Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Åsikter?

Skrivet av Mia
Både mamman och pappan har råd att ge dotter ”normal levnadsnivå”.
Dotter vill ha tex. en jacka som kostar 3000 kronor.
Mamman och pappan tycker denna jacka är lika bra fastän priset är 2000, så de ger dotter 1000 kronor var.

Mammans sambo jobbar extra en kväll och får 1000 kronor, så då bestämmer mamman och sambon för att de ska ta ut familjen på restaurang.
Dotter vill inte följa med och blir sur för att denna 1000 lapp inte las på hennes jacka, som mammans sambo hade slitit hårt för.

Skulle 1000-lappen som mammans sambo jobbat för gått till dotterns 3000 kronors jacka
Svar på tråden: Åsikter?

Enkelt:

Skrivet av  MissP
Svar nej! Sambon väljer väl själv vad han ska lägga sina pengar på. Det är väl jättetrevligt av honom att bjuda familjen på restaurang? Dottern verkar otroligt bortskämd, om hon vill ha en jacka för 3000 kr så får hon väl vara beredd att spara lite själv också!
 

Ingen jacka

Skrivet av  Maja
Har svarat dig på OäF, men skriver lite igen: Bortskämd unge! Hon ska inte ha ngt. Och om hon skulle få ngt så är det föräldra hennes som ska betala detta, och har dem råd att ge 1000 kr var kan dem ge ytterligare 500 kr var. Men jag tycker inte att hon ska ha jackan, den är för dyr. En jacka för 3000 kronor är knappast "normal levnadsnivå" som du skriver, har man råd med det lever man i mer eller mindre lyx.
 

lyx?

Skrivet av  Mia
min inkomst 19.000 sambons 21.000
Boende kostnad 7500/mån
 

Förtydligande

Skrivet av  Maja
Jag skrev ju "mer eller mindre lyx", och med det menade jag att har man råd att köpa en jacka för 3000 kronor och att ge efter för barns tjat och krav så anser jag att det är "lyx" (borde väl ha skrivit detta ord inom cituationstecken, eftersom jag inte menar "lyx" som en miljonär/miljadär, utan att om man har råd eller ens tänker tanken att kunna lägga upp 3000 kr för en jacka, så har man det iaf "gott ställt"). ok att vissa kanske kan ta sig råd att köpa så dyrt eller ge efter för sina barns habegär, även om man inte har råd egentligen men gör det ändå och får leva snålt till nästa månadslön och/eller dra in på en massa annat, ex om man har fler barn i familjen så får ju kanske dem avstå från ngt för syrrans skull... Nåja en massa babbel från mig, men jag menade inte "lyx och flärd" i "miljonärsklass" om du förstår vad jag menar....Men tycker att dottern verkar bortskämd och sedan tycker jag att det som några sa på OäF och här att dotterns kan ju lägga till de 1000 kr som fattas från "egen ficka", så att hon får lära sig lite av vad saker kostar och att det "svider" i plånboken när man väljer att "tömma kontot" helt. Annars var mitt förslag, om nu dottern måste ha jackan och ni väljer att ni ska köpa jackan att ni lägger till ytterligare 500 kr va så har ni ju råd med jackan och dottern blir nöjd. Men styvpappan ska ju inte vara med o betala om han inte vill detta. Det får ni som bioföräldrar göra. Annars köp en billigare jacka, vissa affärer har ju rea på märkesjackor nu ex Intersport. Köpte själv en jacka därifrån till sonen 14 år gammal för 1500 (har kostat 2500). Denna jacka räknar jag med att ärva sedan när han växer ur den (det var en Altitude-jacka). Detta var första gången som jag köpt ngt så dyrt til mitt barn, men det var ju på rea och jag kan ju ha den sedan (annars är dem ju växande barn och då är det inte "lönt" att köpa så dyrt, för användningstiden är ju så kort, bättre då att köpa billigare eller åtminstone på rea. Jag menade inget illa med ordet "lyx".
 

