Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Styvmamman utesluter min man ur inskolning...

Skrivet av Ledsna ikväll
Är så ledsna här hemma i dag... Min ss och hans mamma + nya killen ska flytta till en ny kommun om ett par veckor och då ska grabben (7 år) byta skola. Nu har min man fått veta att mamman har bestämt att hon + nya killen ska vara de som skolar in ss på nya skolan (han går i ettan). När min man sa att han hemskt gärna skulle vilja skola in en av dagarna så sa hon tvärnej. Han försökte igen och då blev det bråk. Orsak? Mamman och killen har redan bestämt att de ska ta inskolningen... Min man dvs pojkens riktiga pappa får alltså inte vara med och skola in sitt eget barn utan det ska de göra. Är det inte helt galet?

Själv har jag (som har varit tillsammans med min man sedan pojken var knappt två, dvs har känt honom jättelänge) ALDRIG fått vara med på någonting liknande utan så fort jag har velat vara med på tex dagisfest eller liknande har hon blivit skogstokig på oss. Hennes argument har varit i stil med att jag inte är pojkens mammam - jag ska inte lägga mig i hennes barn osv. Men nu när hon har träffat en kille blir det helt plötsligt okej för styvföräldern att ta över förälderns "jobb".

En annan sak - min man bad att få vara med på pojkens utvecklingssamtal som han såg var inbokat till ett visst datum. Då sa hon tvärnej - du får boka en egen tid. Ingen förklaring - förrän min man var på sitt utvecklingssamtal och fick höra av fröken att mamman varit där med sin kille... (Hade jag följt med på ett sånt samtal så hade tredje världskriget brutit ut...)

Ja, min man är verkligen urledsen för att han blir så här utesluten från sitt eget barn. Han försöker men hon vill inte låta honom ta del (sedan kan hon klaga på honom att han inte bryr sig om pojken i andra sammanhang när det passar henne...)

Ja, vi är ledsna här ikväll... (Min man ska försöka åka till nya skolan med pojken och träffa nya fröken och kompisarna innan han börjar där på riktigt, men det är inte samma sak som att få vara med på inskolningen...)

Vad tycker ni - är det rätt av henne att låta nya killen ta inskolningen framför pappan?

(Borde kanske berätta att det är nu när de flyttar som de flyttar ihop på riktgt, tidigare har de bara bott till och från hos varann. Vet inte hur länge de har varit ihop, men det är inte ett år i alla fall - kanske 10 månader)
Svar på tråden: Styvmamman utesluter min man ur inskolning...

Jag är tillräckligt tjurskallig

Skrivet av  marib
för att klargöra för skolan att de inte har min tillåtelse att låta den andra mannen sköta inskolningen. Inte heller skulle de få min tillåtelse att ha honom med på utv samtalen. = han får inte.
Ja det blir förmodligen cirkus men med det uppträdandet måste man väl säga att hon bäddat för det själv.
 

Utvecklingssamtalet...

Skrivet av  Ledsna ikväll
visste vi inte ens om att hon tänkte ta med sig killen till... Det fick min man veta via fröken när han var på sitt utv.samtal. Annars hade han nog ifrågasatt det innan.

Inskolningen är liksom helkört nu känns det som. Han har sagt vad han tycker och hon hävdar att hon har rätt att bestämma eftersom pojken bor mest hos henne numera = hennes kille ska lämna honom på morgnarna i skolan. Visst, fine, men varför inte låta min man ta en ENDA dag av hela veckan så att alla tre delar upp det sinsemmellan om nya killen nu ska vara med alls...? Och visst det kan jag väl tycka är okej att han är om han nu ska lämna pojken ofta, men de utesluter ju min man helt och hållet från sig egen son. Min man ska ju faktiskt OCKSÅ hämta och lämna sitt barn på skolan och vill lära känna fröknar, kompisar osv och nu vore ett ypperligt tillfälle, men det får han inte...Tråkigt...
 

FEL!!! Biomamman ska det förstås stå i rubriken

Skrivet av  Ledsna ikväll
Sorry för felskrivningen
 

Har de gemensam vårdnad?

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Om de har gemensam vårdnad om barnet så tycker jag din man ska ringa rektorn på skolan och förklara läget. Mamman håller på att ersätta pappan med sin nya pojkvän och det är inte ok. Skolan är skyldiga att ta hänsyn till båda vårdnadshavarna och vill pappan delta i inskolningen så har han rätt till det, oavsett vad mamman säger! Hon bestämmer inte sånt på egen hand. Skolan kan också se till att pappan får all relevant information, för lappar som delas ut till barnen lär han väl knappast se röken av framöver...
 

Ja det har de...

Skrivet av  Ledsna ikväll
...och vi har haft pojken 50/50 ända tills det var dax att börja skolan då det praktiska inte gjorde det mmöjligt att ha det så längre tyvärr...

Vi känner också som om hon försöker fasa ut min man till förmån för den nye killen. Jättesorgligt...

Hur förklarar man för pojken varför inte pappa är med på inskolningen utan att säga något dumt om mamman?
 

Man kan säga...

Skrivet av  Annika
Tycker det är helt åt skogen att biopappan inte får vara med på inskolning. Vad "får"? De är skilda - hon har väl ingen bestämmanderätt över honom!? Som tidigare svarare skrivit - pappan ska ringa skolan och förklara att mamman och han inte är överens och att han därför kräver att få "egen tid" och t.ex lappar om aktivieteter i skolan etc. (Kolla om de mailar ut information för då är det ju plättlätt att lägga till hans adress också!)

Men vad jag egentligen skulle säga är att om han/ni vill förklara för sonen så tycker jag att det är helt ok att säga till barn att mamma och pappa inte är överens om det här och att därför är det lite konstigt just nu. Pappan kan väl förklara att han jättegärna skulle vilja vara med och att han försöker hitta lösningar. Jag tror att sonen är gammal nog att fatta att mamma och pappa inte är överens - även om de inte säger det rakt ut. Kanske till och med bättre att säga det rakt ut. Det kan man göra utan att prata illa om varandra. Tycker också det är ok att pappan säger att han är ledsen för att det blivit så här. Kanske kan han och sonen komma på nåt jättebra, typ att pappan kommer och hälsar på i skolan en annan vecka. Om han pratar om hur man själv _känner det_, inte hur mamman är eller tycker, så är det ju faktiskt inget skitsnack. Ochjag tror att barn kan tycka det är ok att man gör kompromisser. Se det som så att om sonen får vara med och hitta lösningar som gör att mamma och pappa inte bråkar mer, så blir det ju väldigt konstruktivt.

Men som sagt - jag tycker INTE att mamman har rätt att utesluta pappan på det här sättet. Att hon har dessutom har åsikter om att du inte ska följa med, samtidigt som hon tar med sin egen sambo verkar ju helt vansinnigt ologiskt! Men man kan ju tyvärr inte ändra på andra, så då får man försöka hitta sätt att själv hantera svårigheterna...

Lycka till!
 

Tack för peppningen...

Skrivet av  Ledsna ikväll
...min man har bestämt nu att han ska försöka åka till skolan redan denna vecka och hälsa på med sonen (inskolningen börjar först på måndag nästa vecka). Han har visserligen redan varit där med sin mamma en gång, men att åka dit en gång med sin pappa tycker han förhoppninsvis bara är kul och bra.

Det där med att be om att få info via mail är toppen - det ska vi också göra. Hoppas att nya skolan har den rutinen!

Som sagt tack för uppmuntran!
 

Artiklar från Familjeliv