Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Halsduk, tuggummi och mera disney

Skrivet av maja
Hej!
Jag skrev ett inlägg tidigare där jag undrade om någon låter sina tre och halvt-åringar titta på t ex "Lejonkungen". Det visade sig att de flesta låter sina barn se sådana filmer, mot vad jag förmodade. Pappa har nu städat undan Lejonkungen o Björnbröder, jag hade nog låtit dottern få titta, men tycker det är bra att filmerna nu är borta.
Hur gör ni med Alladin? Bolibompa lördagar?

Så var det det där med tuggummi. Får era barn tugga (sockerfritt med barnsmak)? Är det farligt (sätta i halsen)? Räknar ni tuggummi som godis?

Sedan undrar jag varför de flesta barn inte har halsduk (eller "halskrage") nu när det är så kallt ute. Skulle själv aldrig gå ut utan halsduk i den här kylan...

Lite fåniga frågor från mig...
GOD JUL!
Svar på tråden: Halsduk, tuggummi och mera disney

Jag skulle inte

Skrivet av  lyckligt lottad
låta småbarn se på de Disney-filmer du nämner, jag tycker de är för små för dem och det finns massor av bra barnfilmer gjora för småbarn. Tids nog blir de stora nog, varför skynda på?

Mitt yngsta barn (4,5 år) har ännu ej smakat tuggummi, men mitt äldsta fick det nog i 5-årsåldern ungefär. Han svalde dem jätteofta. För mig är tuggummi godis men framförallt en ovana! Jag stör mig på tuggumituggande.

Mina barn har alltid avskytt halsduk, därför har jag sett till att de har overaller som sluter tätt med hög mudd runt halsen.
 

Svar från mig:

Skrivet av  Therese med Sigrid-01 o Hugo-03
Mina barn får se Disneyfilmer samt även aladin på lördagarna.

Min äldsta har fått tugga tuggummi sedan hon var 3½ o hon har inte svalt ett enda. Klart att det är farligt att sätta i halsen. Tuggummi räknas väl som godis?

Vi har inte haft så himla kallt så jag har inte tänkt på halsduk...eller, jag har lämnat halsdukar på dagis men jag tror inte de tar på dem.

God Jul Själv!!!
 

tuggummi nej, filmer ja

Skrivet av  lisan
Tuggummi skulle jag inte ge till min 3 åring. Han har alldeles för mycket spring i benen för att klara av att komma ihåg att man ska tugga och inte svälja :).
Jag har precis lyckats lära honom att använda fluortabletter, som ska sugas på och inte tuggas....det är ungefär där vår nivå ligger nu - det spelar ju inte så stor roll om man tuggar en sugtablett - men det kan vara rätt farligt att sätta ett tuggummi i halsen.
Vi är för övrigt ganska restriktiva med godis till barnen, 3-åringen får lite choklad ibland och ett och annat geléhallon, vår 1-åring får inget godis alls. Det är inte ens varje lördag som han får godis. Däremot äter han nåt chips då och då, men det är ett eller två stycken och inte så himla ofta.

Halsduk; vi har en snusnäsduk som halsduk till sonen -annars ingen halsduk.
Men nu bor vi i skåne och det har inte varit så kallt här än.
Jag undviker gärna halsduk då det känns som om den skulle kunna fastna när han leker och stojar. Dessutom är det ju en sak till att hålla reda på :), jag drar hellre upp jackan/overallen högt i halsen.

Filmer:
Det är ganska nyligen som sonen kommit på att det finns dvd och video. Han tittar mest på 5 myror, men ibland tittar han också på shrek och Monsters Inc. och Nalle Puh. Nån annan film har vi inte introducerat för honom.
Däremot är han heltokig i julkalendern :), så vi har köpt datorspelet till kalendern så att han kan få sig sin dagliga dos Allram även när kalendern är slut :).
 

Dotter 4 år

Skrivet av  JessicaF
* får se på Alladin på Bolibompa på lördagar och hon har sett Björnbröder, men inte Lejonkungen
* hon har tuggat tuggummi länge, och inte bara barntuggummi - jag gillar egentligen inte de med sötningsmedel i - föredrar Juicy Fruit t ex som har vanligt socker i sig. Hon är bra på att tugga tuggummi, jag oroar mig inte alls.
* hon har fuskpolo om hon vill


 

God Jul

Skrivet av  Hannele
Jag vill helst _inte_ att hon ska se typ Lejonkungen men storasyskonen ser ju tex Alladin och då hänger hon på.
Barn kan tycka att även till synes harmlösa filmer är läbbiga. Mina större har haft mardrömmar ibland av läskiga scener i "oskyldiga" filmer.
Bollibompa och barnprogrammen i ettan är OK.

Ellen sväljer tuggummi så det får hon bara ibland. Jag räknar det som godis.

