Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tack för alla grattis! Förlossningsberättelse...

Skrivet av Sanna m. Jolina 021031 & Juni 040929
...för den som orkar :)

28 september, tisdag
Vid 3-tiden på eftermiddagen släpper rätt mycket av slemproppen, den här gången med pyttepyttepyttelite blod i. Efter det kommer det första sammandragningen som känns litegrann. Såna sammandragningar fortsätter sen mer eller mindre regelbundet, inte särskilt onda, inte särskilt långa, men det känns att det är nåt mer än bara de vanliga som inte har känts alls. Vi åkte på kalas hos min kusin Hannes, men jag kände mig trött och osocial, så vi stannade inte speciellt länge.

Vid 20-tiden försökte jag få Jolina att sova, men hon hostade massa, somnade men var orolig och vaknade hela tiden. Lite jobbigt eftersom värkarna nu kom med 10 minuters mellanrum och jag helst ville ha lugn och ro. De var fortfarande inte speciellt jobbiga, men jag sa till Julle som var borta att han kanske borde komma hem snart eftersom nåt var på gång. Han kom hem vid halv 10 och tog över sövningen av Jolina. Jag klockade värkarna, 9 min mellan. Det kom rosafärgat slem, så vi ringde till förlossningen och pratade lite. Nu var det 5-7 min mellan, och barnmorskan sa åt mig att äta, dricka, ta ett par alvedon och duscha, och sen höra av mig igen.

29 september, onsdag
Julle gick och vilade och jag satt i duschen ett tag efter att ha ätit en kexchoklad (var verkligen inte hungrug på nån pasta!). Jag kände mig väldigt trött, så vid 1-tiden bestämde jag mig för att lägga mig och försöka vila för att kroppen skulle orka med sen. Jag sov lite mellan värkarna som lugnade ner sig och kom med 10 min mellanrum. Jag vaknade och skrev upp tiden varje gång, de kom väldigt regelbundet och höll i sig ca 1 minut. Vid 3-tiden när jag var uppe och kissade började jag må lite illa och fick frossa. Då ringde vi förlossningen igen och de sa att vi kunde komma in. Det kändes bra även om det bara var 10 min mellan. Jag kände att de skulle öka om jag var uppe och rörde på mig.

Vi ringde efter mormor och morfar som var förvarnade redan på kvällen, mormor fick vara barnvakt och morfar taxi. I bilen började värkarna komma lite oftare och klockan 4.28 skrevs vi in på förlossningen. CTG:t såg bra ut och undersökningen visade helt utplånad och öppen 3 cm. Skönt, vi hade åkt in i precis rätt tid eftersom det gick rätt snabbt härifrån sist!

Klockan 5.45 när jag stod i duschen knakade det till så det ryckte i hela mig, och vattnet gick! På en gång kom värkarna tätare och kändes mycket mer! Vi gick snabbt tillbaka till förlossningsrummet, och jag sa att det var lika bra att ta fram lustgasen på en gång (lustgas/syrgas 50/50)!

Klockan 6 var jag öppen 5-6 cm och vid varje värk kände jag att jag öppnade mig och hur barnet åkte nedå. Värkarna kom inte speciellt tätt, men jag kände att var och en gjorde nytta. Jag kunde verkligen slappna av helt, både mellan och under värkarna. Det enda jag behövde göra var att andas djupa andetag av lustgasen. Jag förundrades över hur det kunde gå så lätt, och var helt upprymd av den häftiga känslan att jag hade full kontroll över vad som hände i kroppen!

6.50 känner jag att huvudet är på väg nedåt, och kroppen börjar automatiskt trycka på. Jag känner att det inte är långt kvar, så jag talar om det för förlossningspersonalen. Efter en snabb koll gör de i ordning för att ta emot barnet! Klockan 7.10 kommer krystvärkarna, jag släpper lustgasen och tar i! 7.14 föds en fin liten tjej, Juni! Hon får apgar 9 efter 1 min och 10 efter 5 min. Vikt: 3670 gram, längd: 50 cm, huvud: 35 cm.

Under hela förlossningen har jag en sån otroligt positiv känsla eftersom jag verkligen känner allt som händer, är medveten om hela händelseförloppet, trots att ingen säger nåt! Det känns som att jag är helt med hela tiden, och bara kan slappna av och låta kroppen sköta sitt! Moderkakan kommer utan problem klockan 7.21, en liten bristning har jag fått som inte behövs sys. Jag känner mig pigg och upprymd av hela upplevelsen! Jag kan inte skriva så att jag gör förlossningen rättvisa, jag kunde nog inte ha önskat mig en bättre!
Svar på tråden: Tack för alla grattis! Förlossningsberättelse...

Och bilder!

Skrivet av  Sanna m. Jolina 021031 & Juni 040929
http://www.julianbrandt.com/juni.html
 

Grattis

Skrivet av  ika med casandra bf 20/2-05
Grattis till lilla juni,gud så söt liten tjej.

kram ika
 

Underbart!

Skrivet av  Millan m. Liam & Måns
Det låter helt fantastiskt tycker jag!
Jag kan verkligen känna igen den där upprymda känslan efteråt, kunde ha sprungit ett helt maraton efter min andra förlossning tror jag.

Och så söt hon är!! Grattis till lilla Juni!

kram
 

oj

Skrivet av  Carro med Tim -02
så sööööt!
Klart jag orkar läsa förlossningsberättelse! Alltid lika kul!
Ha det bra!
 

Gratis igen!

Skrivet av  Anna m Mikaela & Elin
Vad skönt att allt rullade på så bra. Jätte söt är hon också.
 

Åh en

Skrivet av  Camilla m Nathalie 2 år + bf 1/2
sån trevlig förlossning....! :)

Grattis ännu en gång till lilla Juni.

Vad tycker Jolina om sin lillasyster då?
Är hon stolt eller är det massa avensjuka?
 

Hon tycker det är kul!

Skrivet av  Sanna med Jolina 021031 & Juni 040929
Hon vill hålla i lillasyster hela tiden, och skrattar åt henne när hon gör nåt ljud :) Fast hon har blivit väldigt pappig, så jag antar att det är nån reaktion. Men än så länge går det jättebra! :)
 

Va skönt

Skrivet av  Camilla m Nathalie 2 år + bf 1/2
att hon blivit pappig men så tomt samtidigt.

Nathalie har också blivit lite mer pappig nu under hösten...antagligen för att jag pluggar 2 kvällar i veckan.
Det känns lite tomt men ändå bra inför syskonet som kommer sen.

Åh vad jag längtar till att få se Nathalies reaktion när syskonet är här.

Kul att Jolina trivs bra med sin syster. :)
 

Vad mysigt!

Skrivet av  Maja m. Axel & Hjalmar & magen v. 13
Visst är det lättare andra gången? Jag hade också en himla fin förlossning då Hjalmar föddes!

Grattis till Juni. =)
 

Ja,

Skrivet av  Sanna med Jolina 021031 & Juni 040929
första gången var oxå en relativt lätt förlossning, men så intensivt så det var mycket jobbigare. Nu behövde jag bara slappna av och följa med lixom! :)
 

Artiklar från Familjeliv