Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan min sambo

Skrivet av ....
ta ut vård av barn när vi inte har gemensamt barn?

Vi har vart tillsammans länge,biologiska pappan finns inte i mitt barns liv sen han var bebis,och min sambo har tagit över rollen och vart med nästan från början och älskar det.Vi delar allt ansvar när det gäller min son,och han älskar min sambo,som han ser som sin far.Han sköter större delen av uppfostran och sätter alltid sonen i första hand....

Vi har även sagt att skulle det en dag ta slut mellan oss av någon anledning,vilket jag tror inte sker än på många år i alla fall för vi har det jätte bra,så kommer han aldrig sluta ta ansvar för "vår" son.
Han kommer alltid vilja vara hans far.
Men när sonen blir äldre ska han självklart få veta allt om sin biologiska pappa och varför det blev som det blev....det är hans rättighet.

Kan min sambo ta ut vård av barn?
Kan min sambo adoptera sonen?
Vad är kraven...biologiska pappan sitter i fängelse för misshandel på mindreårig,olaga hot, grovkvinnoföräkning...han får inte träffa honom och har inte fått alls...För att han behandad oss väldigt illa.Han kommer inte på många år få träffa henne alls,enda gången endast i närvaro med en kontaktperson...

Och han är inte heller intresserad...
Ville bara fråga er vad ni vet..
Svar på tråden: Kan min sambo

Han kan ta ut vab

Skrivet av  marib
utan problem.
Det har min sambo fått göra många gånger för sina bonusbarn :-)

Adoptera får han om biopappan går med på det och iom att han då slipper underhållet så kanske han går att tala med.
 

Läs

Skrivet av  ANN
på www.famratt.se
under frågor och svar och under rubriken adoption där står det att har man ensam vårdnad vilket jag antar att du har så kan man göra en adoptions ansökan utan att pappan frågas det gör domstolen sen åt en .. och även om pappan mott säger sig det kan det gå igenom i alla fall ..


KRMAIZ
 

Artiklar från Familjeliv