Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är jag hönsig mama?

Skrivet av Jenny, Matilda -01 & Klara 040813
HAr precis haft en längre diskussion med en kompis och upptäckt vilka olika värderingar man har.Hon tycker att jag är hönsig med Matilda 3,5 år. Matilda får ju inte göra någonting....
* Hon får INTE titta på Harry Potter, vilket min kompis dotter gör (lika Gamla)
* Hon får inga lightprodukter(aspartam) Hon svarar så mycket saft som mina barn dricker så är det bättre med light än att de blir feta.
* Tvåhjulad cykel tidigast vid fyra. Varför inte innan..? Finns ingen anledning, hon är inte ens mogen att hantera bromsen.
* Godis på lördagar..
Inga kakor o kex mellan målen, möjligen frukt.
* Vatten om man är törstig.
* Går o lägger sig i sin säng på bestämd tid varje kväll.

Ingen regel utan undantag i vissa fall, men jag tycker att man måste ha struktur i det stora hela. År jag hönsig, tramsig osv som hon säger eller vad. Jag tycker att jag har sunda värderingar.. Hur hade ni bemött henne. Hon blev uppriktigt förvånad när jag bestämt sa ifrån om Harry Potter när töserna skulle titta på film.
Svar på tråden: Är jag hönsig mama?

det

Skrivet av  Busluren
är väll bara att anpassa för sitt eget barn? alla barn är inte redo för samma saker i samma åldrar. det behöver ju inte göra dig till en hönsmamma tycker jag. min tjej skulle aldrig få se på hp än, det där med kex och vatten och dricka är lite upp til personen. om min dotter är törstig blir det antingen vatten, mjölk eller funlight, lite beroende på vilken tid på dygnet det är.
sängtider är jag lite flexibel med, allt mellan 19-20 beroende på hur trött hon är just den kvällen.
om hennes barn klarar av en sån stor cykel tvivlar jag på men hon får väll försöka om hon vill?!
tycker det är dumt av henne att kalla dig tramsig för dina åsikter, alla tycker ju olika och uppfostrar olika. stå på dig!

kram
 

Jag tycker du är klok!

Skrivet av  tesa
Harry Potter för så små barn kan jag inte se syftet med. Antingen förstår de inte, eller så tror jag de kan tycka den är otäck.

Light-produkter har visat sig bidra mer till fetma hos barn än sockersötade produkter. Det söta ökar aptiten, om man då väljer att servera lightprodukterna oftare än man hade gjort med sockersötade drycker (vilket nog många gör), ja, då har man oftare en ökad aptit. Har också för mig att konstgjort sötat ökar aptiten mer än vanligt sötad, men där är jag inte helt säker.

Vägverket har säkert mycket bra argument till varför små barn inte ska ha tvåhjulade cyklar, de är inte mogna att hantera bromsen och så vidare. Kolla på vägverkets sida, så hittar du säkert bra argument att stödja dina beslut på.

Inga kakor och kex mellan målen är väl självklart om man inte vill ha feta barn - hur var det nu hon motiverade lightprodukterna? Sedan kan man väl frångå sådana regler vid speceilla tillfällen, men inte dagligen.

Vatten när man är törstig - samma sak där. Och tänk framförallt på tänderna och att skapa goda vanor för framtiden. Att som 30-åring laga fem-sex hål varje år för att man inte kan släcka törsten med annat än saft eller läsk är väl inget man vill ge sina barn?

Vad gäller läggtider är alla barn säkert olika, det finns säkert barn som klarar att lägga sig olika tider och ändå vara utvilade. Men om du bedömer att din dotter mår bäst av samma läggtid, och hon är nöjd med att somna då, ja, då har ni ju hittat det som funkar för er, och det är väl inte hönsigt???

Jag tror inte du ska skriva henne på näsan att du vet bäst, förstås, men det kan vara skönt att veta själv varför man gör som man gör, och att kunna svara, lugnt och sansat, på eventuella anklagelser. Hon ska låta dig vara den mamma du är, och du ska låta henne vara den mamma hon är. (Men jag skulle personligen ha svårt för att inte tycka att hon misskötte sitt barns matvanor...)
 

Light-prod. har visat sig bidra mer till fetma???

Skrivet av  Gurli
Hej,
du skrev:
"Light-produkter har visat sig bidra mer till fetma hos barn än sockersötade produkter"

*Jag undrar var någonstan du fått den informationen?

