Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Läsa böcker

Skrivet av Loppan
Har hört att man ska börja läsa böcker för barnen väldigt tidigt för att det är nyttigt och bra för dom. Jag tycker att det är roligt att läsa och läser gärna ofta för min son som är 14 mån. Men det går ändå åt skogen oftast. Har provat allt, låta han sitta i knät, i sin stol, låta honom gå omkring, låta honom välja bok osv. Men ändå är han så himla otålig. Han skriker och gnäller för att alla böcker jag håller i ska han hålla i och äta upp! Jätte många böcker har gått sönder nu pga att han river, sliter och tuggar på dom. Dom böcker som är kvar och som han får på bokklubben måste jag ställa högt upp så han inte når dom. Det verkar som att han är för liten, för att tycka att det är intressant. Några böcker har han tyckt om där man ska lyfta på luckor osv. dom har funkat bra vissa gånger att läsa men ofta ska han tugga sönder allt.

Någon som vet vilken ålder dom kommer över det här?
Svar på tråden: Läsa böcker

man får försöka hitta

Skrivet av  Ev@
böcker som går att läsa interaktivt. Ett exempel är Knacka på av Anna-Clara Tidholm. Det står visserligen inga instruktioner men vi har knackat oss igenom den boken. Jag började läsa för min dotter när hon var tre månader, så fort hon kunde följa med blicken ordentligt. I början var det mest ännu ett sätt att vara nära. Men hon visade snart uppskattning - även som väldigt liten. Jag tror att ett knep är att ta böcker med väldigt lite text i början och så överdriva själva läsandet mycket för att fånga barnet i läsupplevelsen. I Maxböckerna får man liksom spela Max eller katten eller bollen eller vad det nu är. Det går inte att bara läsa utan man får spela med rejält i början. Alla Anna Clara Tidholms böcker för riktigt små barn är bra, liksom Maxböckerna. En annan fantastisk bok som verkar vara för större barn men som funkar för riktigt små barn av någon anledning är Först var det mörkt av Anna Höglund. Men Minaböckerna och de andra av Höglund får du vänta med några år. Tureböckerna likaså. Läs samma bok om och om igen och interagera så att barnet liksom får boken i kroppen. Då brukar det lossna och barnet får läsupplevelsen.
 

Men

Skrivet av  Loppan
jag överdriver rejält jämt när jag läser och vi har haft en favoritbok som jag läst sedan han var 5 mån. Han älskade när jag läste just den boken och det var lagom med text osv. Men den boken är nu halvt uppäten.
 

kan du inte

Skrivet av  Ev@
köpa ett exemplar till? Det gör väl inget om han gnager på boken så länge som han uppskattar den?!
 

Hur?

Skrivet av  lisa
Hur hittar man interaktiva barnböcker? Låter spännande! Har du en länk?
 

Alla barn är

Skrivet av  Skrållan
olika. Jag läste jättemycket böcker med mitt förata barn och tidigt. Vi tittade i pekböcker och bara såg på bilder redan ´före ett års ålder. Han har alltid varit intresserad och eftersom han blev äldre så gick vi över till böcker med text, men mkt bilder. Han var nog bara runt 2,5 då det gick utmärkt att läsa en ganska lång saga.

Då tvåan kom så försökte jag göra ngt likande. Hon var inte intresserad för fem öre. Försökte få med henne i bokläsandet men icke.. Hon skulle "läsa själv". Så hon hoppade över hela fasen med pekböcker och liknande.
Vid 2,5 ungefär började hon vilja att vi läste eller satt med då hon läste och nu vid dryga 3 så älskar hon sagoläsning. Bara hon får läsa boken själv sen förståss.

Så, man kan inte tvinga på barnen böcker utan om de är intresserade så kan man sitta och titta och peka då det är små son din. Sen får man försöka följa barnens utveckling.
Har du böcker du är rädd om så är väl råd att lägga bort dem, men ha böcker som är tillåtna att ha sönder. Barn vill undersöka och får intresse genom att själva få prova och undersöka.
Skaffa tygböcker som är är roliga att titta i och som inte gör ngt att man tuggar på eller sliter i.
 

Titta på bilder

Skrivet av  Sofia*
Din son är för liten för att kunna förstå en saga, men inte till att titta på bilder och på så vis läsa böcker. Prova att göra en bok där du sätter bilder på mamma, pappa, nappen, nallen osv Eller titta i fotoalbum, Låt det vara på hans villkor titta i en bok i den 20 sekunder han tycker det är kul. SÅ småning om kommer han att uppskatta läsningen mer och mer. Men många barn förstår sig inte på att höra en saga och koppla i hop den med bilderna de ser förrän fram mot 2,5-3 års ålder ( även om det naturligtvis finnas de som uppskattar det betydligt tidigare är det väl bäst att lägga till så man slipper tråkiga påhopp).
 

