Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

en till enkät om matvanor

Skrivet av Nyfikna Anna
* ammar/ammade du ditt/dina barn?

* hur länge isåfall?

* Hur länge tycker Du det är ok att amma?

* Hur gammalt var ditt barn när h*n fick smaka godis första gången?

* När smakade h*n Läsk/saft första gången?

*Är du försiktig med socker eller tycker du det är okej att barnet äter söta flingor, godis, risifrutti, kräm, läsk och annat sött?

* Ger/gav du ditt barn mycket burkmat och isåfall varför?

* vad tycker Du om burkmat?

* Något annat du vill tillägga?

Svar på tråden: en till enkät om matvanor

Den här enkäten måste jag ju bara svara på

Skrivet av  Sara m. Viggo
* ammar/ammade du ditt/dina barn?
~Ja, jag ammade Viggo fritt till han var 18 månader och ammar liiiite än, men högst sporadiskt.

* hur länge isåfall?
~Se ovan.

* Hur länge tycker Du det är ok att amma?
~Okej? Det avgör bara två personer: mor och barn! Det är lika okej med 2 veckor som med 5 år!

* Hur gammalt var ditt barn när h*n fick smaka godis första gången?
~Minns inte. Dryga året kanske.

* När smakade h*n Läsk/saft första gången?
~Samma som ovan.

*Är du försiktig med socker eller tycker du det är okej att barnet äter söta flingor, godis, risifrutti, kräm, läsk och annat sött?
~Mycket försiktig! Han äter inte dylikt till vardags.

* Ger/gav du ditt barn mycket burkmat och isåfall varför?
~Han fick mycket burkmat det första, numer nästan aldrig.

* vad tycker Du om burkmat?
~Bra att ha vid utflykter, bra när man är trött och inte orkar göra mat.

* Något annat du vill tillägga?
~Att jag innerligt hoppas vi slipper fördomsfulla svar om långtidsamning, som att det är äckligt osv.
 

Rosi svarar!

Skrivet av  Rosi med Max -01 och Wilmer -04
* ammar/ammade du ditt/dina barn?
- Ja, Wilmer

* hur länge isåfall?
- Ammade Max i 2½ år. Har hittils ammat Wilmer i 2½ dygn =)

* Hur länge tycker Du det är ok att amma?
- Jag tycker att det är upp till varje mamma & barn att avgöra.

* Hur gammalt var ditt barn när h*n fick smaka godis första gången?
- "Riktigt" godis när han var 2 år, choklad innan det.

* När smakade h*n Läsk/saft första gången?
- Kommer inte ihåg. Nångång mellan 1 och 2 år.

*Är du försiktig med socker eller tycker du det är okej att barnet äter söta flingor, godis, risifrutti, kräm, läsk och annat sött?
- Okej till viss del. Max äter lördagsgodis, läsk endast om det är kalas eller möjligtvis nångång på helgen. Vi försöker undvika kräm, o´boy, risifrutti osv. Vi är inte fanatiska, men vi tänker på det.

* Ger/gav du ditt barn mycket burkmat och isåfall varför?
- Max åt blandat. Efter 1 år åt han i princip aldrig burkmat.

* vad tycker Du om burkmat?
- Bra att ha =) Men dyrt! Ska försöka minimera burkmatsanvändandet till Wilmer.

* Något annat du vill tillägga?
 

Elle svarar

Skrivet av  Elle med Liam
* ammar/ammade du ditt/dina barn?
# Nej jag ammar inte men gjorde det förut.

* hur länge isåfall?
# Ammade bara i 2 månader sen slutade jag.

* Hur länge tycker Du det är ok att amma?
# Okej så länge man känner för det och både barnet och mamman trivs med det, fast när barnen börjar närma sig 2 år tycker jag dom är lite för stora, men det är bara för att jag själv inte alls gillade o amma... om allt hade gått bra med ammningen vet jag inte hur länge jag skulle hållt på.

