Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur har ni det med

Skrivet av Sofia
dataspel,filmer,tv-spel mm, har ni gränser för hur mycket de får sitta vid dessa??
I så fall, hur mycket??¨
Min 6åring vill inte göra något annat än dessa saker så jag känner att jag måste börja sätta upp gränser, vad är rimligt?
Svar på tråden: Hur har ni det med

Min tjej tittar endast på film

Skrivet av  Nina med Elin-99 & Liam-04
utav de saker du tar upp. Vi har inte uppmuntrat henne till att varken sitta vi datan eller spela tv-spel än. Kanske kommer snart eftersom hon börjar sexårs till hösten. Film har hon tittat på för mycket så det har vi dragit ner på och sagt nej. Så hon leker mer själv nu med sina leksaker :o)

Lycka till...
 

De har reglerat sig självt i de flesta fall

Skrivet av  Sofia*
Men jag har ju gränser för vad jag tycker är rimligt. Så inte mer än en film per dag. Det kan hända i specialfall att det blir två. Mina barn tar dock ett "ni har ju redan sett en film i dag" helt utan protester. Vad gäller dataspel så brukar de tröttna efter ca 20-30 minuter och då tillåter jag inte att man byter spel utan då får det vara färdigspelat. Som jag ser det får inte "skärmaktiviteter" gå ut över den kreativa utomhusleken. Och de får inte ta över det sociala, alltså får man inte spela eller titta om man har kompisar hemma.
 

Beror lite på...

Skrivet av  Anette med M&A
Mina barn är riktiga ute barn.. om vädret tillåter...:-)
Så vid snö eller riktigt fint väder.. så är det ingen som ser på tv eller datorn mm..

Men en dag när det bara regnar.. när det har regnat i flera dagar så man gjort allt mysigt innepyssel.. tja då kan det bli både film och datorn..

Jag tycker det där ger sej själv.. samma om man har kompisar hemma.. så tycker jag inte att man ska se på film.. det gör man när man är ensam... med kompisar leker man...
 

4 & 5 år

Skrivet av  T
är mina. De brukar (om det finns tid och möjlighet) titta på 1 barnfilm efter dagis. Det funkar bra för dem som "nervarvning". Grundregeln är max 1 film / dag, och de tittar på film bara efter mellis om de är lediga. Ibland vill de spela spel - helst vill de ju BÅDE spela spel OCH kolla på film - men det får de inte. Antingen eller.
 

Artiklar från Familjeliv