Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Rutiner eller inte

Skrivet av Jag
Är det ett val utifrån ens egen personlighet eller något annat? Hur tänker ni i denna frågan?

Jag tycker mig skönja ett mönster att de personer som är vana att ha full koll och själva har rutiner i sitt liv gärna vill ha fasta rutiner även för sina barn. De personer som är lite slarviga och med dålig koll och som inte själva bryr sig om rutiner verkar strunta i rutiner för barnen.

Vad tror ni om denna generalisering, finns det någon substans i den?
Svar på tråden: Rutiner eller inte

Ja det tror jag absolut..

Skrivet av  andromeda
Dessutom hade de som har fasta rutiner behövt lite okontrollerad tid ch de som inte har rutin borde ha lite mer koll ibland.Det tror jag de fleta hade mått bra av.:)
 

Tja...

Skrivet av  Joa
kanske det kan ligga lite i det, eller tvårtom att de som är lite slöare som vuxna hade MASSA rutiner och grejer som barn och lovat sig själv att inte ha det lika?! Kan det vara så oxå? Nej, ärligt talat så vet jag inte hur det kan vara...
 

Skrivet av  Vickan m EJ
Jag är i vanliga fall ett kontrollfreak men har inga direkt fasta rutiner för barnen. Det enda vi är benhårda på är att de ska växa upp till empatiska, kritiskt tänkande människor.
 

Berätta hur lär man dem det?

Skrivet av  Jämställd pappa
Utan att ge dem fasta ramar som de får spränga när de är mogna för det?
 

Regler

Skrivet av  Vickan m EJ
har vi. Och de rubbar vi inte på i första taget. Man slåss inte tex. Men att tvinga barnen i säng prick kl 19.00 vad visar men med det mer än makt? Våra barn går och lägger sig när de är trötta. Det blir de alltid runt 20.00 när de får lite hjälp att varva ner.
Rutiner för mig är just att tex ha fasta klockslag för saker och ting eller att man ska köra en viss sömnmetod bara för att. Sånt tycker jag är onödigt att tjafsa om. Däremot har vi regler som ska följas för allas trevnad. Tex att man inte slåss, att man delar med sig, att man låter alla vara med och leka osv.
Jag tror inte mina ungar kommer att bli kriminella bara för att vi låter dem somna i soffan en kväll och i famnen nästa.
Vi har även vi rutiner givetvis. Vi har ju jobb som vi ska komma i tid till så barnen är på dagis en viss tid. Det är ju en rutin.
ELler vad är det du menar med ramar? För mig är inte det det samma som rutiner.
 

för mig betyder rutiner

Skrivet av  Anna-Karin
Rutiner, i vår familj, är inte bara att följa exakta klockslag.
Jag skulle beskriva "rutiner" som att följa ett mönster. När det gäller mat. Vi äter i följande ordning: välling, frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmat/välling. Har inte exakta tider men det det diffar max en timme fram eller tillbaka. Det kan verka självklart men jag har barn till vänner i min närhet som kan hoppa totalt mellan måltiderna. När det gäller läggdags så gäller följande: ev. bad, på med pyjamas, ev.lugn lek (pussel, läsa, rita) bolibompa, välling, borsta tänderna, nattning, saga och så godnatt. Jag ser på mina barn att de känner sig trygga och mer harmoniska när vi följer detta schema. Det är klart att vi har ätit i annan ordning (ex semester) eller nattat på annat sätt (kanske varit på middag eller haft gäster) men det är ju vid väldigt få tillfällen.
Alla barn är olika. Kanske mår dina barn bäst utan rutiner. Mina behöver rutiner.
 

Jo visst

Skrivet av  Vickan m EJ
Vi äter också frukost på morgonen men jag undrar hur mycket det påverkar inlärningen av normer och att bli empatisk? Nä mina barn skulle nog inte bry sig om vi startade dagen med lunch. Däremot skulle de må dåligt om de fick godis före frukost eller chips till middag. De skulle nog dessutom bli förvirrade av att vi ena stunden lät dem göra förbjudna hyss medan de fick bannor för samma sak fem timmar senare.
Vi är konsekventa men inte rigida på att allt måste ske exakt på samma vis varje dag. Somnar gör de för att de är trötta. Inte nödvändigtvis för att de har badat före de borstade tänderna.
 

Låter som vår familj faktisk

Skrivet av  Törs tvärr int gå ut med namn i denna grupp
Regler för allas trevnad - på pricken!
Och vet du vad? Så är jag också uppfostrad. Min pappa har berättat hur han med förvåning höde på bekanta som var tvugna att "köra sina ungar i sängen", både jag och min syster tassade i säng runt 20.00 LÅNGT upp i åldrarna.
 

Håller fullkomligt med dig.....