Alla mina tre barn vägrar halsduk.
 

hej maja

Skrivet av  nasse
det där med halsduk tror jag har lite att göra att förr trodde man att man blev förkyld av kallt väder, speciellt kallt på halsen..men så e ju inte fallet. :)
det handlar oxå om man vänjer barnen. har dom overall i september då det e 8+ så vänjer de sig att ha varma kläder. många föräldrar låter inte barnen veta vad kallt är heller. min man t.ex, han har alltid öppet vid halsen..o han fryser aldrig för han e van vid det. min kompis från wales var så fattig när han var liten att han inte hade skor. han går nu med t-shirt då jag har typ alla kläder i klädskåpet på mej!

tuggummi, sockerfritt xylitol e väl inte godis!! det rekommenderar tandläkaren efter varje mål. min son som inte ens e 2 tuggar det 2x om dan. super tycker jag! då behöver jag inte oroa mej att han så lätt får hål. han lärde sig att man inte får svälja på en gång!

 

mamma till son 3.5 år svarar

Skrivet av  Emma med Daniel&Ida
Sonen tittar på BOlibompa nasse framförallt gillar han det går på måndagar tror jag
men han tittar inte på Alladin han är inte intresserad däremot tycker jag Nasse passar bättre till små barn *ler*
tuggimmi Nej absolut inte han är för liten anser jag jag är kanske fånig men när han blir stor nog att veta vad det är kan han få :) än har han inte frågat efter det.. ja han äter godis ibland annars men vihar inget speciellt lördagsgodis
När det är plussgrader ute har vi ingen polokrage på
Halsduk anser jag som farligt på så små barn så det är förbjudet på honom då det kan dras åt när de klättrar och leker *otäcka tanke* men polokrage har han då det är minusgrader och pulkaåkning i backen :)
 

Tuggummi är väl lite onödigt

Skrivet av  Gummy
I alla fall till mitt barn.
Dumt att vänja sig att ha nåt i munnen mellan målen. Dessutom så innehåller de flesta sockerfria tuggummin aspartam som många tycker att man bör undvika till barn. Såna som är sötade enbart med xylitol vet jag inte om de kanske är nyttigare.
Sen finns det ju en risk att de sätter i halsen när de leker och stojar.
 

hmmm, gummy

Skrivet av  nasse
jag har inte kollat om xsylitol tuggumit innehåller aspartam eller inte. men den lilla mängd som isåfall slinker ner till magen kan knappast vara farlig!..jag tycker att dete fiffigt med tuggummi efter måltiden. jag låter min son ha det i ca 3-4 min så att det hinner "åka runt" i alla tänders håligheter. det e ju för barnets bästa. dåliga tänder vill väl ingen ha!
 

Aspartam...

Skrivet av  Anna m Embla
...är farligt för just tänderna, inte för att det slinker ned i magen. Det värsta med aspartam är att det används som sötningsmedel i många barntandkrämer *förvirrande*
 

det låter inte bra!

Skrivet av  nasse
fast jag undrar vad som e bättre..socker el aspartam...hmmm. hur stor e aspartamstudien?
 

kollade upp sonens tuggummi

Skrivet av  nasse
det var inge aspartam i det! :)
 

förslitningar och hungerskänslor

Skrivet av  lisan
För det första är tuggummi en idé både för barn och vuxna eftersom människans tänder är gjorda för att tugga 15 minuter om dagen (den tid man äter)och allt utöver det blir förslitningar på både tänder och käkar. Detta enligt en tandläkare jag känner.


Dessutom lurar man kroppen att tro att man ska äta något (som kommer ner i magen) och kroppen förbereder sig på att ta emot mat...men det kommer ju inget eftersom det bara är tuggummi. Detta kan göra att man får hungerskänslor av tuggummi, vilket gör att man lätt småäter för att stilla hungerskänslan som uppkommer vid tuggummituggandet.

 

Det låter ju

Skrivet av  Mustardseed
konstigt (att våra käkar bara klarar av att tugga i 15 minuter om dagen), de säljer ju till och med V6 tuggummi hos tandläkaren. Undrar om det verkligen stämmer.
 

Vår tandläkare

Skrivet av  Ulrikah
rekomenderar tuggummi efter måltiderna framförallt.
 

förtydligande

Skrivet av  lisan
Måste kanske göra ett litet förtydligande:
Visst, tandläkare rekommenderar att tugga tuggummi...fast bara 3-4 minuter efter varje måltid. Om man äter 3 större måltider varje dag så blir det ju inte mer än 10 minuters tuggande som sliter extra på käkarna, och det är ju inte så farligt.

Problemet är väl snarare att barn inte tuggar 3 minuter utan gärna längre och gärna stoppar in ett tuggummi till när det första inte smakar mer. Om man då beräknar att man tuggar i 30 minuter efter varje måltid så blir det istället 1½ timme om dagen som man tuggar utan att svälja ner mat....det gör på sig i längden.
 

en 3-åring o en 4-åring

Skrivet av  Cayenne m 2 tjejer +bf feb.
Våra tjejer tittar på Hitta Nemo och Chicken run bl a. Lejokungen har de inte sett, inte heller Björnbröder. De titar på Alladdin på bolibompa. Det de inte ser på, är Lilla Aktuellt och de engelskspråkiga barnprogrammen.