* Hur gammalt var ditt barn när h*n fick smaka godis första gången?
# Tjaa han kanske var 10 månader eller så när han fick smaka lite choklad av mig...=) Han äter inte godis för han vet liksom inte vad det är men ibland om vi äter får han smaka en liten bit.

* När smakade h*n Läsk/saft första gången?
# ALDRIG läsk absolut inte, det kommer han dricka tillräckligt av i tonåren. Saft får han på kalas och ibland om vi fikar, nån gång varannan vecka. Annars är det vatten som gäller. Oj, ser nu, kanske missuppfattade frågan, han smakade saft när han var kanske 6 eller 7 månader..=)

*Är du försiktig med socker eller tycker du det är okej att barnet äter söta flingor, godis, risifrutti, kräm, läsk och annat sött?
# Ja, inte överdriver försiktig men man tänker ju på socker det gör man. Men Liam äter det jag äter.

* Ger/gav du ditt barn mycket burkmat och isåfall varför?
# Ja han äter mycket burkmat helt enkelt för att jag är för lat för att laga mat varje dag...=) På dagis får han lagad mat och hemma får han burkmat eller lagad mat, det är ungefär 70% burk o 30% hemlagat om man ska se det så.

* vad tycker Du om burkmat?
# Smidigt, bra o ha med sig ner på stan eller när man ska bort. Går fort att värma, för här ska inte maten vara klar om en stund utan NU! *ler*

* Något annat du vill tillägga?
Näe det är det nog inte...
 

Agnes svar

Skrivet av  Agnes med Algot 6/9
* ammar/ammade du ditt/dina barn?
Ja jag ammar Algot på natten men jag försöker sluta nu.

* hur länge isåfall?
Algot är 13 månader och jag ammar fortfarande

* Hur länge tycker Du det är ok att amma?
Det är upptill varochen, jag hade tänkt att amma i 2 år men orkar inte mer nu, Algot ammar varannan timma på natten men vill inte ha på dagen så jag försöker sluta.


* Hur gammalt var ditt barn när h*n fick smaka godis första gången?
Han har aldrig smakat godis

* När smakade h*n Läsk/saft första gången?
Han har aldrig smakat saft el. läsk, någon enstaka gång sempers barn festis.

*Är du försiktig med socker eller tycker du det är okej att barnet äter söta flingor, godis, risifrutti, kräm, läsk och annat sött?
Ja, ganska försiktig men ibland (ca 1gg/veckan) får han kräm el. sötad yoghurt men oftast inte

* Ger/gav du ditt barn mycket burkmat och isåfall varför?
Nej jag lagar all mat själv

* vad tycker Du om burkmat?
Det kan säkert vara smidigt om man är iväg på något men jag tvivlar på att det är så nyttigt att äta enbart dessa burkar, de innehåller ju mest vatten och potatis. Lagar hellre egen mat så jag vet vad han får i sig. Fruktpuré skulle jag aldrig ge pga sockret.


* Något annat du vill tillägga?

 

Svar

Skrivet av  Mamma Bulldeg
* ammar/ammade du ditt/dina barn?
Ja jag ammade Hilding

* hur länge isåfall?
Ett år, sedan ville han inte längre, jag var beredd att fortsätta ett tag till.

* Hur länge tycker Du det är ok att amma?
Så länge man triva med det. Kring ettårsdagen då jag slutade var en ovanligt dålig tid, det hände så mycket nya saker då och det hade kännts bra med den närheten ett tag till känner jag. Men tycker inte barnet det är intressant längre kan man ju inte göra så mycket:(

* Hur gammalt var ditt barn när h*n fick smaka godis första gången?
Han kom säkert över någon godisbit redan i ettårsåldern men jag tror det började på allvar ungefär när han var 2,5. Någon gång framemot treårsåldern började vi med regelbundet lördagsgodis.

* När smakade h*n Läsk/saft första gången?
Saft kanske i tvåårsåldern. Men det dricks fortfarande bara på helgen till fika, inte som vardagsdryck. Han tycker läsk är för "starkt" (antagligen bubblorna) men det skulle vara samma restriktioner där annars. Att vänja sig att dricka sött till vardags är en så oerhört dålig vana.

*Är du försiktig med socker eller tycker du det är okej att barnet äter söta flingor, godis, risifrutti, kräm, läsk och annat sött?
Lite försiktig men inte fanatisk. Jag försöker ju hålla nere på onödigt socker i maten men fika då och då gör vi gärna. Om min son visade tecken på att bli präglad på socker (tex vägra dricka vatten och osötad dryck) skulle jag nog börja se upp extra men ännu så länge är det inget problem. Han gillar allt!

* Ger/gav du ditt barn mycket burkmat och isåfall varför?
Nej jag gjorde egen mat

* vad tycker Du om burkmat?
Praktiskt vid utflykter men luktar apa och innehåller mycket socker.

* Något annat du vill tillägga?
Jag försöker ha ett avslappnat förhållningssätt till matoch ätande generellt sett. Har aldrig varit på sonen om att han måste smaka eller äta upp. Därför är han också en matglad person som äter det mesta.
 

Nicymo svarer

Skrivet av  Monicy
*ammet nicolay i ti dager

*syns det er greit å amme til ca 1 1/2 år. kanskje hadde jeg sett annerlunda på det om jeg hadde hatt et eget förhållande til amming.

*oj.. han har ikke smakt ordentlig godis, utan sjokoladetorte, og gele.

*saft da han var rundt 8-9 mnd gammel

*jeg syns det er greit med litt sukker

*jeg gir mye burkmat. fordi det er lettest, enklest.

*jeg syns desserten og noen av middagen av burkmaten er godt. annet syns jeg ikke er så godt.
 

legger til

Skrivet av  Monicy
og selvsagt er burkmat veldig greit og kjekt å ha med rundt. til stan t ex
 

Camilla svarar

Skrivet av  Camilla m Nathalie 2 år + bf 1/2
* ammar/ammade du ditt/dina barn?
- Ja, jag ammade Nathalie heltid i 5 mån och halvtid i 8 mån.

* hur länge isåfall?
- Se ovan

* Hur länge tycker Du det är ok att amma?
- Upp till varje förälder, men jag skulle nog inte amma längre än ett år, men 8 mån tycker jag var ganska lagom. Men nästa barn ska jag helamma tills h*n är 6 mån.

* Hur gammalt var ditt barn när h*n fick smaka godis första gången?
- 1 år och alldeles för liten

* När smakade h*n Läsk/saft första gången?
- Ja det var väl också vid 1 år...men oftast dricker hon mjölk och vatten.

*Är du försiktig med socker eller tycker du det är okej att barnet äter söta flingor, godis, risifrutti, kräm, läsk och annat sött?
- Ja, jag vill ju inte göra henne beroende av socker och det är ju så himla onödigt.

* Ger/gav du ditt barn mycket burkmat och isåfall varför?
- Ja, jag var för lat. Men nu har jag en stavmixer och då kommer nästa barn få äta våran mat i större utsträckning.
Och så kan jag och syrran göra storkock ihop till nästa barn.

* vad tycker Du om burkmat?
- Smidigt och det är allt!

* Något annat du vill tillägga?
- Nej..
 

Cia svarar

Skrivet av  Cia med Leia och Dante
* ammar/ammade du ditt/dina barn?
Ja jag ammar, ammade Leia också när hon var bebis.

* hur länge isåfall?
Leia tills hon slutade av sig sjävl vid 9 månader, Dante får nog amma så länge han vill(förhoppningsvis slutar han också av sig själv, annars max till han är 2).

* Hur länge tycker Du det är ok att amma?
Har lite svårt för stora barn(2-3åringar) som ammar men det är nog en vanesak.

* Hur gammalt var ditt barn när h*n fick smaka godis första gången?
Oj Leia var väll kanske 1-2 år när hon fick smaka, hon började få lördagsgodis när hon var 2,5 år.

* När smakade h*n Läsk/saft första gången?
Ingen aning faktiskt, 1 år kanske?!

*Är du försiktig med socker eller tycker du det är okej att barnet äter söta flingor, godis, risifrutti, kräm, läsk och annat sött?
NEJ det är inte okej, för det första märker jag hur Leia blir om hon äter mycket sött. Speedad kanin först och sen blir hon så suuur. Precis som jag blir mao. Sedan så förstår jag inte varför barn måste äta allt detta socker, Leia har aldrig lidit av att bara dricka mjölk och vatten till maten tex.

* Ger/gav du ditt barn mycket burkmat och isåfall varför?
Dante får hemlagat, det är ju så lätt att göra. Det enda han fått på burk var första smakisen(majs potatis) och äpple päron fruktpuree(eftersom jag är allergisk mot äpplen och päron ville jag inte hålla på med det själv). Leia därmot fick nästan enbart burkmat, eftersom jag inte litade på att jag skulle göra rätt om jag gjorde själv.

* vad tycker Du om burkmat?
Bra att det finns alternativ men egentligen ganska onödigt...

* Något annat du vill tillägga?
Blir irriterad över folk som envisas med att alltid ge barnen festis eller saft till mat.

 

Anna svarar

Skrivet av  Anna m Mikaela & Elin
* ammar/ammade du ditt/dina barn?
~~Förökte amma mina tjejer men de va små och orkade inte suga mer än några minuter åt gången så det blev så att jag ammade hela dagarna så jag började pumpa istället.

* hur länge isåfall?
~~Ja,jag pumpaade helt i 3 månader åt båda två.

* Hur länge tycker Du det är ok att amma?
~~hmm,tycker att det är upp till var och en men själv så skulle jag inte amma mer än max 1,5-2 år.

* Hur gammalt var ditt barn när h*n fick smaka godis första gången?
~~2år

* När smakade h*n Läsk/saft första gången?
~~saft minns jag inte läsk va ganska nyligen så 2,5 då.

*Är du försiktig med socker eller tycker du det är okej att barnet äter söta flingor, godis, risifrutti, kräm, läsk och annat sött?
~~jag är försiktig,vill helst nte att det äter kräm och dyligt

* Ger/gav du ditt barn mycket burkmat och isåfall varför?
~~nepp,inte nu men det va en period då de fick mycket.

* vad tycker Du om burkmat?
~~är väl helt okej,men inte i längden

* Något annat du vill tillägga?
~~-
 

Jojans

Skrivet av  Jojan å Elias
* ammar/ammade du ditt/dina barn?
Nej inte nu längre.

* hur länge isåfall?
Ammande Elias 2,5år Han fyller 3i nov, så det var inte så länge sen jag sluta

* Hur länge tycker Du det är ok att amma?
Upp till var och en.. men jag tycker det är okej så länge länge det känns bra för mamman och barnet.

* Hur gammalt var ditt barn när h*n fick smaka godis första gången?
ca 1år

* När smakade h*n Läsk/saft första gången?
ca 1år

*Är du försiktig med socker eller tycker du det är okej att barnet äter söta flingor, godis, risifrutti, kräm, läsk och annat sött?
nej tycker jag inte är okej att stoppa i sig söta saker varje dag men i bland är det helt okej.
Tycker det är viktigt med en bra och god kost.

* Ger/gav du ditt barn mycket burkmat och isåfall varför?
Han fick det om vi skulle i väg. Jag gillar laga mat =)

* vad tycker Du om burkmat?
Helt okej..men som sagt jag gillar laga mat så jag gör hellre det.

* Något annat du vill tillägga?
Ha en bra kväll :)
 

Millan svarar:

Skrivet av  Millan m. Liam & Måns
* ammar/ammade du ditt/dina barn?
ja

* hur länge isåfall?
båda helammade jag i ca 4 månader.
Liam valde själv att sluta vid 5,5 månad.
Måns ammar jag fortfarande (han är nu åtta månader)