Skrivet av  Maria & Daniela 8805 & Felicia 020106
Har själv en snart 17 årig dotter och en som blir 3 om några veckor. Mina barn har fått väldigt stor rörelsefrihet inom vissa gränser givetvis. Vissa saker måste ju göras för att livet skall funka. Men med det stora dotter har jag verkligen lyckats, hon bildar sig sin egen uppfattning oavsett vad andra säger, vågar stå för sina åsikter oavsett om hon är ensam om dem. Har en otrolig känsla för vad som är rätt och riktigt, värnar mycket om de som har det sämre i samhället. Eget fadderbarn sen hon var 13 år som hon även betalar för. Hörs kanske att jag är otroligt stolt över min äldsta dotter. Givetvis även över min minsta. Men visstär det väl så många gånger att barnen skall tänka och tycka själva, ha förmågan att våga stå för och även kunna förmedla denna åsikt. Mot alla utom sin MAMMA *ler* Samtidigt skall de kunna framföra den på ett sådant sätt så att andra lyssnar, inte bara blir förbannande. Våra ungdomar idag har det inte lätt man får försöka göra sitt bästa med att förbereda dem för livet.
Kramar Maria
 

tycker det låter som fasta rutiner.

Skrivet av  andromeda
.
 

Föredöme!!!

Skrivet av  Hulma m Totil +
Det tror jag är det enskilt viktigaste. Om man aldrig får se empati vet jag inte hur man ska bli empatisk av att spränga fasta ramar?????
 

Ja, det undrar jag med*nyfiken*.

Skrivet av  andromeda
.
 

Det där känns nedvärderande

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Att man skulle vara slarvig bara för man inte har rutiner.

Däremot så tror jag du har lite rätt i att om man är van att ha full koll så driver man fram rutiner och om man tycker det är helt ok att ta dagen som den kommer så har man förre. Det är väl inget konstigt i det.

Jag skulle tro att det är lättare för den rutinlösa att ta oväntade förändringar än för den rutinbundne.
 

Jag tror tvärtom

Skrivet av  Gunilla
om man har lite koll på sina rutiner är det lättare att göra avsteg utan att missa barnens/sina egna behov. Men jag är ju då förstås en rutinälskare, eller kontrollfreak som vissa kallar oss :)

Det jag ser hos mina mer "flexibla" vänner, är att de ofta glömmer att äta! Så fort något oväntat dyker upp så far de iväg och plötligt är klockan halv tre och ingen har fått lunch och alla är sura. Medan om man har koll i förväg på vad man skall äta under dagen, och vid vilka tider - ja då kan man lugnt ta dagen som den kommer, åka iväg på oväntade ärenden och utflykter, fast med en adekvat matsäck i beredskap. (Jo jag är präktig, jag vet).

Liknande gäller läggdags, särskilt för barnen - vet man vilka rutiner man brukar ha, så är det lätt att anpassa dem - t ex ta med pyjamas och tandborste om man åker bort på kvällen.

Sedan kan ju förstås allt gå till överdrift. Själv har jag kanske varit onödigt styrd av barnens dagsömn, t ex, och i princip alltid varit hemma då de sov under 1.5 år. Det är nog inte hela världen att låta dem sova i vagnen eller bilen emellanåt, har jag lärt mig nu...
 

Inga problem

Skrivet av  Vickan m EJ
Jag blir hungrig innan barnen. =)
 

Är det något fel med att vara slarvig?

Skrivet av  Jag
Jag är själv en slarvig person och ser inte det som en negativ egenskap. Det ligger mycket positivt i det, mer än du kanske anar om du inte själv är slarvig.
 

åh snälla

Skrivet av  Jolin
ge mig positiva grejer med att vara slarvig!
Jag är slarvig, men ser inte mkt positivt i det och försöker få bort slarvigheten men den finns lixom där i ryggraden och kommer alltid tillbaka...
 

I vår familj

Skrivet av  Törs tvärr int gå ut med namn i denna grupp
är maken den pedantiske - han ordnar med tvätten och städar FÖRST och leker med barnen SEN

jag är "slarvmajan" - jag leker med barnen FÖRST och städar och tvättar SEN.

Ibland får jag dåligt samvete för att han alltid hinner fixa allt innan jag kommit dit - då brukar han säga:
"om båda var som jag skulle ingen vara med barnen och stimulera deras fantastiska utveckling"
 

kontrollfreak som vill skapa flexibilitet :)

Skrivet av  lisan
Jag är nog en salig blanding jag.
Jag är kontrollfreak (fast inte in absurdum...bara lite sådär lagom ;)) och gillar att ha en viss struktur på barnens rutiner. Tex läggtider och rutiner runt sänggåendet och morgonrutiner.
Däremot är jag oerhört mån om att försöka fostra mina barn till att vara flexibla personer som klarar av att ändra på rutiner och vanor.
Ibland blir det ingen middagssömn och ibland får barnen vara uppe längre...det beror lite på vad vi gör, om vi är borta eller har gäster eller så.

