Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Phu, vilken tur att ni bara tycker

Skrivet av 71:an Nika
att det är knepigt med 4-5 åringar som dricker välling i flaska. Då behöver inte jag känna mig knepig som har en 6-åring som dricker välling ur nappflaska ;)
Svar på tråden: Phu, vilken tur att ni bara tycker

Suck!

Skrivet av  F med tre bus
Vilket resonemang! Du behöver väl inte alls känna dig "knepig" för att du ger din 6-åring välling i nappflaska! Det är väl bara supermysigt och gulligt. Sånt där kan man väl fortsätta med så länge man vill...

Hmm, ja okej då, jag är lite ironisk. Egentligen vet jag inte varför jag bryr mig om diskussionen med välling i nappflaska till äldre barn, men jag tror att jag reagerar på samma sätt som jag gör när jag ser för stora barn springa omkring med napp i munnen eller sitter nedklämda i en sulky fast de är hur stora som helst m m. Jag tycker inte att barn behöver växa upp i förtid men jag tycker inte heller att man behöver hålla fast i "småbarnsvanor" när det inte behövs (när man KAN dricka en kopp välling istället).

 

Mitt resonemang gick

Skrivet av  71:an Nika
egentligen bara ut på att tala om att jag har en sexåring som dricker välling. Jag tänkte att han förmodligen tillhör en av de äldsta som gör det. jag känner mig inte det minsta knepig när det gäller välling i flaska, så det är lugnt :)
 

Välling äter väl vuxna oxå?

Skrivet av  Gullet med E 0307 & L 0411
Det har jag gjort i perioder i alla fall fast just nu äter jag inte välling alls.
 

Ja, de gör det.

Skrivet av  71:an Nika
Jag vet att en del vuxna dricker välling. Min man gör det gärna och jag har själv gjort det i perioder, fast nu är det ganska länge sedan.
Jag menade inte att min son är en av de äldsta på hela jordklotet eller så som dricker välling....;)utan just att han verkar vara en av de äldsta här på AFF som dricker välling. Jag har inte läst om några äldre barn som dricker välling. Det är ovanligt att barn dricker välling i skolåldern. Min äldsta flicka drack välling tills hon var 6½. Det kommer min son att slå med hästlängder :)
 

Men..

Skrivet av  Anette med M&A
min dotter slutade dricka välling när hon va 4 år.. vilket jag tyckte va synd.. hon är en dam som är liten i maten.. och med vällingen så visste jag att hon iaf fick i sej den...

Nåja.. vi provade några gånger att dricka i mugg istället för flaska.. men den smakade inte alls lite gott i mugg... nej den skulle vara i flaska... så det är inte bara att hälla den på mugg i stället och ge till barnet...
 

Självklart

Skrivet av  Joa
vill ju barnen ha den där flaskan o snutta på. Men saken är den att för TÄNDERNAS skull så är det ju inte så bra med napp och nappflaska- det är så jag tänker ang det här.
Bara en tanke. Tandläkare är ju inte så glada i det hrä med napp o nappflaska.
 

napp används på ett annat sätt än nappflaska

Skrivet av  Emma
nappflaskan använder man bara en liten stund det går rätt fort att slurpa i sig vällingen i förhållande till nappanvändandet som kanke sträcker sig över hela natten och ja vissa har ju även nappen på dagen :)
så att dricka ur flaskan skulle jag vilja påstå inte påverkar tänderna något direkt förutsatt att man borstar dem
nappbett får de av nappanvändande :)
 

Ok

Skrivet av  Joa
men mina barn har jag fått att sluta med välling i flaska vid 3- års åldern men just med tanke på tänderna och hål :)
 

min dotter

Skrivet av  Anette med M&A
slutade med napp långt innan vällningen...

och den lilla stunden det tar att dricka sin välling ur flaska.. den kan inte påverka tänderna... givetvis borstar man tänderna efteråt....
 

Det tar högst 2 minuter att slurpa i sig

Skrivet av  Maria L
en flaska välling. Två minuter per dag kan knappast vara skadligt för tänderna.
 

Absolut

Skrivet av  Joa
är det så att vällingen inte är skadlig om man borstar. Men mina har vetlat ligga och gosa med vällingen och sedan slockna på en gång och när jag började säga att vi måste borsta efteråt så blev det ju inte lika mysigt längre så då slutade vi med välling i den vevan :)
 

Men det finns ju

Skrivet av  Amelie m Saga & Tuva 020923
en speciell pip som man kan sätta på på nappflaskan så att det inte behövs det suget för att få ut vällingen. Det är bättre för deras tänder och de får behålla sin kära nappflaska! :0)
 

*S*

Skrivet av  Sara med 98+02
Mysigt för er!
 

Vet ni...

Skrivet av  IJSH
Jag tror inte det spelar någon som helst roll om/när/hurlänge/på vilket sätt, barn äter välling. Det är knappast något som står och faller med det.

Mina barn har _aldrig_ ätit välling, vare sig i nappflaska eller på andra sätt och jag tror inte att deras tänder/mognad/barndom är på något vis varken bättre eller sämre än andra barns.

Och varför det här med att sluta? Min morfar är 89 år och han äter _fortfarande_ välling till frukost och det har han gjort sen han var barn. Visserligen inte ur nappflaska:-), men själva redskapet är väl ändå sekundärt...

De barn som tycker om välling och de föräldrar som gillar det kan väl få hålla på med det så länge det passar och de som tycker att välling, av någon anledning, hör bäbisar till behöver ju inte ge sina större barn det.

Det är knappas nåogt som gör varken till eller från i det stora hela.

Hoppas alla haft en trevlig första advent och att ingen låter julhysteri ta knäcken på sig!
 

Du, det

Skrivet av  A
tycker jag också!
Sen kom jag på att det kanske skulle jämföras lite när vi vuxna köper en mugg kaffe på macken och får ett lock över med ett hål i som blir nästan som en pip när man dricker...
 

hehe, absolut:-) *imt*

Skrivet av  IJSH
.
 

Min lillasyster

Skrivet av  Jen
åt välling i nappflaska tills hon var 12 år så än är det långt kvar för din 6-åring jämfört med henne :)

Hon valde själv att sluta när hon var 12 år så ingen försökte tvinga henne....
 

Artiklar från Familjeliv