"Det söta ökar aptiten, om man då väljer att servera lightprodukterna oftare än man hade gjort med sockersötade drycker (vilket nog många gör), ja, då har man oftare en ökad aptit"

*Det är inte aptiten som binder fett.
Däremot gör insulin det. Insulin bildas när du äter eller dricker kolhydrater. Eftersom det inte innehåller några kolhydrater i exp. funlight så höjs inte blodsockret och inget insulin bildas.

*Men om det stämmer som du säger att aspartam skulle öka aptiten, så säger ju det inget om att barnen genast får mat.
Men om barnet nu får det, så är det ju inte heller säkert att den får snabba kolhydrater som kräver mer insulin. Utan barnet kanske får långsamma kolhydrater som inte behöver mycket insulin och som ger en jämn blodsockerkurva och stillar hungern under en längre period. Så att Light-produkter skulle bidra till mer fetma har jag svårt att förstå. Så jag väntar nyfiket på svar varifrån du fått den informationen.

God fortsättning!
 

Plus

Skrivet av  Maria med Samuel 03
Har hört samma sak om lightprodukter. Den leder till att man äter mer helt enkelt för att man blir mer sugen. och äter man mer än man behöver lägger man på sig. Detta sas på tv programmet Plus med Sverker Olofsson
 

Det finns två olika typer av lightprodukter...

Skrivet av  Gurli
...dels finns det "light" med den betydelsen att det är mindre fett i och så "light" produkter som det inte är något socker i.
Att äta lightprodukter med mindre fett i och då inte känna någon lång mättnad så förstår jag att man kan bli sugen på något mer. Men om man äter lightprodukter utan vanligt socker så kan jag inte förstå varför man skulle bli mer sugen och då öka i vikt?
Du skrev "mer än man behöver", om du äter mer frukt än du behöver ökar man då i vikt?
Jag tror snarare att man ökar i vikt om man äter
"fel" saker, tex vittmjöl, socker, snabba kolhydrater, transfetter osv.
Men det har ingeting med att göra om du intar ickesockrade produkter, så vitt jag vet iallfall.

Ska ta en snack med den där Sverker, så jag vet vad han menar:) Förresten så har han utgett fel information tidigare, så man ska inte tro allt man hör och läser, även om det är Aftonbladet eller Plus:)
 

Gurli

Skrivet av  Majan
Det är faktiskt sant hur otroligt det än kan låta. Forskning på senare tid har visat att kroppen blir lurad av det söta med tomma kalorier. Sött är ju förknippat med mycket energi, och när kroppen får signalen sött men ingen energi så äter man faktiskt mer.
 

Hejsan Majan!

Skrivet av  Gurli
Tack för ditt svar.
Men jag tror nog att jag inte riktigt får fram vad jag menar. Men egentligen hör ju inte det hit till detta snack, men jag tycker bara att det är så otroligt intressant:)

Hur som helst så vill jag bara ge en liten komentar eller fråga till ditt inlägg. Du skrev "Forskning på senare tid har visat att kroppen blir lurad av det söta med tomma kalorier" det förstår jag och det är ju lika mycket tomma kalorier i ett glas saft med socker i som i ett utan. Du skrev sedan "Sött är ju förknippat med mycket energi, och när kroppen får signalen sött men ingen energi så äter man faktiskt mer" till saken hör den att aspratam inte höjer blodsockret därav får ju inte kroppen den siganalen, som den istället får utav socker. Vad som händer när du dricker ett glas vanlig saft är att blodsockret höjs ganska så snabbt och sjunker sedan lika snabbt, efter som det är tomma kalorier. När det blir ett blodsocker fall så blir man oftast hungrig eller sugen på mer sött. Detta inträffar inte om du tar ett glas funlight exempelvis.
Jag tycker inte att man ska bälja i sig aspartam, verkligen inte. Men i vissa fall tycker jag att det kan vara ett alternativ, specellt för dom som inte kan inta vanligt socker.

Hoppas att jag blev lite tydligare
 

Gurli!

Skrivet av  Martina med Benjamin -00+Victoria -02+bf 21/6
Så här har jag fått det förklarat.För det frsta så är sötningsmedlen en typ av socker men det ger MER sötsmak i mycket mindre mängder.Kroppen reagerar på sötsmaken redan i munnen och börjar så smått producera insulin för att kunna a hand om sockret.Eftersom det inte kommer något(eller minimalt) med socker så sjunker blodsockernivån rejält och vi blir mer hungriga än vi var innan.Detta leder till att man kommer in en " ond cirkel".Dessutom bibehåller man ju "suget" efter sött eftersom sötsmaken finns där.Detta kommer från personer som jobbar med olika beroenden,bl a sockerberoende.
 

