Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Advokater och pengar! HJÄLP oss med råd!!!

Skrivet av Nya mamman?
Vi har nu bestämt att inleda en rättegång eller vad det heter, för att begära enskild vårdnad samt fastställt boende för min styvdotter på 4 år. Jag skrev här förut (får hon kalla mig mamma?) och förklarade att hennes mamma har hållit sig ur bilden i 1,5 år nu och barnet har bott heltid hos oss och vi har nu även gemensamma barn. Vi är en familj, jag älskar henne som mitt eget barn och det är nästan allt sd minns och känner till. Vi känner inte att det vore rätt att mamman plötsligt skulle komma och begära boende eller något dylikt, och vill därför få ett domslut på detta. Hoppas att jag förklarat situationen väl. Sd mamma bor dessutom utomlands och tänker stanna där. Jag tror det vore väldigt skadligt för henne att plötsligt lämna familjen och byta miljö, hem, dagis, vänner, SPRÅK, etc etc. Hon vill inte ens till sin mamma. "Hon kan väl köpa sig en annan dotter?" frågade hon med barns enkla synsätt! Vi är rädda för att bion skulle kunna komma och "kidnappa" sin egen dotter och ta henne med sig utomlands(inom EU behövs inga pass) och denna kvinna skyr inga medel och bryr sig inte om vad som är "smart" eller "rätt & riktigt" eller ens om sin dotters bästa, bara sitt eget välbefinnande. Djupt tragiskt, men det finns alltid värre historier, och inget att göra åt ändå!

Sååå, jag ringde en advokatbyrå, har möte måndag men detta kostar alltså 1250 kr/timme!!! Otroliga summor kan det ju dra iväg till. Han sa minst 30 000 för detta och kanske upp till 100 000 kr. Hur gör vi "vanliga dödliga" i sådana här fall? Jag menar, som invånare i Sverige måste man väl ha rätt till juridisk hjälp när man sitter i knipa utan att totalt hamna i skuldträsket för resten av sin levnad? ELLER? Finns det någon härinne med erfarenhet av att dra igång och genomföra en vårdnadstvist? Vilka vägar kan man gå? Mamman är inte svensk medborgare, kan nämnas. Måste man alltid gå via en advokat? Hur finansieras något dylikt? Hörde något om att förloraren i en tvist måste betala. Men om "vinnaren" startar tvisten, kan man ändå ålägga en "anklagad som förlorat" att betala sådana belopp? Hur fungerar det egentligen! Jag/Vi behöver alla slags råd, allt stöd och alla tips ni kan uppbåda! TACK SÅ OERHÖRT MYCKET PÅ FÖRHAND!
Svar på tråden: Advokater och pengar! HJÄLP oss med råd!!!

kolla er hemförsäkring

Skrivet av  moteld
leta efter "rättshjälp". Vi behövde bara betala 20% av advokatkostnaden tack vare rättshjälpen.
 

men...

Skrivet av  Nya mamman?
...får man fråga vilket försäkringsbolag det var?

 

Artiklar från Familjeliv