Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jobbiga nätter

Skrivet av Micke
Vi har en son på drygt två år som vi lägger vid 19-tiden, och han sover i vanlig 90-säng i eget rum. Varje natt vaknar han (oftast efter 3-4 timmar) och kommer upp (eller gråter och skriker tills vi kommer till honom). När han väl somnat om vaknar han igen ganska snabbt om ingen av oss ligger hos honom. Vissa nätter vaknar han dessutom och är jättearg och får timmeslånga utbrott. Och så här har det varit ganska länge nu.

Sedan vaknar han på morgonen mellan 05.00-05.30 och är pigg och utvilad och full av energi. Ganska jobbigt eftersom vi även har en dotter på sex månader som ska ha nattmål. Vi har testat att lägga honom senare, men då sover han ännu sämre (och vaknar i regel ännu tidigare. Hoppar vi över middagssömnen blir han irriterad och på dåligt humör hela eftermiddagen/kvällen, och sedan sover han inte bättre för det.

Min fråga är om detta är något ovanligt. Han får välling innan vi lägger honom, och vi läser saga och ligger hos honom tills han somnar (ca 30 min). Alla bekanta vi har verkar ha barn som sover 12 h i sträck... Vad kan man göra?
Svar på tråden: Jobbiga nätter

känner igen...

Skrivet av  mika
Har en son på ett och ett halvt och en dotter på tre och båda sover lika illa. Vi lägger dom också runt sju har provat att lägga dom senare men det är precis som du skriver att då sover dom bara ännu oroligare, båda vaknar varje natt plus att dom är klarvakna redan runt femtiden på morgonen. Den yngsta ligger ofta och gråter i sömnen på nätterna och ingen tröst hjälper. Tyvärr kan jag inte svara på vad man ska göra vi tog latvägen och började natta dom i våran säng för att slippa springa runt nätterna igenom men det är inte så mysigt att trängas fyra stycken i en säng varvid dom i mitten inte ligger still för fem öre. Hoppas det löser sig för er.
 

Låter tidigt

Skrivet av  Sterna
med det är i mitt liv.

Vår 2,5 åring lägger sig varje kväll runt 20-20,30, kan vakna till en eller två gånger bara för att se att vi vuxna är kvar och vaknar sen frammåt 7,30-8,00.
Han går dessutom på dagis och sover där ca 1 timme efter lunch.

Kan ni skjuta på insomningstidene eller kanske dra ner på dagsömnen?
En del slutar ju sova helt på dagarna runt 2 år.
 

Vår son

Skrivet av  Joa
har inte alltid sovit bra men NU gör han det. Han är 4.5 och somnar i sin säng o sover oftast hela natten där. Men när han var mindre så gick inte det. Vi nattade i vår säng, bar över honom till sin men sen kom han runt 24.00 och sov vidare med oss.Eller så bar jag tillbaka honom och då kom han igen sen. Det är ju en fråga om trygghet. De känner sig ju fta ensamma i rummet om de vaknar och ingen är där. Vi satt in en extrasäng hos oss och där fick han lägga sig om han kom på natten- då sov alla bra i samma rum o vaknade han hörde han ju oss...Jag andas och min sambo snarka :) Så kanske ni ska testa med en extrasäng..? OM det fungerar hos er..ett tips bara :)
 

Också problem på natten

Skrivet av  Jenny m söner
Ja du, så där har vi också med vår 2,4 åring.
Vissa kvällar vill han inte sova alls och ibland går det bra att somna i sin säng.
Och som igår var han jätte trött och somnade som en stock kl 19 för att sen vakna kl 22,30 och vara vaken till 02,30.

Nu kan de värsta nattpassen bero på att han nyligen fick en lillebror och det är en omställning i sig.

Men han har aldrig sovit bra. I de värsta stunderna så har tanken om sömnmedel kommit upp men så tänker jag att det här är bara en fas. Det går snart över :-).

Tyvärr har jag inget bra råd förutom att ni kanske kan dela upp er på 2 rum. Så har en förälder ansvar för ett barn under natten och den stora pokjen sover inte ensam och kan känna sig trygg.

Lycka till
 

Lägg honom tidigare!

Skrivet av  Gunilla m N&A 0111, I&A 0406
Det sista du skulle göra, eller hur?
Men det är värt ett försök, om ni har testat allt annat!

Ibland sover de oroligt för att de är för trötta, helt enkelt. Inte säkert detta löser problemet med tidiga mornar, men det är mycket möjligt att det också fixar sig. Det låter som om din pojke totalt sett sover ganska lite per natt för sin ålder.

Lägg honom vid första trötthetstecknet - uppspelthet eller gäspningar, även om klockan bara är sex på kvällen. Vi har prövat detta runt tvåårsåldern på våra morgontidiga killar, och det har faktiskt funkat. När de började sova lugnare, visade det sig även att vi kunde ge dem en vällingflaska vid femtiden och sedan låta dem somna om och sova till sju. Sedan började de av sig själva sova tolv timmar i sträck.

Om ni sedan vill förskjuta nattsömnen, gör det mycket långsamt, kanske bara tio minuter per kväll, och låt det ta några veckor.

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv