Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Var e mamma!?

Skrivet av Lite bekymrad
Det var så här att jag och min son på 14 mån var hos mina föräldrar och hälsade på en heldag igår. Då jag är höggravid sitter jag mest på en stol medans min egen mamma springer framoch tillbaka och säger "nej", "ajabaja", "den får du inte röra" mm. Hemma brukar vi leka lekar som tex var är mamma? var är pappa? osv.

Morfar började fråga min son var vovven är och han pekade på vovven. Han frågada var morfar är och han tittade på morfar. Så frågade han var mamma är, då tittar MIN son på mormor!!!!

Det kändes så fel, är mormor så dominant så han tror att hon är mamma när vi är där?!

VAd gör man åt en sån situation? Ska jag ignorera det? Jag sa till min son att: Här, titta, här är mamma! Så pekade jag på mig. Min mamma sa ingenting.

Va tycker ni andra?
Svar på tråden: Var e mamma!?

Inget att bry sig om!

Skrivet av  Janny
Allvarligt talat, det är inget att bry sig om. Det kommer att komma en tid när han kallar alla på bussen för pappa också:-)

Din son förknippar inte ordet mamma med enbart dig än, det kan stå för alla kvinnor som han känner starkt för till exempel. Det betyder dock inte att han inte vet att det är du som är hans mamma.

Lite språkförvirring bara...
 

Brukar din pappa...

Skrivet av  JessicaF
... kalla sin fru för mamma? Ja, han gör kanske det i vilket fall när han pratar med dig? Så, det behöver inte vara så att pojken tittade efter SIN mamma, utan efter den som morfar BRUKAR säga mamma om...

Jag tror hursomhelst inte alls att du behöver oroa dig för det där.
 

eller...

Skrivet av  Anna
så kanske han hör dig (dvs lite bekymrad) säga mamma till mormor, och om du säger så så är det ju så :)
 

Tack för era svar.

Skrivet av  Känner mig gladare
Känns skönt att veta! Jag kände mig väldigt bekymrad först. Trodde först att min egen mamma kanske är för dominant i sitt sätt och att det kan förvirra min son om vem som är mamma. Jag ska tänka på era svar här och inte bry mig om denna lilla bagatell. Det är mitt första barn nämligen så jag är inte van vid sådana situationer. Tack allihopa!
 

En titel

Skrivet av  Sofia*
För mina barn har "mamma" snarare varit en titel än ett namn på mig. Inte förrän i tre års ålderna har de skiljt ut "min mamma" från ett allmänt mamma. Min yngsta frågade en gång min syster om det var hon som var mamman där, vi var hemma hos dem. Och sedan hon fått svaret att så var det var det till min syster hon vände siug med praktiska frågor hemma hos henne. Dessutom är det väl kanske så att du tilltalar din mamma med "mamma" och då blir det än mer så att mamma rollen är hennes hemma hos henne. Men för din son kommer alltid du att vara den som är vikitgast oavsett vad mormor gör. För hon är mormor och det är en helt annan roll.
 

Tack

Skrivet av  Ganska glad
känns bra att veta.
 

Min son har kallat mormor för mamma

Skrivet av  Lena
...ofta när han var mindre. Han blandade inte ihop oss, men däremot så blandade han ihop "namnen". Det blev ju inte bättre av att min mamma glömde sig och kallade sig själv mamma "kom till mamma, nej jag menar mormor"... Jag tog inte illa upp eller blev oroad, det säger ju inget om vem han är närmast (inte heller min mammas felsägning, hon kallar ofta min son för min brors namn också, det var ju så det var sist hon hade småbarn!).
 

Artiklar från Familjeliv