Min tjej är oxå 14 månader

Skrivet av  X-tjejen
men sago böcker är hon alldeles förliten för :)
hon är med ibland runt och leker samtidigt som jag läser saga för storebror som nu tycker det är jättekul att lyssna på saga nu 3 år gammal
men lilla damen är fortfarande för ung
än så länge är det jättekorta texter mest titta peka lära sig vad sakerna heter och sådant som gäller
och jag tror det är en mycket vanlig utveckling bland så små barn
visst kanske det finns de barn som gillar att lyssna på sagor men jag tror mest att barn i den åldern är mer intresserade av snabba böcker och enklare bilder sådant de kan förstå greppa om peka på kanske kan säga något ord själv om sakerna på bilden
när barn är runt 2 års åldern brukar det så småningom komma att de kan sitta still kortare stunder och man kan läsa en kortare saga
obs väldigt individuellt :) vissa har ju mer ro i benen än andra
 

Det går inte att läsa för vår bokmal heller

Skrivet av  Gullet med E 0307 & L 0411
Hej!

Jag kan inte läsa för E heller fast hon är som trollbunden när det gäller att bläddra i böcker. Det vi gör är att hon får pekböcker eller andra barnböcker och så bläddrar hon och vi pratar om bilderna. Det är det som fungerar. Jag berättar om det som finns på bilderna och vad som händer. Diktar upp en liten kort, kort historia kring varje bild. Vi har köpt fina sagoböcker till barnen men de får E inte titta i alls för hon är inte mogen nog att inte riva sönder dem än.
 

Tygböcker?

Skrivet av  Sterna
Vi läste massor av olika tygböcker här hemma fram tills sonen var ca 18 månader, då kunde vi gå över till pekböcker typ Max och nu när han är 2,5 år är Alfons favoriten tillsammans med Pettsson och Findus.

Införskaffa åldersanpassade bcöker och låt de andra vara tills förståelsen finns och barnet klarar av att vara mer försiktig med boken.
Vid 14 månader är det mest upptäckarglädjen som drar.
 

Vi har

Skrivet av  Loppan
sedan sonen föddes fått hem åldersanpassade böcker från Go boken så de böcker vi har är ju till hans ålder. Men som sagt, han käkar gärna upp böckerna. Nu ikväll satt han i mitt knä i nån minut och tittade på bilderna och lyfte på luckorna. Sedan tog han boken och traskade iväg.
 

Äsch!

Skrivet av  Kakum
Jag jobbar som barnbibliotekarie och har själv två barn. Ettan satt som ett ljus när han var i ettårsåldern när vi läste pekböcker av alla de slag för honom. När han var två gällde riktiga bilderböcker, tre sagor och nu vid fyra läser han gärna själv - på riktigt! Tvåan däremot har inte haft något intresse för böcker mer än att äta på dem och riva sönder dem! Han är nu 18 månader och börjar förstå poängen med dem! Nu kan det hända att vi hinner igenom en Max-bok innan intresset tar slut, men oftast kommer han med en bok, visar stolt fram den och pekar på en bild - och så iväg mot nya upptäckter här i världen! Oroar mig inte ett jota för hur det blir med honom! Hans tid tillsammans med böckerna kommer! De tar saker i sin egen ordning och sån är naturens lag helt enkelt!

Det bästa du kan göra för ditt barn är att låta honom "umgås" med böckerna på hans villkor! De kan gärna ligga bland leksakerna och "komma i hans väg". Sen skadar det inte att ni som föräldrar läser själva! Förebilder är viktiga och det gäller i allt! Ta ofta fram en bok och läs själv för att poängtera att det är så man gör och att det är kul! Ös böcker över barnen! Gärna Goboken men också alla underbara svenska barnböcker! Låna på biblioteket! och du: Det gör inget om böckerna slits! Vi är snälla mot förtvivlade föräldrar med söndertuggade böcker!

KRAMAR!
 

Jag gillar inte..

Skrivet av  Sofia*
tygböcker. Jag menar inte att på något sätt kritisera eller provocera någon här. Var och en får bli salig på sitt och för dem som gillar goboken så är det säkert bra. Men jag har velat lära mina barn redan från början vad böcker är och hur man hanterar dem. Därför har det inte funnits tuggvänliga, eller badvänliga böcker i vår familj. Visst har det funnits pekböcker med kraftig papp i sidorna men min ide´när barnen var små var att om de lärde sig att böcker kan man ha till allt så skulle det bli fel. Hur funderar ni andra?
 

Tygböcker är mer leksaker

Skrivet av  Kakum
som jag ser det! Jag tycker de är jättetrevliga och vi har haft böcker i alla dess former tom. en badbok men SAMTIDIGT finns riktiga pappersböcker som man får lära sig att bläddra på rätt sätt i! Tror precis som du att det är bra om de lär sig från början hur man hanterar böcker men man får räkna med mycket slitage och det måste få vara OK! Köp på loppis!!!
 

Biblioteksutrensning

Skrivet av  Sofia*
Vi brukar handla mycket böcker när biblan säljer ut sina. Då kostar barnböckerna 2kr st!
 

våran 19 månaders

Skrivet av  Linda S
har varit HELT ointresserad ända fram tills hon var 18 månader då intresset LÅNGSAMT började vakna till liv. Det var känselböcker och böcker med lyftflikar som väckte intresset.
Din son gillar ju också flikböcker så gå på det. Jag har hittat många bra och rysligt billiga böcker på second hand affärer. Har man bara betalat 3-5 kronor så gör det inte så mycket om boken sen blir uppäten.

Vill du ha fler tips så finns det en diskussionsgrupp som kanske kan intressera:
http://groups.yahoo.com/group/barnlaserochskriver/
 

Artiklar från Familjeliv