Själv är jag en nattmänniska och jag kan gladeligen sätta igång med stora projekt klockan 10 på kvällen, däremot tycker jag att barn bör sova i rimlig tid och jag skulle nog må rätt dåligt själv om barnen var uppe länge på kvällen - det är liksom min tid :)

Nu svammlade jag mest i nattmössan här känner jag....bäst att sluta innan det blir alltför förvirrat :D
 

Likadan är jag *imt*

Skrivet av  Wildas mamma
 

Ja det är väl klart?!

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
Om man alltid har haft rutiner i livet vill så vore det väl märkligt att plötsligt radera alla dessa rutiner (och inte skaffa några nya) bara för att man skaffat barn?

Och om man aldrig hittills kunnat eller velat inrätta sitt liv efter några som helst rutiner så är det inte alls säkert att man ser det behovet, eller klarar av att uppfylla det, när man blivit förälder.

Själv är jag tämligen övertygad om att alla mår bäst av att ha lagom mycket rutiner. Att inte ha några som helst rutiner är knappast bra för någon. Även om man t.ex. inte äter, sover eller arbetar på samma tider som alla andra, så verkar livet ändå flyta på lättare för dem som hittat sitt eget tempo och sin egen rytm, än för dem som inte har något som helst mönster i sin vardag. (man vet ju t.ex. att skiftarbetare som ju tvingas göra drastiska rutinbyten när de växlar skift, ofta mår avsevärt sämre både psykiskt och fysiskt än personer som alltid arbetar vid samma tid på dygnet).

Sen när det pratas om rutiner eller ej så verkar många bara räkna "präktiga" rutiner. Men vilken regelbundet förekommande händelse som helst är ju en rutin, oavsett hur "präktig" eller genomtänkt den är!

En förälder som varje kväll låter barnet somna framför TV:n har ju t.ex. en nattningsrutin - kanske inte den rutin som de flesta föredrar men ändå en rutin, om samma sak upprepas de flesta dagarna. Eller om man försover sig varje morgon, ja då hör ju det till morgonrutinen! osv osv.

Jag misstänker att skillnaden mellan de som förespråkar rutiner och de som inte vill ha några rutiner helt enkelt är att förespråkarna är mer medvetna om sina egna rutiner än de som själva inte anser att de har några rutiner. I de flesta fall så har de nog ungefär lika mycket rutiner i sin vardag.

Och om det är på det viset så tror jag att det finns en klar fördel i att vara medveten om sin familjs rutiner. Det blir så mycket enklare då, både att följa rutinerna och att göra avsteg från dem, än om man helt enkelt inte märkt att de existerar.

Så tror jag :-)
 

Jag tror

Skrivet av  Nina med Elin-99 & Liam-04
att det kan stämma till en viss del. Visserligen hade vi i princip inga "rutiner" för första barnet....kanske för att man ff var så pass "fri" och "rörlig" ändå då. Hon hängde med överallt. Nu är det i princip "rutin" på allt när andra barnet kom :o)
Varför vet jag inte, men det kanske är lättare med "rutiner" när dem är två....man släpar ju inte gärna runt dem hur som helst...speciellt inte när den ena går på dagis.
Men jag försöker släppa på våra "rutiner" ibland så man inte alltid känner sig så "bunden"
Tex att vi åker bort ibland så minstingen får vara uppe längre, när han egentligen somnar 19-19.30 varje kväll...
 

O, nej, tvärtom!

Skrivet av  Anna-Karin
Jag är egentligen helt rutinfri i mig själv. Fast jag mår bättre av att ha rutiner.
Och eftersom jag är så fri (vill inte kalla mig slarvig eller utan kontroll) så är jag benhård på att mina barn ska ha rutiner. De fungerar så att ju striktare rutiner desto lugnare och harmoniska blir de.
Men det är intressant det du skriver.
 

Ren generalisering

Skrivet av  Enna
Alla är vi ju olika, jag är en kontrollmänniska utan dess like men även extremt impulsiv.
Redan från första start visade sonen att han hade rutiner.
Nattamningen kl 23, 01, 03 och 05. Behövde aldrig titta på klockan för han vaknade på minuten.
Hattade vi med kvällsbyte äd rpyjamas skulel på så blev han förvirrad och kunde inte somna och sova i lung och ro utan vaknade i ett för att kolla att allt var som det skulle.
Var vi noga med nattningsrutin enligt klockan så sov han som en stock.

Samma sak nu 2,5 år senare. Ibland får man dra i marginalerna men det blir krig om maten serveras 30 minuter för sent eller om han är vaken en timme för länge.