Tugummi tuggar de inte. JAg gör inte det heller. (Fast mina tänder skulle må bra av det).

Halsduk..... Ibland har de trekantiga, typ snusnäsduk om det är riktigt kallt. Eller så har de fuskolle eller polokrage. Kläderna går ju högt i halsen, så halsduk behövs bara om det är kallt (inte om det är vindstilla o plusgrader)

Själv använder jag mer halsduk än barnen, men jag knäpper inte min jacka......
 

ja,ja och ja

Skrivet av  mika
- har en dotter på tre och en pojke på ett och ett halvt och båda får titta på disney alla filmer är kanske inte lika intressanta men jag bannlyser inga iallafall. - min treåring får tugga tuggummi det går jättebra och hon vet klart att det inte ska sväljas. - Använder alltid fuskpolo på båda den här årstiden eftersom jag tycker det behövs bådas ovaraller och jackor är ganska öppna vid halsen.
 

Svar från mig:

Skrivet av  Sanna med 3 barn
Min dotter på 3 år får inte se dom filmer du nämner utan hon kollar på Nalle Puh, Telletubbies och Byggare Bob vilket hon tycker är jätteroligt!

Tuggumi har hon aldrig smakat. Våran älsta dotter fick smaka det när hon var ca 5 och ett halvt år först...

Halsduk har både jag, barnen och Martin. Jag tycker att det är skönt att ha det nu när det är så kallt ute!
 

Absolut inte halsduk!

Skrivet av  Anna
Det är tom förbjudet på vårt dagis, halsdukarna får hänga kvar på krokarna. Detta pga kvävningsrisk vid lek, det har hänt så många dödsolyckor där barn fastnat med sina halsdukar. Det är tyvärr inte alltid man kan ha stenkoll på dem, även om man skulle vilja -och en olycka går fort!
 

Men fuskpolo!

Skrivet av  Anne m.E-99,S-01 & E-03
Har alltid fuskpolo på mina barn,tycker själv inte om när det drar kallt om halsen.Tuggummi får dom ibland,tror inte det är kvävningsrisk då det är så litet.De ser de flesta disneyfilmer.
 

Tja

Skrivet av  Skrållan
Min 3,5 åring har inte varit så mkt för TV tidigare men nu ser hon gärna filmer. ¨
Björnbröder vill jag minnas är lite läskig och är väl gränsen. Bolibompa ser hon och Aladin. Shrek är en favorit och Monsters Inc likaså. Vad jag är mera restriktiv är alla dessa skitprogram på Childrens Channel, Power Puff pinglorna mm mm.

Tugummi-lillan får det och är nog bättre än storebror på att tugga och inte svälja. De får inte det så ofta och då sockerfria. Räknar som godis? Nja , men det är ngt man tuggar på och även om vi köper såna som tandläkare rekomenderar, tycker jag det är onödigt att ha något att tugga på stup i kvarten. Så vi ser nog mera på det som lördagsgodis. Ngt som man få nån gång som ngt lite extra.

Dottern har inte halsduk, men har en overall som går tätt i halsen och har härligt luddigt foder.
Sonen overall är mera öppen och han har alltid sin fuskolle. Behöver inte ens påminna honom för han avskyr att frysa-trots att han är som en liten kamin.
 

Sonen ser både

Skrivet av  Os mamma
Lejonkungen, Alladin och Björnbröder.
Han tuggar tuggummi (sockerfritt) och sväljer när han är färdig. Sockerfritt tuggummi räknar jag inte som godis. Han tuggar sällan, några ggr per år bara.
Han har fuskpolo på sig om det behövs.
 

Aldrig halsduk pga kvävningsrisken

Skrivet av  Gullet med E 0307 & L 0411
men gärna fuskpolo.

Inte tuggummi men Disneyfilmer. Har ni tänkt på hur hemska alla klassiska sagor egentligen är? Barn hanterar mer än vad man tror och ser "igenom" sånt också.

 

Tuggummi har hon tuggat sen hon var 2 år

Skrivet av  Annelie
Har inga av dessa filmer utan ser dem för mindre barn än.
Tuggummi ville hon ha när hon var ca 2, då fick hon en en liten bit och när vi märkte att hon klarade det fick hon ett helt, vi har vanliga med xylitol eller barntuggummi typ V6. Inte är det godis, utan tvärom bra. Däremot sockertuggummi använder vi inte och det ÄR i så fall som godis.
Vi tuggar oftast i bilen eller på stan, aldrig när hon leker.
Fuskpolo har hon om hon vill annars en liten scarves aldrig halsduk.
 

Artiklar från Familjeliv