Håller med

Skrivet av  marib
skulle aldrig nånsin låta ungarna tjata sig till kläder i den prisklassen.
Tycker pappan att de ska ha det så får han betala själv.
 

Aldrig!

Skrivet av  Mari
Tror hon att hon äger alla vuxnas pengar omkring sig, tro?
Kanske skulle föräldrarna uppmuntra dottern att ta eget extra arbete, för att på så sätt känna att hon själv tjänat ihop till jackan?
Låter helt sanslöst tycker jag oavsett vad föräldrarna tjänar.
 

Aldrig i livet

Skrivet av  Mollan
att den tusenlappen skulle gått till jackan!

Varför ska bara dottern få ta del av de extrapengar som han tjänat, när det i detta fall blev så att hela familjen fick gå ut på restaurang!

Sen kan jag ju tycka att 3000 kr för en jacka är åt skogen för mycket, likaså 2000!!!
 

Det...

Skrivet av  Sajili
konstiga är att INGEN skulle NÅGONSIN köpa en jacka för tretusen åt sin tonåring även om den betalade drygt hälften själv med egna pengar. Då är ungen bortskämd och läbbig...
Men likväl säljer dessa jackor och de sitter på var och varannan tonåring.
Jag kan säga som så, hade någon av våra tonåringar velat ha ett så dyrt plagg och verkligen försökt lägga undan pengar och spara så skulle jag stötta om jag hade råd..
 

precis

Skrivet av  Mia
de sitter faktist på var och varannan unge, så det är inte ngn "fantasi värld"
 

Var och varannan?

Skrivet av  Mustardseed
Inte i min omgivning i alla fall.
 

Vadå?

Skrivet av  Mustardseed
Det är väl stor skillnad på om tonåringen själv anstränger sig för att få ihop hälften mot att hon/han blir assur när styvfarsan inte vill slänga till 1000 kronor?

Själv är jag definitivt tveksam till att köpa sådär dyra kläder, och om tonåringen själv har så taskig koll på hur mycket pengar 1000 kronor faktiskt är så skulle jag bli ännu mer tveksam.

Det du beskriver är ju ett helt annat scenario?
 

Jag...

Skrivet av  Sajili
utgick inte från någons scenario utan beskrev helt enkelt min förvåning över alla dessa översvallande NEJ!! Och ALDRIG I LIVET!! när jag ser både här och i Göteborg (så det är inget byhålefenomen igen..*S*) dessa jackor på var och varannan av främst tjejernas kompisar. De hänger ju de facto här i våran hall!! I massor!!
Och jag reagerar lite negativt på att föräldrar som ger/hjälper till att stötta med pengar till dessa jackor/dyra kläder öht lite idiotförklaras på något vis... Kanske uppfattar jag vibbar som inte finns..:)

Personligen anser jag att hade jag haft möjlighet och ungarna ville det skulle jag inte tveka.

 

Men det är väl inte samma sak!

Skrivet av  Annika
Frågan är inte om man lägger ner så mycket pengar på en jacka om man har råd - utan om styvpappan borde lägga lika mycket som vardera föräldern lägger för att (styv)dottern ska få en dyr jacka.

Visst, har man råd får man väl lägga vilka pengar man vill på kläder. I söndags var det en tjej på P3 Star som berättade att hon fick 15000 i månaden av sina föräldrar till kläder. Jag som inte ens får ut så mycket totalt i månaden. Det kan man ju bli alldeles matt av att höra... Bor också i ett område där "var och varannan" får såväl dyra kläder som semesterresor, dataspel och vad helst annat de pekar på. Livet är orättvist.

Men jag tycker verkligen inte att styvförälderns pengar ska gå till styvbarnens specialönskemål. Visst har man gemensam ekonomi till stor del, men vill dottern ha något speciellt som inte föräldrarna har råd med får hon antingen avstå något annat eller inse att nej, hon får inte det. Hon fick ju en jacka för 2000:- så hon lär ju inte frysa i höst, eller hur?
 

Nej...

