Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När börjar man???

Skrivet av Linn
Har läst inläggen nedan om att säga till andras barn, och börjar genast tänka på min egen son... Han är 7 månader, och han snor andra barns leksaker så fort han får en chans... Ser han någonting intressant vill han ha det oavsett om det är någon annan som håller i det eller ej.
Hur skulle ni göra när han tar av andra barn???
Jag brukar ta leksaken av honom och ge tillbaks den, eller ge det andra barnet någon ny leksak, lite beroende på hur det gick till. Är barnet lite större brukar jag avvakta och se vad som händer, oftast så "löser" de problemet själva då...

Han är tidig i utvecklingen, och det känns bättre när han är med lite äldre barn, de är då mer jämställda och då kan det andra barnet också, men när han är med barn i samma ålder så brukar inte de kunna göra någonting tillbaks...

Undrar också över hur ni brukar gå tillväga när små barn vill känna på varandra... Endel mammor "räddar" sina barn undan min son när han kommer, och om deras barn gör minsta ansats till att känna på min son så drar de undan deras händer... Jag vet inte vad jag skall göra i de situationerna... Själv tycker jag att det är helt OK om de känner på varandra, även om det skulle gå lite "våldsamt" till. Om de nyper lite i varandras öron tycker inte jag att det är så farligt...

Skulle vara intressant att höra vad ni tycker!
Svar på tråden: När börjar man???

Ju tidigare dessto bättre

Skrivet av  Sterna
Jag ser inget fel i att du redan nu går in och ger tillbaka leksaken han tog men börja även redan nu att förklara att man tar inte av andra och avled hans uppmärksamhet från den rolkiga leksaken han tog med en annan ledig leksak.
 

Du kan...

Skrivet av  Luvan
börja redan nu att visa att man inte tar det andra har i händerna så där utan vidare.

Vad gäller din andra fråga så tycker jag också att barn självklart ska få känna på varandra så länge som dom inte typ petar ögonen ur varandra eller nått annat allvarligt. Dom måste ju få upptäcka även varandra. Jag brukar studera barnen när sonen känner på någon annan eller tvärtom. Hålla ett lite öga på så det går snällt till.
 

Han hittar nog nån

Skrivet av  EE
Tror att ni tillhör dem vi hade velat träffa i sandlådan när dottern var liten. Hon var oxå väldigt fysisk av sig, vilket gjorde många föräldrar oroliga. Men då och då träffade man på barn som var som henne, barn som ville känna på varandra och som inte började gråta när de rammlade om kull av en stapplig kram.

Så mitt råd är att flytta honom när du ser att föräldrarna blir lite skeptiska, det är inte så mycket att göra åt dem. Det finns säkert nått du kan locka bort honom med. Jag såg dock ingen anledning att lära min dotter att det var fel att ta på folk, efter ett tag fattade hon ändå när det är ok att kramas och när det inte är ok.

När det gäller att ta saker kan man aldrig gå in för tidigt, när det gäller ålder. Förklara gärna "bytes regeln" för honom. Dottern fann den väldigt användbar på dagis. Har nån något du vill ha, erbjud den något annat så får du oftast det du ville ha. Han kanske inte fattar den än på ett halv år, men man vet ju aldrig.
 

Artiklar från Familjeliv