Till Martina...

Skrivet av  Gurli
Hej och tack för ditt svar. Det var kul det här:)

Eftersom jag har två små barn med diabetes och kollar deras blodsocker regelbundet vet jag att det inte fungerar som du säger. När man har diabetes typ 1 så kan man inte producera insulin alls. Aspartam är "konstgjort" sötningsmedel och innehåller ingen energi (socker) överhuvudtaget. Därför ger det INGEN blodsockerhöjning eller sänkning, tro mig. Sedan så finns det andra framställda sötningsmedel som höjer aningens, dom slutar oftast på "ol" (menthol, sorbitol, xylitol osv). Jag har läst och praktiserat det här mycket. Men vill gärna lära mig mer, därför tycker jag attd en här disskutionen är mycket intressant och lärorik.

Go kväll!
 

låter som sunda.....

Skrivet av  MariaPi
värderingar i mina öron,även om jag inte gör exakt lika;)

Mina barn får heller inte se filmer de ej är mogna för.Min 9 åring tjatar o vill se "Sagan om ringen"...."Alla andra får ju"....
Nope,han får se dem när han blir 11...

Harry Potter fick min mellankille se när han var 6 år,tillsammans med mig....

Med nr 3 kommer jag antagligen ha släppt lite mer på vissa gränser då han ju har två storebrorsor...svårt att hålla alla regler då.

Vi har oxå lördagsgodis,fredagsmys o bra mellanmål.
Har själv viktproblem o vill ej föra över dåliga matvanor till mina barn...håller själv på att gå ner mot målvikt med hjälp av Viktväktarna.

Mina barn går oxå o lägger sig,ingen bestämd tid men oftast vid 20 om det är skola dan efter,DÄR har både svärisar o svägerskan kommenterat att jag är "hård" som ser till att de lägger sig även om svärisarna är här...

Sen att de envisas med att komma o "hälsa på" kl 19.30 på vardagskvällar är ett helt annat problam....
 

Hade skrivit ett

Skrivet av  Skrållan
längre inlägg i morse men nån stans påvägen så försvann det. Kontentan var väl dock att inget av det du beskrivet tycker jag hör till den "hönsiga" kategorin. Enbart sunt förnuft, och sunda väderingar.
Harry Potter är inte barntillåtna filmer och min 6 åring som sett 1:an hemma med oss, vill inte se den
mera. trots att vi äger filmen. Han tycker den är skrämmande.









 

Det är väl normalt

Skrivet av  maria65a
Att vara hönsig, för mig, är att inte låta ungarna sova över hos en kompis när dom är 12 år...

Aspartam får min lillgrabb absolut inte, skulle inte ta det själv heller!
Kex och kakor mellan målen existerar inte
Vatten dricker man om man är törstig så när som på 1 glas juice per dag men det är bara för att jag döljer linfröolja i den *s*
Trehjuling ett bra tag framöver, varför en tvåhjuling som får köras med stödhjul länge?
Godis på lördagar (för hela familjen) fast nu under jul så smaskar vi nog lite mer hela familjen...

Tycker jag är helt normalt!
 

Det tycker jag inte du är.

Skrivet av  Maria L
Tror inte ett så litet barn har någon behållning av Harry Potter, dessutom är de läskiga.

Jag håller med dig på alla punkter även om de inte efterlevs till 100% här heller. De lägger sig inte EXAKT på samma klockslag varje kväll, det kan variera någon timme fram och tillbaka. Om sanningen ska fram händer det att de får mjölk om de är törstiga :-)

Absolut ingen 2-hjuling heller. Dottern ska få en i 5-årspresent. Men vi bor mitt i stan så det är absolut inte lämpligt att cykla här.
 

Nej!

Skrivet av  Anna med Emilie 030210
Du är inte hönsig, du låter ungefär som jag, och jag känner mig helt normal :)

Vi människor är ju olika, det är ju charmen med oss... Hon gör det hon känner är bäst för sina barn, och du gör det du känner är bäst med dina! Vad slutresultatet blir se vi ju först när de blir vuxna.