Skrivet av  Sajili
det är inte samma sak. Vet inte var jag påstod det någonstans...*S*
Jag målade upp ett annat scenario. Kanske är jag otydlig, sorry...
Jag bara undrade vart alla dessa 3000-kronorsjackor/designerjeans/JL-kläder kommer ifrån eftersom alla mangrant slår bort det som idioti att köpa. Men ungdomar har det på sig ändå... Här är det nästan alla som har i alla fall ett sådant plagg..
Jaja...:o/
 

Vadå igen!

Skrivet av  Mustardseed
De flesta svaren sa ju att dottern i så fall borde vara med och betala lite själv, inte att det var helt otänkbart att köpa såna kläder? Tror du läser in sånt som inte står där faktiskt.

Har man råd så har man väl, no big deal. I det här fallet handlade det ju om hur styvpappan skulle prioritera sina pengar. Att dottern tyckte att hennes "behov" av dyr jacka skulle gå före allt annat.
 

Jajaja...

Skrivet av  Sajili
Jag är Himskans Lissen för att jag svävade ut en aning från Originalämnet. Ville bara ge mina tankar kring det här med dyra designerkläder... Ska ICKE upprepas...*drar mig själv lite i örat*
 

Jajaja

Skrivet av  Mustardseed
...du behöver inte dra i nåt öra...man måste väl få undra över hur du tänker när du svarar sådär?
 

Såklart man får...

Skrivet av  Sajili
Jag är en aning ologisk ibland...
Spinner loss på en tanke och glömmer förklara mig.
Att man måste vara TYDLIG i textbudskap står nu klart...:)
 

Är man så stor...

Skrivet av  Ally2
...att man anser sig ha rätt att kräva en jacka för 3.000 kr, då bör man vara så stor att man kan ta sig ett helg- eller efterskolanjobb och själv spara ihop till jackan....

Skulle ALDRIG lägga såna pengar på kläder, varken till mig eller barnen.
 

nej!

Skrivet av  moteld
Det var helt riktigt. Hon kan själv börja jobba för extra pengar! Aftonbladet soker kids från 13-år som ska sälja tidningar på helgerna!
 

Nej varför skulle den det?

Skrivet av  Muffins
Om nu barnet vill ha den jackan som föräldrarna inte vill lägga 3000 kr på får hon väl i sådant fall jobba ihop det själv. VIll hon inte följa med på resturang utan vara hemma och tjura istället så får hon väl vara det då. Det är ju hennes förlust eftersom då missar hon ju ett resturangbesök men får ändå inte den jackan hon vill ha.

En ren gissning säger mig att barnet inte är så insatt i pengars värde, och vad som är mitt och ditt och vem som bestämmer över vad. Din sambo har självklart rätt att avgöra vad han vill lägga sina extrapengar på.
 

Skämtar du? *imt*

Skrivet av  maria65a
,
 

Skulle ha...

Skrivet av  Eva E
...tagit tillbaka den första 1000-lappen från ungen som inte hade vett att visa någon uppskattning för en jacka för 2000:-, och låtit henne köpa en för 1000:- istället. Aldrig lägga pengar på någon som bara gnäller för att "det var för lite", då är det bättre att lägga pengarna på någon annan i familjen som uppskattar ett inköp.
 

Så skulle jag också ha gjort!

Skrivet av  Inki
den otacksamhet man visar genom att kräva ännu mer (2 000 kr är faktiskt inte lite pengar!) och tjura ut - jag bara säger det...?%# ALDRIG att jag köper det resonemanget.

Näpp, jag hade tagit tillbaka "min" tusenlapp, illa kvickt faktiskt. Och inte skulle jag ha sponsrat något annat heller, tills den dagen hon visade någon slags insikt över pengars värde.

Jösses, vem vill nära en blivande "Hilton" vid sin barm?!
 

nej, absolut inte

Skrivet av  m bio och bonusmamma
vill hon berkligen ha den jackan så får hon väl jobba till sig de extra pengarna tycker jag.
 

Artiklar från Familjeliv