Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp! Skriver en artikel...

Skrivet av jaana bf 21/2-05
om unga föräldrar och jag behöver er hjälp.
Det är till ett skolarbete bara, men ändå.
Om ni har lust o hjälpa, så kan ni väl svara på några frågor jag har...

* Hur gammal var du när du blev med barn?

* Varför valde du att behålla?

* Hur reagerade folk och samhället på din graviditet?

* Fler positiva eller negativa inställningar? Något exempel?

* Har du blivit illa bemött av; dagis, någon myndighet osv. på grund utav din ålder?



Tack för din medverkan! Hoppas jag får något svar så jag kan skriva lite mer än det jag har.. hehe :)

Hälsningar, Jaana (och bebisen i magen)
Svar på tråden: Hjälp! Skriver en artikel...

svarar..

Skrivet av  Linda med Filip
Hur gammal var du när du blev med barn?
Svar: Jag var 22 år när jag blev gravid.

* Varför valde du att behålla?
Svar: jag tvekade aldrig, jag har faktiskt inget direkt svar. Det kändes bara så.

* Hur reagerade folk och samhället på din graviditet?
Svar: föräldrarna blev chockade ( hade kännt killen i 1,5 månad då jag blev gravid), vissa vänner gratulerade andra tittade på mig som om jag vore en idiot=( Samhället, hmm många antog att jag var ensamstående (trist)

* Fler positiva eller negativa inställningar? Något exempel?
Svar: Jag har inte stött på några verkliga händelser så där som sårat mig. man är ju van nu vid att tanterna glor på bussen=) ( ibland ser jag nog yngre ut än vad jag är)

* Har du blivit illa bemött av; dagis, någon myndighet osv. på grund utav din ålder?
Svar: Nej
 

Tack! Fler svar, snälla!

Skrivet av  jaana bf 21/2-05
Undrar lite om det är fler fördelar eller nackdelar med att vara ung och förälder, än att vara äldre..?
 

o det svarar vi oxå på

Skrivet av  Afrodite me Luna
personligen tror jag att det finns både för o nackdelar. Och det beror på hur man är som person vad man upplever som viktigast.
Fördelar med att vara äldre är ju ofta att man ahr hunnit utbilda sig, har en bra ekonomi, hunnit med allt som man velat med festande, resor mm.
Fördelar med att vara yngre är ju ofta att man har mer orko kanske är mer flexibel efter som man inte själv har hunnit ruta in sitt liv så länge efter jobb o vännerna man har och olika aktiviteter. Men det som är fördelar för en person kan ju lika gärna vara nackdel för en annan.
tex så anses det ju av en del att det är fördel att vara klar med sin utbildning innan man får barn. Jag tycker precis tvärtom där. Jag tycker att det är en utmärkt kombination att plugga och ha barn. Att jag är studerande istället för arbetande gör att jag kan vara mer flexibel och ägna mer tid åt mig dotter känner jag än om jag jobbat. JAg började ju jobba som 12 åring och började jobba heltid direkt efter gymnasiet som 17 åring o har hunnit vara en tid på arbetsmarknaden innna jag återvände till skolan och fick barn. Och för mig känns det bättre såhär.
I slutändan så kännde ju jag att för min egen del så ville jag vara en ung mamma, men alla är vi ju olika och prioriterar olika.
 

Camilla svarar

Skrivet av  Camilla m Nathalie 2 år + bf 1/2
* Hur gammal var du när du blev med barn?
- 20 år

* Varför valde du att behålla?
- För jag hade allt ordnat för mig, fast jobb, bra kille som jag även bodde ihop med i en 3:a

* Hur reagerade folk och samhället på din graviditet?
- Att jag är så ung och har så brottom i livet, men jag har alltid velat vara en ung mamma.

* Fler positiva eller negativa inställningar? Något exempel?
- Det var nog ganska blandat, men de negativa kom mest från främmande människor eller kompisar som helt plötsligt inte får nån att parta gärnet med.

* Har du blivit illa bemött av; dagis, någon myndighet osv. på grund utav din ålder?
- Nej faktiskt inte... :)
 

svarar

Skrivet av  Afrodite me Luna
* Hur gammal var du när du blev med barn?
21år

* Varför valde du att behålla?
Känndes självklart, hade ekonomin tryggad, och kännde kärlek till barnet på en gång.

* Hur reagerade folk och samhället på din graviditet?
Till en början var många tveksamma o till o med frågade om jag inte skulle göra abort, tom fanns dom som sa att jag skulle ångra mig. Men efter ett tag så fick jag nog o sa antingen säger ni snälla saker, eller så pratas vi itne vid alls. Det bet på dom, och sen var en del tysta, men i slutändan har alla varit glada för min del när dom sett hur härligt allt blivit.

