Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Enkät angående 4-åringars sovvanor

Skrivet av Cina
Jag har några frågor angående nattning och vila.
När går era 4-åringar och lägger sig?
Läser du/ni saga för honom/henne?
Sommnar h*n själv eller lägger ni er bredvid?
Vilar h*n på dagen?
Vilken tid kliver barnet upp?

Svar på tråden: Enkät angående 4-åringars sovvanor

Min son 3 år 8 mån..

Skrivet av  Anette med M&A
När går era 4-åringar och lägger sig?
**Han lägger sej runt 19,00 sover ca 19,30-20,00
Läser du/ni saga för honom/henne?
**Jag läser inte i sängen, men hans pappa gör det
Sommnar h*n själv eller lägger ni er bredvid?
**Vi ligger brevid, det tar ca 20 min
Vilar h*n på dagen?
**Onej, det har han inte gjort på 2 år
Vilken tid kliver barnet upp?
**6,30 väcks han...
 

Lilla H svarar

Skrivet av  Lilla H * med kräksjuk son*
Min son är 4½.

När går era 4-åringar och lägger sig?
* Normalt vid 19 tiden, ibland lite tidigare. Vid längre sammanhängande ledigheter c:a 20.

Läser du/ni saga för honom/henne?
* Ja, vi läser kapitelböcker vid sängdags. Sommnar h*n själv eller lägger ni er bredvid?

Vilar h*n på dagen?
* Vilar på förskolan ja, men har inte sovit på dagen sedan han var 1½.

Vilken tid kliver barnet upp?
* Mellan 6.30 och 7.30
 

Sonen har väldigt olika sovvanor

Skrivet av  Os mamma
När går era 4-åringar och lägger sig?
Allt mellan 20 och 22.30.

Läser du/ni saga för honom/henne?
Ibland, ibland inte, beror på hur kvällen ser ut.

Sommnar h*n själv eller lägger ni er bredvid?
Ibland somnar han bredvid i soffan, ibland själv i soffan, ibland ligger någon av oss bredvid i sängen. Det är sällan han somnar själv i sängen.

Vilar h*n på dagen?
Sover middag på dagis 1-2 h. På helgerna är han oftast vaken hela dagen.

Vilken tid kliver barnet upp?
Väldigt olika. Kan ibland vakna av sig själv kl 6 och ibland sova till 10. De flesta vardagar väcks han runt 7.
 

Sena vanor

Skrivet av  Plinga
Sonen går och lägger sig vid nio. Eller rättare sagt vid nio ska han ligga i sängen. Jag läser godnattsaga och ligger brevid honom tills han somnar - vilket brukar inträffa någon gång mellan nio och tio.

Vi går upp vid åtta på morgonen och han vilar inte på dagis.
 

Snart 4 år

Skrivet av  JessicaF
När går era 4-åringar och lägger sig?

** Vardagar vid halv 8-8, helger ca en timme senare

Läser du/ni saga för honom/henne?

** Ja söndag-torsdag. På fredag/lördag brukar hon få se på film i sängen - en lyx hon älskar :-).

Sommnar h*n själv eller lägger ni er bredvid?

** Hon somnar själv, lyssnar på "Kärlekssånger till ett barn" på CD. Ibland ligger vi bredvid en stund, men hon brukar oftast säga till efter en stund att NU kan du gå mamma...

Vilar h*n på dagen?

** Nej.

Vilken tid kliver barnet upp?

** Någon gång mellan 7 och 9 beroende på veckodag.

 

4 år och 4 månader

Skrivet av  lyckligt lottad
är min flicka och hon går och lägger sig runt kl 20, senare på helgen och när vi har semester. Vi läser en saga och sen ligger vid brevid en stund och oftast somnar hon bums då. Eller så går vi upp efter ett tag och hon somnar själv. Hon vilar inte på dagen. Vaknar c:a 7.30 -8 tiden på vardagar.
 

4 1/2 år

Skrivet av  Katarina
Sonen lägger sig åtta på vardagar och nio på helgerna.

Vi läser saga och pratar en stund. Nattandet börjar redan kl. 7.

Ligger bredvid när jag läser, sen sätter jag på musik svagt, säger godnatt och går min väg...

På dagis vilar han en halvtimma till en saga. Hemma gör han som han tycker

I veckorna: halv sju
Helgerna: runt åtta.
 

3-åring

Skrivet av  Maria
har vi.

När går era 4-åringar och lägger sig?
Tandborstning vid 19.30 och sängdags vid 20.45. Fast han somnar inte förrän vid 21.30 ungefär.

Läser du/ni saga för honom/henne?
Ja, flera stycken. Korta sagor Alfons och liknande. Lite sång blir det ibland också.

