Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur säger man till

Skrivet av mamma
en ettåring att något är AjAj? När jag försöker säga till allvarligt gapskrattar han o tycker att jag är jätterolig. Tycker att det är en busig lek o gör om o om samma sak. Inte direkt önskad effekt...
Svar på tråden: hur säger man till

HEJ

Skrivet av  P
Åh va bra att någon skrev ett sånt inlägg för här är det precis samma sits. Vår 1 åring är den pilligaste och den nyfiknaste du kan tänka dig. Han är på allt. Vi har plockat undan saker som han absolut inte får röra och satt lås på luckor och en del lådor. Men vissa saker kan vi inte flytta på som tex datorn mm.

Han är på datorn hela tiden och ju mer vi sagt ajaj desto mer är han där och pillar. DEt går liksom inte in i honom att man inte får. Om jag säger till med allvarlig min så tycker han att det är roligt och tror att jag skojar. Tv:n stänger han av och sätter på hela tiden också vilket pappa inte är förtjust i. Likadant där, häromdagen sa jag till med styrka i tonen då kom han fram och pussade mig på munnen och gick tillbaka och fortsatte! Vad gör man?

Men vi har märkt här att oftast när du säger ajabaja första gången, redan då har man gjort för stor grej utav det hela och då fortsätter dom och testar. När sonen är inne i frysen här och tittar så om jag nonchalerar det och inte låtsas se så tröttnar han jättefort och går därifrån och då stänger jag frysen. Och så gör jag även med datorn och tv och det funkar bra ibland. Man får vara lite smart och psykologisk där tror jag för när man sagt aj aj eller fy eller nått annat så har barnet fått precis det dom vill ha: Vår reaktion!

Men som sagt tjat kommer man inte långt med, då får man jobba länge med dom.

Det är jättelätt vissa gånger har jag märkt att man tjatar iallafall och då kommer jag på mig själv med att nu tjatar jag, sonen ser glad ut och fortsätter pilla och tjatet hjälper då inte.

En annan bra grej är att försöka avleda dom ifrån det dom inte får pilla på och in på något annat intressant som dom får pilla på.
 

Avleda, avleda, avleda

Skrivet av  Pallas
Visa önskat beteende. Hundra tusentals gånger... Inte mycket annat att göra. För de flesta barn blir ett överdrivet ajajande en trigger till att prova just för att de får en reaktion då.

 

Instämmer till fullo - avleda, avleda, avleda:-)

Skrivet av  Ira
imt
 

Titta allvarligt på barnet och säg nej

Skrivet av  Nina med Elin-99 & Liam-04
försök att inte skratta när barnet gör det utan försök få ögonkontakt med barnet och säg NEJ. Lyssnar barnet inte så ta bort barnet där ifrån och förklara varför h*n inte får vara där och så upprepa, upprepa, upprepa, upprepa. Tillslu så sitter det ocg barnet förstår, men det tar tiiiid. Ge inte upp. Min é likadan. Men jag börjar märka lite skillnad nu på att han lyssnar och förstår.
Lycka till.
*kram*

 

Artiklar från Familjeliv