* Fler positiva eller negativa inställningar? Något exempel?
Min mor var väldigt negativ, hon var lika gammal som jag var när jag fick Luna som hon var när hon fick mig. Hon föreslog abort, o pratade ( trotts att jag stängeligen förbjudit henne o säga ngt till någon) med sina vänner som gjort abort, o tog reda på hur det fungerade och erbjöd sig o följa med osv. Jag blev SKIT f-bannad o bad henne dra åt PiiiiiiiiP!!! Min mormor däremot reagerade tvärtom och blev jätteglad. Svärfar kastade sig på telefonen när han fick reda på att jag blev gravid och ringde och grattulerade och frågade om han kunde hjälpa till med ngt, likaså hörde svärmor av sig och sa att jag kunde fråga om vad som helst och att hon fanns där oavsett vad det var. Det var ju regält strul med pappan just i den vevan ( bara tillfälligt som tur var) men hans mamma var ett enormt stöd då, och jag kunde prata med henne även utan min man.

* Har du blivit illa bemött av; dagis, någon myndighet osv. på grund utav din ålder?
Nej det kan jag inte tycka. kännde mig visserligen enormt ung i föräldragruppen, dom andra i gruppen var 36 och uppåt.
 

fler svar, höll ju på o glömma

Skrivet av  Afrodite me Luna
stött på vid två tillfällen ricktigt grinniga gamla "kärringar". Har fått höra både spott o spä från den generationen, en väninna o jag var ute på stan. var på åhlens. vi hade båda våra barnvagnar o små spädisar med oss. Vi hamnade bakom en kille i gången som skulle parkera kundvagnar o vi fick vänta. Då kommer en ricktig gammal räv till kärring bakom oss, hon nästatn skriker åt oss, flytta på er snorungar, ser ni inte att jag skall fram. Min väninna säger då att vi måste vänta för han håller på o flyttar kundvagnar framför ( det var en rätt trång gång).
Tanten häver då ur sig. unga soc fall till efterblivna mödrar som er vet väl itne hur man kör barnvagn, ni borde inte få skaffa barn, annat var det på min tid.
Ni må tro att jag blev förbannad. j-la kärring tänkte jag bara. svaret hon fick tillbaka var nog ngt i stil med.
j-la grinhagga, förstår att du har bråttom, du har väl som tur är inte så många år kvar.
oki lumpet sagt, men fy vad det kokade i mig då. vad var hon för någon o komma o häva ur sig sånna hemska anklagelser mot oss. Jag hade både fast förhållande, bra inkomst ( regäl bit över snitt för min ålder)egen bostad etc. hur f-n skulle hon komma o bedömma mig som mamma. nä sånna där tanter vill manju gärna klara sig utan.
 

TACK, nu blev den klar!

Skrivet av  jaana bf 21/2-05
Jag har skrivit klart artikeln nu! tackar för er hjälp!
 

svarar

Skrivet av  Camilla m Emma 28/9
* Hur gammal var du när du blev med barn?
Blev gravid när jag precis fyllt 21år.

* Varför valde du att behålla?
Det var ett planerat barn.

* Hur reagerade folk och samhället på din graviditet?
Glada, har inte hört något negativt.

* Fler positiva eller negativa inställningar? Något exempel?


* Har du blivit illa bemött av; dagis, någon myndighet osv. på grund utav din ålder?
Nej
 

svarar

Skrivet av  ¤MAMMA¤
* Hur gammal var du när du blev med barn?
svar: 21

* Varför valde du att behålla?
svar: för att alternativet var för mig fullständigt otänkbart + att det kändes som rätt tillfälle trots allt. hade 1a hands kontrakt på lägenhet, just blivit fast anställd och hade varit ihop med pappan i ca 3 år.

* Hur reagerade folk och samhället på din graviditet?
svar: inget speciellt. men jag var ju inte superung heller...

* Fler positiva eller negativa inställningar? Något exempel?
svar: ibland kommer det tips om helt självklara saker från de mest oväntade håll, men de som sett mig med min son vet att jag är en perfekt mamma (*S*) som klarar uppgiften utan problem...

* Har du blivit illa bemött av; dagis, någon myndighet osv. på grund utav din ålder?
svar: nej, det tror jag inte. visserligen har jag iinget att jämföra med men jag känner mig inte illa behandlad iaf...
 

Artiklar från Familjeliv