Sommnar h*n själv eller lägger ni er bredvid?
Jag ligger alltid brevid tills han har somnat.

Vilar h*n på dagen?
Ja på dagis sover han 1 timme. På helgerna - nej.

Vilken tid kliver barnet upp?
Vid 07-tiden.
 

4 år och 9 månader

Skrivet av  Sofia*
Lilla f går och lägger sig vid 19.30 tiden. Hon har alltid varit kvllstrött och det r sllan problem med att lägga henne.
Vi brukar läsa saga medan hon dricker välling.
Hon somnar ofta själv men vill helst få somna i min säng och alldra helst ska jag ligg brevid. Har hon svårt att somna kommer hon och få¨r somna i min famn framför tv.
Lilla f har inte sovit på dagen på mycket länge, men hon behöver ofta vila lite mitt på dagen, i alla fall på dagis.
Lilla f går oftast upp vid 7-8 tiden om hon får vakna av sig själv. Men oftast är det väckarklockna som drar upp oss ur sängen kl 7. Och då vkanar hon i min säng oavsett var hon somnade!
 

Förlåt

Skrivet av  Joa
men är hon snart 5 år och får ff välling? Och somnar i din famn? Jag kanske fattade fel?
 

Men vad är det för konstigt med det då??? IMT

Skrivet av  Anna
 

Och???

Skrivet av  3-barnsmamman
Jag har barn som är äldre än så som dricker välling och sover i vår säng på min arm. Vad är det för fel på dem då??
 

Nej men...

Skrivet av  Joa
Jag har inte hoppat på någon! *värjar mig* Jag bara frågade om jag förstod fel av inlägget- jag ifrågasätter inte ALLS det där! Jag tycker INTE att det är nåt konstigt med det. Men jag trodde att jag missförstått. Får man inte fråga på nåt annat än erat vis innan ni hugger?
Jag ber så mycket om ursäkt fröknar!
Jag förstår NU att folk kan bli rejält osams här och på andra inlägg. Jag menade faktiskt inte alls så som ni vill få det till. Men jag ska tänka på HUR jag skriver nästa gång.
 

3-barnsmamman

Skrivet av  F med tre bus
Det är säkert inget "fel" på dina barn men jag tycker det låter konstigt att en 4-åring har som vana att somna i famnen på sina föräldrar. Och att få välling på kvällen låter som en "småbarnsgrej" som sitter kvar men det är väl säkert okej (om man dricker ur mugg).

Jag tycker absolut att trygghet är viktigt och mina barn får sova i min säng när de vill (2-åringen har vi mellan oss varje natt) men jag tror ändå att det är bra att lära sig att somna in själv.
 

Fast det kanske är helt normalt

Skrivet av  F med tre bus
.. det kanske är JAG som är helt ute och cyklar här?!?! *gulp* Ursäkta i så fall om det är många som gör så (låter nästan femåringar somna i famnen alltså).. Jag lät kanske lite brysk i mitt inlägg, sorry!
 

Jag håller med dig.

Skrivet av  Mamma Mu
jag tycker det verkar liiite knepigt att ge en 4-5 åring välling om det är i nappflaska!!
Annars kan man ju dricka det i tallrik eller mugg- OM man borstar tänderna efter- det är en stooor bov det där med välling!
Somna i famnen kan man väl göra någon gång- men de flesta i den ålderna är ju rätt stora! ?
 

Ja!

Skrivet av  Sofia*
Hon dricker fortfarande välling. Det går mot slutet men än är det så gott som varje kväll. Och hon somnar ibland i min famn. De kvällar hon ligger inne hos sig och känner sig ensam får hon hellre komma ut i vardagsrummet och somna trygg i min famn än att hon ligger ensam och känner sig övergiven. Inte minst för att hon somnar fortare då vilket underlättar kommande morgon.
 

3,5

Skrivet av  ErikaME
När går era 4-åringar och lägger sig?
*Efter Bollibompa, antingen 18:30 eller 19:00

Läser du/ni saga för honom/henne?
*Ja, jag läser en min man brukar läsa många, sen sjunger vi också.

Sommnar h*n själv eller lägger ni er bredvid?
*Min man ligger bredvid de kvällar han nattar, jag måste ta lillasyster så när bara jag är hemma somnar han ensam.

Vilar h*n på dagen?
*Ja vilar på dagis, men han sover inte.

Vilken tid kliver barnet upp?
*06:00-07:00
 

4 1/2 år

Skrivet av  Maria L
När går era 4-åringar och lägger sig?
Vi nattar efter Bolibompa, och hon somnar mellan 19.15 och 19.45
Läser du/ni saga för honom/henne?
Ja, för det mesta
Sommnar h*n själv eller lägger ni er bredvid?
Hon somnar oftast i mitt knä
Vilar h*n på dagen?
Nej
Vilken tid kliver barnet upp?
Klockan 6.30 väcker vi henne. Vi går till dagis klockan 7.00. På helgen väcker vi henne inte.
 

När min son var

Skrivet av  Skrållan
4 år såg det ut ungefär såhär:

Han gick och la sig vid 20.
Vi läste alltid en saga efter tandborstning.
Han kunde inte somna själv utan vi var tvugna att sitta med honom tills han somnade.
Han vilade inte direkt på dagen. Han var hemma med mig eftesom jag var föräldraledig.
Han klev upp mellan 7-8 cirkus.

Kan tillägga att han idag är 6 år.
 

min son

Skrivet av  anita
gick o lade sig runt 19 tiden. Nästan alltid läst saga efter tandborstningen. Har somnat själv sedan ca 6 mån.
Han gjorde då.
Tyvärr tvungen att väcka honom runt 5.30.

Nu är han 6 och vi har väl ungefär samma vanor.
 

mina svar

Skrivet av  Tina med 4-årig son
Jag har några frågor angående nattning och vila.
När går era 4-åringar och lägger sig?
*När det är dagis så lägger han sig oftast kl 20, när han var yngre så gick det inte att få honom att somna tidigare än kl 21. Han har alltid haft ett litet sömnbehov.

Läser du/ni saga för honom/henne?
*Ibland

Sommnar h*n själv eller lägger ni er bredvid?
*Eftersom att han det senaste året vägrat sova i sitt eget rum(vilket han gjort ända senan han var bebis)så får han nu sova med mig oftast, och då säger vi gonatt och så går han in och lägger sig själv.

Vilar h*n på dagen?
*Nej

Vilken tid kliver barnet upp?
*Halv 8 när det är dagis, han har börjat vakna den tiden annars nu också, när han var yngre sov han tills han blev väckt.

 

våra vanor...

Skrivet av  Jenny med 3
...dåg ut såhär för ett år sedan (hon har nyss fyllt 5), och ser fortfarande likadana ut.
Samma rutiner gäller för 6 åringen och 2,5 åringen.

Läggdags mellan 19:00-20:00, sagoläsning i sängen. Vi turas om att läsa sambon och jag.
Sedan godnatt kramar och släcka lampan.
Har inte vilat på dagis sedan hon var 2½
Vaknar vid 7 tiden på morgon.
 

Tackar och bugar för alla svar!

Skrivet av  Cina
Ja det var kul att läsa alla svar.
De flesta lägger sina barn mellan ca 19.00 och 20.00.
vila på dagen men inte sova
Upp runt 7.00 snåret.
Kul att höra att fler 4-åringar äter välling fortfarande. Mina killar är riktiga vällingälskare, och jag ser inget negativt i att fortfarande ge dem det. Välling är nyttigt och finns även för vuxna.
 

Alva, 4 ½ år

Skrivet av  Jolin
När vi ska sova brukar vi titta på bollibompa, sedan går vi och borstar tänderna, säger godnatt till den förälder som har "turen" att slippa nattning och går upp till vår säng. Där läser vi saga och sedan säger vi gonatt...Då kommer lillkillen på 3 år på att han vill ha välling och 1-2 ggr i veckan vill även dottern det så då får dom det...
Sedan ligger vi där tills dom somnat och när vi ska gå och lägga oss går vi upp och kissar Alva och lägger henne i hennes säng, Walter bär vi över till hans, men 1½-2 timmar senare är han tillbaka...
Hon går upp runt 7.30-8 om hon får välja själv...
 

I o f s nästan 5 år men...

Skrivet av  Martina med Benjamin -00+Victoria -02+bf 21/6
jag svarar ändå.

Jag har några frågor angående nattning och vila.
När går era 4-åringar och lägger sig?\'
- Min snart 5- åring har sedan han var ca 2,5 år somnat ca 1930 .
Läser du/ni saga för honom/henne?
- Vi gör lite olika min man och jag.Jag läser en bok(eller ett kapitel) för barnen och sedan sjunger jag några godnattsånger.När detta är färdigt säger jag godnatt och går ut ur rummet.Min man läser också ur en bok och pratar som oftast en stund med barnen efteråt.Sedan säger han godnatt och går ut ur rummet.Barnen somnar som oftast inom 10 min.
Sommnar h*n själv eller lägger ni er bredvid?
- Somnar själv.
Vilar h*n på dagen?
- Nej
Vilken tid kliver barnet upp?
- ca 700
 

Artiklar från Familjeliv