* Hur länge tycker Du det är ok att amma?
Så länge som både barn och mamma vill

* Hur gammalt var ditt barn när h*n fick smaka godis första gången?
dryga året

* När smakade h*n Läsk/saft första gången?
dryga året

*Är du försiktig med socker eller tycker du det är okej att barnet äter söta flingor, godis, risifrutti, kräm, läsk och annat sött?
ja, jag ger de inte köpt kräm (gör egen utan socker), fruktyoghurt, oboy eller så. Där finns det ju så många bra alternativ.
Men de äter socker, Liam får ofta havrefras (bättre än Frosties men inte helt sockerfria) och om vi har besök så brukar vi baka något tillsammans som Liam sen äter utav.
Saft får Liam på öppna förskolan, eller om det är något speciellt. Samma med läsk, typ någon helg då vi handlat hem det.
Godis äter han ibland, vi ger inte lördagsgodis just nu eftersom Liam inte frågar efter det (han har inte koll på veckodagarna). Utan det blir godis eller fika lite då och då, då vi andra äter sånt.

* Ger/gav du ditt barn mycket burkmat och isåfall varför?
Knappt någon burkmat alls, vid någon utflykt har det väl blivit nån.
Jag lagar all mat själv, och all fruktpure som Måns sätter i sig har jag själv gjort utan socker.

* vad tycker Du om burkmat?
Bra vid utflykter t.ex.
Fruktpureerna är väl i sötaste laget...

* Något annat du vill tillägga?
---

 

Marie svarar

Skrivet av  Marie med E 031217
* ammar/ammade du ditt/dina barn?

Ja jag ammar lite grann, en gång per dag och bröst (alltså 2 ggr/dygn).

* hur länge isåfall?

Så länge han vill. Just nu är han inte intresserad så det känns som om jag kommer sluta amma ganska snart.

* Hur länge tycker Du det är ok att amma?

Så länge man vill och det känns bra.

* Hur gammalt var ditt barn när h*n fick smaka godis första gången?

Har ej smakat godis men har fått smaka kanelbulle.

* När smakade h*n Läsk/saft första gången?

Har ej hänt, han dricker vatten

*Är du försiktig med socker eller tycker du det är okej att barnet äter söta flingor, godis, risifrutti, kräm, läsk och annat sött?

Jag är och kommer att vara försiktig med socker eftersom jag själv är väldigt känsligt för socker och lätt blir "beroende" av socker.

* Ger/gav du ditt barn mycket burkmat och isåfall varför?

Ja ganska mycket. Han äter både burkmat och vanlig mat. Anledningen till detta är att det är smidigt när man inte är hemma men han får alltid smaka vår mat och äta med oss. Går mer och mer över från burkmat till samma mat som vi andra äter.

* vad tycker Du om burkmat?

Bra, smidigt, enkelt (är dock fundersam över innehållet)

* Något annat du vill tillägga?

Nope
 

Majas långamninssvar! =)

Skrivet av  Maja m. Axel & Hjalmar & magen v. 13
* ammar/ammade du ditt/dina barn?
** Japp, ammar fortfarande Hjalmar.

* hur länge isåfall?
** Axel ammade i 10 mån, Hjalmar är drygt 2 år.

* Hur länge tycker Du det är ok att amma?
** Så länge man känner att det känns bra, nu börjar Hjalmar bli mer ointresserad samtidigt som jag börjar känna att jag vill ha min kropp för mig själv ett tag.

* Hur gammalt var ditt barn när h*n fick smaka godis första gången?
** Ingen aning, under året var nog båda två i alla fall.

* När smakade h*n Läsk/saft första gången?
** Vet inte. Runt året tror jag.

*Är du försiktig med socker eller tycker du det är okej att barnet äter söta flingor, godis, risifrutti, kräm, läsk och annat sött?
** Ja och nej! Mina barn får äta godis och annat sött, det är inte så att vi säger åt vänner och bekanta att de inte får ge, utan det går bra. Men däremot försöker vi undvika de dolda sockefällorna som just, sötade flingor, ketchup och annat. Läsk dricker vi inte om det inte är "fest", bara vatten eller mjölk.

* Ger/gav du ditt barn mycket burkmat och isåfall varför?
** Axel fick i stort sätt bara burkmat tills han var 1,5! Hjalmar var inte lika glad i mat som bebis och dessutom lagade vi ju alltid mat ändå, så han har nästan bara fått hemlagat.

