Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

4½ åring som springer och kissar hela dagarna...

Skrivet av Hella
Min äldste kille har fått någon fix idé att han ska gå på toa hela tiden. Det kan gå en kvart mellan gångerna han springer och skvätter, och han "måste" t.ex. alltid lämna matbordet för att gå på toa för att sen komma tillbaka osv.

Jag tror egentligen bara att det är en grej just nu, och att det kommer att gå över om jag bara struntar i det så mycket jag kan, men jag tycker det börjar bli irriterande nu tyvärr. Speciellt med tanke på att han alltid vill gå och kissa just när vi alla sitter till bords. Hans lillebror som fyller två till våren har börjat gå på pottan, och ofta blir han inspirerad av storebror och vill alltså också lämna bordet för att gå och kissa, vilket innebär att jag också måste lämna bordet för att gå och tömma pottan (annars gör han det själv) och... Ja, dagens i-lands-problem kanske, men jag tycker det börjar bli tröttsamt...

Sen tänker jag att det väl knappast kan vara bra rent fysiskt att alltid tömma blåsan så fort det finns två droppar i den? Kanske inte spelar någon roll, men han _kan_ verkligen inte vara nödig alla gånger som han går på toa. Han sover 10-11 timmar på natten utan att gå på toa eller kissa i sängen och det tycker jag tyder på att det är något han fått för sig snarare än att han är sjuk på något sätt. (UVI och diabetes har t.ex flugit förbi i mina tankar, men han mår ju bra så det tror jag inte ändå.)

Någon som har några tips på om man kan göra något eller kanske prata med honom på något sätt eller ska jag bara ignorera det hela?

Ska tillägga att han idag har kissat bredvid toaletten, och jag tror det var med flit även om han själv säger att det inte var meningen. Så dåligt kan man liksom inte sikta för pölen var en halvmeter från toaletten. Jag pratade med honom om det, och sa att även om det inte var meningen så var det i så fall väldigt slarvigt och onödigt av honom, och så fick han hjälpa mig att städa. Jag sa att man måste titta vad man håller på med och inte ha bråttom, och att om han råkar kissa utanför så vill jag att han berättar det direkt istället för att jag eller någon måste upptäcka det själva. Idag sa han inget. Något är det med hans kissande i vilket fall som helst och jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det.

Tips?
Svar på tråden: 4½ åring som springer och kissar hela dagarna...

Kanske

Skrivet av  Pussgurkan
är det så att han på nått sätt tycker att snoppen och att kissa plötsligt blivit intressant och att det faschinerar honom att han är kille eller nått.

Min mamma berättade en gång att jag var väldigt insnöad på mitt könsorgan när jag var runt 5-6 år ålder. Inte att kissa då men just att hela tiden pilla och titta och hålla på. Det är ju så vanligt bland små barn att nån gång snöa in sig på det området ett tag. Och då är det väl bäst att som förälder inte göra för stor grej utav det, utan som du gjort, tala om att man kissar i toaletten osv.

Har du frågat honom ifall han känner att det gör ont på nått sätt?
 

Sådan var min dotter i somras

Skrivet av  Lilo
Då var hon 4½ och skulle alltid kissa så fort vi skulle iväg någonstans. Då var hon alltid tvungen att kissa typ en kvart efter vi åkt hemmifrån även om hon gjort det strax innan. Sen kunde det gå en halvtimme och så var det dags igen. Gissa om jag har koll på alla offentliga toaletter. :-) Semestern var minst sagt påfrestande. Men så gick det bara över utan någon "åtgärd" och nu har vi inga sådana problem. Hon hade inte UVI heller, kunde utan problem hålla sig 12 timmar på natten och halva dagen också, bara vi var hemma. Så förhoppningsvis är det bara en fix idé som går över snart hos din kille också, precis som det gjorde för vår dotter.
 

Artiklar från Familjeliv