Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När börja äta med salt i?

Skrivet av Skype
Vid ett år?
Svar på tråden: När börja äta med salt i?

japp ungefär då

Skrivet av  Emma
lite salt tål de även som yngre men vanlig mat vi gör i hushållet är rätt så saltad
man har salt när man kokar potatisen salt i såsen korven är saltad
så det bör man vänta med tills barnet är över året :)

dock kan man ju tänka på att kanske försöka dra ned på saltet för alla i familjens välmående :) oftast har vi för mycket salt i maten det har blivit en ful vana och är inte alltid så nyttigt
men en viss mängd salt behöver vi oxå :)
 

HAr fått rekomendation från BVC

Skrivet av  Enna
att bara salta potatis/pastavatten från ett, salt som krydda i grytor mm tyckte min BVC-sköterska att man skulle vänta med till 3 år för att njurarna ska få en chans att växa till sig ordentligt.

Vi salta inte vår mat alls vid sprisen utan var och en får salta efter behov och smak vid matbordet.
 

jag brukar aldrig

Skrivet av  Emma
salta potatisvattnet eller pastavattnet
och jag märker faktiskt ingen skillnad
brukar tänka på att vara sparsam med saltet då det faktiskt är bevisat att vi får i oss på tok för mycket
att salta vid bordet om man vill är ju en utmärkt Ide och min dotter glufsar mumsigt i sig maten trots att det saknas eller är endast lite salt i maten likaså min son.
korv och köttbullar sås innehåller ju salt utan att man behöver tillsätta
det blir en vanesak att ha mycket salt och kanske svårt att vänja sig av med för en del
 

Jag gör precis tvärtom

Skrivet av  Hulma m Totil +
Liksom Emma saltar jag aldrig potatis- och pastavatten, inte heller ris. Däremot händer det att jag saltar den övriga maten, om jag tycker att det behövs.

Vi är dock överhuvudtaget snåla med salt, och jag har blivit det ännu mer. Saltar liksom du vid bordet om det behövs.
 

Artiklar från Familjeliv