Jag känner igen mig mer i dina värderingar, även om min dotter bara är drygt två år. Jag vill inte ge henne för vilda intryck och spela för mycket med hennes sinnen, jag är inte mycket för socker och jag tror stenhårt på rutinmässiga sovvanor. Men som sagt, alla är vi olika. Kör du på ditt race, det blir alltid bäst när man går på sina känslor!

/Anna
 

Great minds think alike

Skrivet av  lyckligt lottad
brukar jag säga när ngn tycker som jag. Jag tycker du gör rätt, jag har samma principer, även om jag tummar på dem ibland. Men Harry Potter för en 3-åring? ALDRIG!
 

Ja

Skrivet av  Os mamma
hönsig är väl inte direkt vad jag skulle kalla det. Hönsig ser jag mer som om man inte låter barnet göra någonting utan övervakning t.ex.
* Sonen är snart 4 och har sett Harry Potter sen första kom ut på VHS. Han har 2 äldre systrar så han ser det mesta de ser.
* Vi använder inta lightprodukter med sötningsmedel utom tuggummi och halstabletter i familjen. Dels för att jag inte tror de är hälsosamma, dels för att de smarkar skit.
* Tvåhjuling är han välkommen att börja cykla på när han vill, men han är inte intresserad av att cykla alls. Vi har ingen asfalt att cykla på förutom vägen så det är lite svårare att lära sig på gräset. Kan vara därför. Inga stödhjul är tillåtna dock.
* Vi har också godis på lördagar (även till syrrorna som är 8 och 11). Är inte hysteriskt strikt dock. Det kan bli en liten godisbit nån annan dag.
* Kakor, kex och bullar till fika. Han älskar frukt så det är inga problem att få honom att äta det om han är sugen.
* Vatten eller mjölk om man är törstig för det mesta. Dock inte hysteriskt strikt. Det är trots allt tredje barnet...
* Han går inte och lägger sig i sin säng på bestämd tid varje kväll. Han sover inte ens i egen säng. Ibland somnar han i soffan, ibland i sin (vår) säng. Tiden är allt mellan 19 (helg utan middagsvila) och 23 (helg med middagsvila) men för det mesta runt 21-22 (vardag med middagsvila).
 

Skönt att man är i gott sällskap!

Skrivet av  Bea Bom
... jag läste igenom alla svar och kände mig med ens som världens sämsta, slappaste mamma.
 

Såhär tycker jag!

Skrivet av  Anna
* Harry Potter är inte för treåringar. Man ska hålla på åldersgränserna så mycket det går, de finns ju av en anledning. Själv påverkades jag otroligt av läskiga saker på teve när jag var barn. En snabb titt på en läskig scen och jag var tvungen att sova hos mamma och pappa i veckor i sträck...

* Saft och läsk är den största boven vad gäller barns övervikt. Då är det bättre med godis med vatten/mjölk eller kanske juice till. Dock är riktigt socker bättre för kroppen än aspartam.

*Stödhjul är onödigt dumt. Barnen cyklar dessutom betydligt fortare med stödhjul än utan. Det är lika bra att det lär sig hela grejen från början.

*Godis på lördagar är bra. Kakor, kex, saft, läsk absout inte mellan målen! Det får man bara när det är kalas tex. Annars frukt mellan målen.

*Vatten när man är törstig bra!

*Läggdags på bestämda tider - njäe. Ska man inte upp på dagis/skola etc dagen därpå så finns det ingen anledning att hålla på tidsprinciper. Vi är en flexibel familj som ofta är hemma hos släkt och vänner eller har släkt och vänner här hos oss på kvällstid. Våra barn somnar ibland i soffan, i bilen, i vagnen på väg hem, eller i sängen med oss. Det skulle vara hemskt tråkigt att inte kunna vara så flexibel och alltid passa samma gamla tider för att barnen måste somna på exakt samma sätt varje kväll.

På frågan om du är en hönsmamma säger jag nej. Det är väl ingen hönsigt att ha tänkt igenom sitt föräldraskap?
 

Första barnet? :-)

Skrivet av  MsK
För sådan var jag med första. Sen slappnar man av mer & mer.