Ska detta hushåll funka så måste vi ha rutiner även o jag helst lät bli dem.
 

vi har

Skrivet av  TattiR kikar in....
också rutiner. Det tycker jag är bra när barn är små att samma saker görs vid samma tid varje dag.
Mat och sovrutiner betyder mest för oss.
Vi äter vid ungefär samma tid varje dag (+/- 30 min) och lägger oss samma tid varje dag(+/- 15 min).Sover middag vi vid samma tid ungefär.. Innan maten tvättar vi händerna varje gång och innan vi lägger oss är det borsta tänder-puss okram som gäller.
Sen händer det att han sover tex hos mormor o morfar och då kanske inte rutinerna följs så bra men för det mesta så följer vi dem.
 

säkert...

Skrivet av  A-M
Det kan väl ligga nåt i det? Man lever väl med barnet som man är van att leva själv, eller åtminstone strävar man ju efter att ha det ungefär som man själv också vill ha det. Vi lever med rutiner eftersom jag tror på rutiner både för min egen del och för dottern. Rutiner är alltså inte nåt som jag prackar på henne men struntar i själv, utan det är helt enkelt vårt sätt att hantera vardagen och det gäller både barn och vuxna (och kaninen med, för den delen =)).

Dessutom märker jag ju att dottern mår bra av ett någorlunda regelbundet dagsmönster. Vilket väl inte är så konstigt med tanke på att jag själv också gör det. Nånting av rutinbehovet är säkert arv också.
 

Jag är slarvig då *ler*

Skrivet av  Emma
fast jag ser det inte som så
vardagen är full av rutiner
ex vi borstar alltid tänderna innan sänggående. bara det att om vi hade haft det som en rutin hade det varit prick klockan 20.00 varje kväll
Nu är det inte så utan det kan hända klockan halv åtta ena kvällen och klockan åtta andra kvällen så vi slarvar
vi har rutiner med att gå ut
men inga fasta vi går inte ut varje dag klockan 10 utan ibland blir det 9 ibland inte förens på eftermiddagen. men rutiner har vi med att ex jag klär på stora pojken först och lilltjejen sen

jag tror att ska man ha totalt fasta rutiner så blir man låst och fast
jag lever bättre om jag ena dagen kan gå till affären andra dagen bara ut och leka.
jag hade tyckt det varit tråkigt att alltid handla på fredagar alltid gå ut klockan 10
vad händer med spontaniteten?
så japps vi är slarviga familjen men tro mig
alla har rutiner bara det att vissa har dem lite mer friare
de allra flesta tar fram tallriken innan de lägger maten till sig *s* det är en rutin
de allra flesta sätter på korken på tandkrämen.. Japps det är en rutin..
så är jag slarvig eller ej?

troligen väldigt slarvig

Men vill tillägga
ska vi bort och har en bestämd tid ex läkaren så kommer vi aldrig för sent det har faktiskt aldrig hänt än vi är ute i god tid
så _det_ har vi bra rutin på
men synd bara att det itne räknas in i de vanliga vardagliga rutinerna

Hur många med strikta rutiner kommer alltid i tid till träffar? förhoppningsvis alla *s* annars fungerar ju inte rutinerna speciellt bra


Lite ironiskt inlägg
men summan blir
alla har vi rutiner men vi lägger upp dem olika
även en med många rutiner runt om sig kan bli slarvig och kanske kommer sent till ett möte
de med lite mer rutiner som inte är enligt klockslagen kanske är duktig på att komma i tid och ordna saker ändå
bara för att jag itne har speciella städdagar betyder det inte att det är extra snuskigt här hemma :)
 

Jag är inte

Skrivet av  Jolin
en rutinmänniska, kan bara inte få in rutiner hur mkt jag än försöker...
Har börjat inse att det lixom inte går...
_Jag_ skulle tycka det var jättetrist med samma saker i samma följd varje dag...
inte för att dagen blir roligare för att jag vänder på ordningen men den blir inte så förutbestämd...känns det som...
Jag vet inte...
Jag skapar inte mkt rutiner för barnen eftersom jag själv som icke-rutin människa inte skulle kunna hjälpa dom följa dom...
men vissa saker _ska_ man ju göra, som att tvätta sig, borsta tänderna, städa rummet innan läggdags osv...
 

TACK!

Skrivet av  Jag
För alla svar. Intressant. Jag drar slutsatsen att vi alla har rutiner men mer eller mindre regelbundna. Jag drar också slutsatsen att hur man än har valt att göra så är man nöjd med det.

Det var intressant med dig som blev styrd av barnets rutiner.
 

Stämmer inte här i allafall..

Skrivet av  Martina med Benjamin -00+Victoria -02+bf 21/6
Vi är bägge två vuxna med stor flexibilitet och tyvärr allt för lite ordning och reda.Däremot är vi noga med att barnen har fasta rutiner för att de ska bli trygga och veta ungefär var vi befinner oss på dagen.
 

Artiklar från Familjeliv