Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Matvägran när pappa matar!

Skrivet av cd
Hoppas att någon kan ge oss råd.

Vår son som är 13 mån, vägrar äta när pappa ska mata!
Det har han alltid gjort,eller inte alltid men för det mesta. Kan det vara så att sonen är van vid att jag ger oftast?

Vi kan kalla pappa för Hobbe och sonen för Kalle.
Grejen är den att Hobbe besväras av att Kalle kladdar ibland när han äter. Jag anser att barn måste få kladda för att lära sig att äta själva. Jag ser hur besvärad han blir ibland när vi sitter och äter allihopa och Kalle kladdar lite. Det är så tråkigt när han har den inställningen. Ibland vill Kalle inte äta om han inte får hålla sin egensked och peta i maten och känna lite och det förstår jag för han vill så gärna lära sig och äta som vi.

Jag har EN enda sovmorgon i veckan och den är helig för mig då jag är gravid i vecka 28 och känner mig extra trött. Men imorse blev jag väckt flera gånger när jag hörde hur det krånglades i köket med morgongröten. Sonen gnällde, och Hobbe blev jättefrustrerad. Till slut kom han in i sovrummet och satte Kalle gråtandes i sängen. Jag vaknade IGEN och frågade vad som försiggicks. Hobbe sa: Han vill inte äta så han måste bestraffas genom att gå och lägga sig. han måste lära sig att äta även när jag ger!!!!

Jag tyckte att det lät jätte hemskt.

Jag anser att det bara är att släppa ner honom från stolen och låta han gå utan mat om han inte vill ha. Jag ska väl inte behöva skippa min enda sovmorgon för att ge honom mat när pappa finns där?!

Det brukar funka bra när farmor och mormor ger mat. Men just när pappa ska ge så strular han och gnäller.

Jag känner mig så låst ibland för om jag tex måste åka iväg ett par timmar och pappa är hemma så oroar jag mig hela tiden över att Kalle inte får mat i sig. Jag kan inte koppla av alls då.

Vad gör man?
Svar på tråden: Matvägran när pappa matar!

Oroar mig även....

Skrivet av  cd
för hur det ska gå medans jag ligger på bb.
 

Skäll ut din man!

Skrivet av  Enna
Det är mitt råd på din sista fråga ;P för det första så förstår itne ett barn på 13 månader att han bestraffas, sen vad är det att bestraffas för?
Kladda med amten är en del av barnets upptäckarlusta i just den åldern och ett barn som inte får kladda, känna, smaka, kasta på golvet tror ajg (personligen) blir mer hämmad än ett barn som får.

Helt ok att din man har problem med detta men att låta det gå ut över sitt barn är FEL! Det är han som är den vuxne och kan ändra på sitt ebteende, din son försöker ju abra lära sig livets/naturens regler (ex at tmat hamnar på golvet om man släpper taget om den = tungdlagen)

Vi har ett liknande problem här hemma där sonen på 2,5 år vägrar bli påklädd av sin far. Jag sert att sonen ogillar pappans sätt som är rätt omedvetet hårdhänt och säger därför ifrån. Nu har pappan börjat gnälla på att det är mitt sätt eller inget sätt alls och tycker att jag är dum som klagar varpå jag skäller ut honom och säger att det inte är jag som klagar när jag blir påklädd utan sonen och då skärper han till sig och sonen slutar att protestera.

Helt klart tror jag att din son protesterar över något hos sin pappa, kan vara en sån enkelt sak att pappan sitter och är bekymrad för snart kommer sonen att kladda och barn känenr (precis som hundar) när något inte är som det ska och protesterar då.
Varpå han ska bestraffas?
 

Jo du....

Skrivet av  cd
min karl har fått höra min åsikt flera gånger angående det i lördags. Precis det du skrev har jag sagt och jag sa även att jag mår väldigt dåligt när jag tänker på vad han sa : att han måste bestraffas!

Självklart måste barn kladda för att lära sig äta som vi mm. Det är inget snack om saken. Förstår inte varför han har så ont av kladd?!

Min teori är ju att vår son känner sig obekväm när pappa ska mata så jag sa till honom innan idag att han måste slappna av och inte hänga upp sig på kladd. Han måste visa sonen att det är ok för ju mer barn lär sig äta själv ju mer stärks deras självförtroende anser jag.

Ja ja, dessa karlar. Dom har det inte lätt.
 

Klä av honom..

Skrivet av  Ulrika
alltså barnet... låt han sitta i blöjan eller bara i tröja och blöja. Det kanske blir lättare för din man då, inga kläder att vara rädd om... en egen sked han väl Kalle ha och hålla i samtidigt som din man matar med en annan.. Hobbe kan sätta på sig ett förkläde om han är rädd om sina egen kläder..

Barn behöver få kladda, min man är helt tvärt emot din.. han låter vårt yngste barn (10 mån) kladda hur mycket som helst, han kan få hela tallriken med pure att leka med.. lyckan är fullständigt.. Det enda jag då kräver att min man städar efteråt.. ;)
 

Artiklar från Familjeliv