* vad tycker Du om burkmat?
** Jag tycker att det är ett hyfsat alternativ för den som inte, kan, vill eller hinner laga själv.

* Något annat du vill tillägga?
-
 

Cissi svarar

Skrivet av  Cissi M. * Lovisa* o Lucas (23 år)
* ammar/ammade du ditt/dina barn?

nej

* hur länge isåfall?

7 mån 1 v.

* Hur länge tycker Du det är ok att amma?

kanske 1½ år....

* Hur gammalt var ditt barn när h*n fick smaka godis första gången?

inte fått smaka, absolut inte! Lucas är bara 8 mån.

* När smakade h*n Läsk/saft första gången?

kommer att dröja vääldigt länge!

*Är du försiktig med socker eller tycker du det är okej att barnet äter söta flingor, godis, risifrutti, kräm, läsk och annat sött?

Ja verkligen! Här köpts det endast osötat om jag msåte köpa, annars så gör jag all barnmat själv.

* Ger/gav du ditt barn mycket burkmat och isåfall varför?

Nej, gör hellre själv.

* vad tycker Du om burkmat?

blä!!

* Något annat du vill tillägga?

Nej....

 

dyker upp igen efter frånvaro

Skrivet av  Camilla m. Theodor 17/9
* Jag ammar min son (13 mån) delvis.

* Hade tankar på att sluta helt när han var 10 månader men det fungerade inge bra och nu får det ta den tid det tar. Det är mitt enda hemliga vapen som fungerar mot det mesta.

* Jag tycker att det är ok att amma hur länge man själv och barnet vill. Tror inte att några skolbarn vill ha mammas tutte. Det viktigaste är att man själv bestämmer och inte känner sig pressad av andras åsikter.
* Hmm... Det var hans pappa som bjöd på choklad när han var kanske 7 mån.

* Saft smakade lillen på vid ungefär 9-10 månaders ålder.
*Jag tror att jag är ganska försiktig med socker men låter lillen smaka på olika saker, även söta.
* Burkmat blir det till lunch och middag för det mesta, för att det är så himla praktiskt och lätt.
* Jag tycker den mesta burkmaten verkar vara urtråkig, med några få undantag. Men det varkar ha ett bra innehåll.

* Skäms lite över att jag inte anstränger mig mera och lagar mat som lillen kan äta och inte ge burkmat.
 

skäms

Skrivet av  Camilla m. Theodor 17/9
läste andra inlägg efter att jag skrivit mitt eget och ser att många varit väldigt nog med sötsakerna... Mkt bra! Men den hemska sanningen är att lillen fick smaka godis ganska tidigt, men exakt kommer jag inte ihåg. Dock "äter" han absolut inte godis då eller nu. Samma sak gäller de söta dryckerna.
 

Pluttmammans svar

Skrivet av  PluttMamman
* ammar/ammade du ditt/dina barn?
Ja, jag ammade mitt barn och tänker amma "lilltrollet" också.

* hur länge isåfall?
2år

* Hur länge tycker Du det är ok att amma?
Så länge som det passar varje mamma/barn par.

* Hur gammalt var ditt barn när h*n fick smaka godis första gången?
Oj! 18 månader tror jag det var...(tyvärr ville helst väntat längre)


* När smakade h*n Läsk/saft första gången?
ett år saft - 18 månader ungefär för läsk

*Är du försiktig med socker eller tycker du det är okej att barnet äter söta flingor, godis, risifrutti, kräm, läsk och annat sött?
Ingen Risifrutti eller annat sött till mellanmål hemma. Inga söta flingor. Ingen läsk hemma. Enbart lite godis på lördagar s k lördagsgodis...

* Ger/gav du ditt barn mycket burkmat och isåfall varför?
Näää...hon ville inte ha.

* vad tycker Du om burkmat?
Tja, känns lite som snabbmat fast för bebisar...Väldigt onödigt tyckte vi...

* Något annat du vill tillägga?
Att amning är kanon!
 

Artiklar från Familjeliv