller ransonera till max en timma om dan ett tag). Det blir säkert jobbigt för dig, han blir nog inte glad...

Jag läste senast igår att forskare är ganska ense om att småbarn ska titta MAX 2 timmar tv/datorskärm under ett dygn, och inte precis när de ska lägga sig. Ser de mer så blir de lätt överstimulerade och kan inte somna eller sysselsätta sig själv (även om man tycker det ser lugnt och mysigt ut att sitta i tv-soffan och softa!).

Känner många fyraåringar och de har verkligen inte vuxit ur lego, pyssel, måleri etc. Nu har ju du ett barn till, men kan du försöka att ni gör saker tillsammans om han nu inte kommer igång med sitt lekande? Baka tillsammans, laga mat, pyssla ihop? Har man kommit ifrån lekandet kan det behövas en push för att komma igång.

Och, det är inte farligt för en 4-åring att ha tråkigt! Om du vägrar tv/spel och han verkar understiumlerad, så kan det vara rätt bra som omväxling! Jag skulle nog låta honom bli uttråkad (och gnällig!), till slut hittar han på något och då kan kreativiteten börja flöda.

Jag kan varmt rekommendera en bok som heter "Titta vad jag kan" av Ylva Ellneby, som handlar om barns lekande och vad de behöver för att må bra. Hon tycker just att för mycket "ordnade" aktiviteter kan vara hämmande för små barn, de behöver utveckla sin egen kreativitet också.
 

Tror som Lena...

Skrivet av  Katarina
Jag begränsar TV och datorspelandet om jag tycker att det blir för mycket. Sonen kan bli sur och vrång en stund men efter ett tag sätter han fart med nått. Sen är det inte alltid han leker med sina leksaker eller pysslar utan det kan resultera i att han vill vara med mig och bara prata eller hjälpa till med matlagning eller liknande. Sätt på litet bra musik och se vad som händer! Min kille surar en stund sen spritter det i benen och han börjar dansa eller bara hoppa omkring! Detta leder till kullerbyttor och glada skratt som leder till kojbyggande av soffkuddarna och filtar... Bara leken kommer igång så går den av sig själv sedan!

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv