Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ang välling för 4-5 åringar

Skrivet av vällingmorsa
Fick en klump i halsen när jag läste enkäten nedan. Jag har ju en son som är fyra och han älskar sin välling. Han dricker fortfarande ur nappflaska men det kan vi väl ändra till ex en vanlig flaska. Men jag reagerade på att någon blev så förvånad över att endel dricker välling överhuvudtaget. Med eller utan nappflaska. Välling är ju jättenyttigt och kan väl inte vara annat än bra? Det finns ju välling för vuxna.
Svar på tråden: ang välling för 4-5 åringar

Äsh

Skrivet av  Lialia
nu dricker min tjej (3 år) inte välling längre men skulle hon vilja ha så hade hon fått det. Kanske att jag skulle gått över till att dricka det ur mugg men inte spelar det någon stor roll, tycker iallafall jag.
 

välling är ok..

Skrivet av  Jennypenny
...att dricka hela livet tycker jag, och vill man göra det ur nappflaska så ok..
Men däremot reagerar jag när jag hör om barni 4-5 års ålderna som får dricka välling i sängen innan de somnar, eftersom jag då tolkar det som att vällingen dricks efter tandborstning!! Inte direkt en bra vana eller hur!?
 

En viktig poäng

Skrivet av  Lialia
att borsta tänderna _efter_ sista målet mat/välling är a och o tycker jag.
 

Nej, det är riktigt!

Skrivet av  vällingmorsa
Vi dricker vi vällingen först och borstar tänderna sen!
 

Äsch, det har inte varit

Skrivet av  71:an Nika
så viktigt här hemma. Mina barn fick vällingen efter tandborstingen under flera år. Tänderna borstades noga och de drack inte en massa andra söta drycker och det var sparsamt med söta saker överhuvudtaget.

Jag bir nästan generad varje gång vi har varit hos tandläkaren, eftersom de öser beröm över barnens tänder :) De har sagt att det inte är ofta man ser SÅ fina tänder hos barn. Nu är barnen 12, 10 och 6 och de har aldrig haft hål och har fina tänder. Det händer fortfarande att den minste dricker välling efter tandborstningen, men det är inte så himla ofta.

För vår del kan jag inte se det dåliga i vanan att dricka efter tandborstning, men i vissa fall kan det nog vara dåligt. Hade mina barn haft sämre tänder, så hade jag varit hårdare med vällingdrickandet och tandborstning.
 

Olika saliv

Skrivet av  Joa
har vi alla och alla tål inte att äta efter tanbdborstningen- nästan ingen har så bra tänder att det håller i längden. Mina barn har ärvt min dåliga saliv och får hål bara man visar ett sovkerkorn...
 

Herregösses, jag är 30 och

Skrivet av  Sterna
dricker välling både morgon och kväll, desutom har jag supersvårt att somna om jag inte ligger i gubbens famn där jag känner mig trygg...
 

Hmmm..

Skrivet av  F med tre bus
men det är kanske just så man inte vill att det ska gå.. det är väl i och för sig jättefint att du är trygg hos din "gubbe" men jag vill inte att mina barn ska ha problem med att somna själva.. kanske vill jag t o m att de ska tycka att det är mysigt att gå och lägga sig. Man binder upp sig lite väl mycket på andra ibland tycker jag. Men alla tycker vi olika.. jag vill att mina barn ska vara trygga i sig själva helt enkelt.

Fast vällingdrickande har jag väl inget emot direkt.. förutsatt att man dricker den ur mugg och inte ur nappflaska. Det är nog både enkelt och mättande med välling, fast jag får kväljningskänslor bara jag tänker på det :-)
 

Fast man vet ju inte varför

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Det kan ju bero på att Sternas mamma och pappa absolut ville att hon skulle sova i egen säng som gör att hon nu försöker ta igen ett närhetsbehov hon itne fick tillgodosett som liten.
Det kan också vara så att mamman/pappan håll henne väldigt hårt knutna till sig så hon aldrig vant sig sova själv. Det vet man ju inte.
Däremot så visar forskning att barn som får mycket närhet och beröring som små blir tryggare när de blir större. Sedan om närheten måste bestå i samsovning eller om det räcker med den närhet barnen får på dagtid det kan de lärde helt säkert tvista till dödagar om.
 

Du satte huvudet på spiken ;P

Skrivet av  Sterna
Jag är uppfostrad med 5mm och "eget revir"-tänk
Blev tidigt bortlämnad för att min mamam skulle få egentid.
Minns fortfarande när jag som 3åring vaknade mitt i natten och hela lägenheten var TOM för mian föräldrar gått över till grannen och fikat. Kan fortfarande känna den PANIKEN bar jag tänker på händelsen.

Sover jag ensam sover jag lätt och vaknar av minsta ljud som om jag ligger på vakt och väntar på något.
Sover jag i min gubbes famn sover jag tryggt och vaknar utvilad.
 

Och min man är 40

Skrivet av  71:an Nika
och om barnen lämnar välling i flaskan, så dricker han upp det. Han gillar välling :) Fast han tar av sugnappen först......
 

Äsch! Gör så som det passar er

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Jag hade killkompis där både han och hans syster drack välling långt upp i skolåldern. De kanske gör det än idag, vad vet jag. Jag tyckte aldrig det var konstigt när jag sov över hos dem trots att jag aldrig drack välling själv.
Välling är nyttigt och det är väl bättre som kvällsmål än limpa och oboy som min lillebror alltid åt/drack innan han lade sig. *L*
Helt säkert kommer de sluta med nappflaskan när de blir större.
 

Är 30 år och har aldrig haft ett hål!

Skrivet av  Bonusmamman
När jag var liten drack jag välling nästan till jag blev 7 år och jag drack bara i flaska... Men den dan mamma sa till mig att nu får du dricka i mugg då slutade jag.. : ) Vi somande med nappflaskan i munnen och det var ingen som tänkte på att vällingen var söt då.. Men visst vi drack inte massa söta drycker i tid och i otid. Och åt bara godis på lördagar..

Har aldrig haft ett enda hål i tänderna...
 

Den generationen du tillhör

Skrivet av  Amelie m Saga & Tuva 020923
fick fluor i skolorna också! Det är många från den generationen som har jättefina tänder mycket pga det (och givetvis som du sa att man inte drack så mycket läsk då) och de tänker inte på att deras barn får lättare hål i tänderna än vad de själva haft!
 

mitt barn på 5½ år

Skrivet av  2 barns mamma
dricker välling i nappflaska som frukost varje morgon, för min del är det ok fram till 6 års ålder, med just napp flaska.
 

Flaska är väl inte nödvändigt

Skrivet av  Katja med Theo+4 till
egentligen.
Om det är vällingen man vill åt så kan ett så pass stort barn dricka ur mugg/kopp etc.

Mina barn fick sluta med flaska vid ca 2 års ålder.
Jag anser att de kan dricka och äta sin mat, inte snutta i sig den.
 

äsch!

Skrivet av  Jolin
Blir så trött på folk ibland så det inte är klokt!

Min dotter har nu vid 4½ år självmant trappat ner på vällingdrickandet till 2-3 ggr i veckan...för bara någon månad sedan var det en flaska morgon och kväll...
Så är det för sonen på 3 år...han dricker välling morgon och kväll och gärna en mitt på dagen också...(om han får bestämma)

Så länge barnen vill ha välling kommer dom att få välling. Det är ju nyttigt...
Har inte ens tänkt på att det skulle vara onormalt att ge välling till en 4 åring...
Sedan att jag ger vällingen i flaska är för att mina barn vill ha den i flaska, dom vill väl känna sig små igen en stund eller något...i pipmugg eller så ratar dom vällingen och ber om flaska...det är inte samma sak...
 

Artiklar från Familjeliv