Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Frågar igen!!!

Skrivet av Nya mamman?
Jag fick ett svar igår på min fråga, men jag hoppas fortfarande kunna komma i kontakt med några som har erfarenhet av vårdnadstvister i domstol. För jag har verkligen INGEN aning om hur det funkar. Är en dyr advokat den enda vägen? Vad är en familjerätt och hur skiljer den sig från en tingsrätt? Vilka vägar finns att gå när man vill ha ett giltigt papper som fastställer enskild vårdnad och boendet???

Bästa hälsningar
Svar på tråden: Frågar igen!!!

Vi gjorde följande:

Skrivet av  Kristine
När mitt styvbarn skulle emigrera med sin mamma anlitade vi en advokat. Vi fick betala den själva, men det var värt varje öre. Vi hade synpunkter på hur flytten skulle gå till. Advokaten skrev ner punkterna så att de skulle gälla juridiskt. Sedan diskuterade vi detta i familjerätten. Det var inga större konflikter, så vi löste det där. Hade det gått till domstol visst vi att vi skulle vinna, så för oss var domstolskostnaderna inget problem.
 

Vinna = inte betala?

Skrivet av  Nya mamman?
eller vadå? Menar du att om vi startar en process som vi med all säkerhet kommer att vinna (för så är det) så måste man inte betala eller vadå?

Vad är en familjerätt? Var hittar man dom?
 

nej var och en

Skrivet av  moteld
betalar sinä advokatkostnader oavset vem som "vinner". I din hemförsäkring ingår oftast rättshjälp, vilket gjorde att vårt försäkringsbolag stod för 80% av advokatkostnaderna! Familerätten finns på din kommun och där mjobbar bara socionomer (som oftast inte fattar särskilt mycket om det juridiska om du frågar mig) De har ingen makt alls utan erbjuder frivilliga "samarbetssamtal. Kontakta en advokat om du vill gå till tingsrätten och få en dom i ett ärende.
 

www.famratt.com

Skrivet av  


 

Artiklar från Familjeliv