Mina barn ser nästan vad som helst på TV - definitivt Harry Potter! Light dricker vi inte för att det helt enkelt inte är gott.
Lördagsgodis har vi, men vi ruckar lite på det ibland. Inget småätande mellan måltiderna däremot!
Vestömd läggtid varje kväll, men man får vara uppe och leka lugnt om man vill.
Cyklande? Jag har ingen bestämd ålder, utan går efter personlig mognad. Och längd! :-)
 

Min äldsta, oxå född -01 får

Skrivet av  Therese med Sigrid -01 och Hugo -03
inte se Harry Potter, däremot mycket annat-alla disney etc. De får både lightsaft o vanlig saft beroende på vad som finns hemma, det är ingen fara med varken det ena eller det andra i måttliga mängder (lagom är bäst som med allt annat!) Godis o kakor äter vi lite närsom men försöker hålla oss till fredag o lördag.
Cykel har hon haft innan men bara cyklat på tomten, hon klarar bromsen ganska bra men skulle aldrig lita på att hon klarar sig på vägen.
 

men tjenare

Skrivet av  Ingela
Harry Potter! Skulle aldrig ens tänka tanken att låta min snart 7-åring få se den.

Lightprodukter är bra om barnen slipper, tvåhjuling skall de ha när de är mogna för det, godis på lördagar - du gör barnen en STOOOR tjänst, vatten är bäst när man är törstig och så slutligen, rutiner är bra för barn, de gör dem trygga.

Tycker väl knappast att du är hönsig. Tvärtom. Hönsig är man när man tillåter allt detta!

kram
 

:)

Skrivet av  X-tjejen
HarryPotter vet jag inte ens vad det är för film så svaret blir väl nej tror inte den är gjord för så små barn egentligen
det där med lightprodukter har vi inte hemma det är inte så nyttigt och att dina barn skulle bli feta av vanlig saft om du mest ger vatten om de är törstiga förstår jag inte varifrån din kompis skulle ta det ifrån :P
Nä det låter väl som rätt normalt tycker jag och din kompis verkar inte ha något belägg för din hönsighet tycker jag
det är väl många som gör som du får jag hoppas
 

eeh nej

Skrivet av  Anna Maria med Li
Min dotter ser knappt på film alls, äter inget socker, dricker inte ens saft. Cyklar runt på trehjuling med hjälm.
 

NEJ du är inte hönsig! (långt)

Skrivet av  Bonusmamman
Vår 2-åring äter inte godis, chips eller dricker läsk. Vatten om hon är törstig och hon lägger sig i nästan samma tid varje kväll. Vi lägger henne bara i sin säng och säger godnatt. Vi läser bok ibland och ibland inte... Hon somnar själv och sover aldrig i vår säng.

Många tycker sååå synd om vår dotter för hon inte får något godis och så. Men hur i hela friden kan det vara synd om henne när hon inte vet hur godis smakar. Den dagen hon kan säga "mamma jag vill smaka det där" samtidigt som hon pekar på godis eller läsk. Självklart ska hon få smaka och då kan jag göra henne uppmärksam på att det bara blir en gång i veckan!

De vanor vi ger våra småttingar nu håller i sig upp i vuxen ålder. Ska vi lära barnen att äta godis i tid och otid, dricka läsk lite då och då, sitta framför tv:n för jämnan? Fetma är tyvärr inte bara ett vuxenproblem utan det kryper ner i åldrarna.

Är uppvuxen i ett hem där det alltid fanns godis, chip, läsk och gott att äta. Drack oboy varje frukost och kväll, massor av mackor och mycket feta såser. Är född 76... Men när jag kom upp i övré tonåren då var det svårt att bryta det mönstret och vikten gick sakta uppåt.

När jag var 19 år träffade jag min man och flyttade ihop med honom, åt då på det sättet som jag var uppfostrad. Gick upp ännu mer. Vägde 54 kg när jag träffade min man men var uppe i 66 kilo som värst. Efter vår dotters födelse började jag fundera på att se till att försöka komma ner i vikt. Började låna mammas böcker om viktväktarna. Min man har 3 stycken tonåringar sen tidigare och vi hade ju vant de vid de vanor vi haft sedan länge. Yngsta tjejen idag 15 år, har problem med vikten! Vi har nu sett till att ändra våra matvanor och förhållandet till godis och chips är mer sunt nu.

Vår dotter får massa frukt, till mellanmål, havregrynsgröt eller fil. Inte massa sötade "barnyoughurtar" Såna där små burkar innehåller ju många sockerbitar. Risifrutti, ännu värre!

Många av er tycker säkert att detta är fjantigt men jag tänker stå på mig och lära min dotter från början att äta vettigt. Socker beroende är lika illa som alkholberoende! Vi vuxna är ju redan beroende! Men vi måste sluta tycka synd om barn, bara för de inte får godis!
 

Artiklar från Familjeliv