Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lägger min fråga här också!

Skrivet av Lena
Hej! Ny här! Jag bor ihop med en man som har två barn sedan tidigare. Han har dom varannan helg och vissa lov, m.m. Förhållandet mellan min sambo och hans barns mamma är inte bra. De kommer inte överens och har ofta diskussioner. Han har tidigare processat om att barnen ska bo hos oss och det slutade med att barnen bor kvar hos mamman. Idag är det på på gång igen med en sådan process. Att det startat är att barnen uttryckt sin vilja om att flytta till pappa. Vi anser att barnens vilja ska gå först och vi vill att de ska få en prövotid att bo hos oss, för att de ska få känna på att bo hos oss.
Jag undrar om någon här varit med om samma och hur det gick till? Erfarenheter är välkommet!
Svar på tråden: Lägger min fråga här också!

varför antingen eller?

Skrivet av  Malin
Kan ni inte ha delat boende istället?
 

Det skulle vara en bra idé!

Skrivet av  Lena
Något vi haft tidigare med större avstånd, men det var innan skola. Nu har vi två mil och det skulle fungera, men mamman vill inte. Hon anser att det blir för jobbigt för barnen Att morgonen och kvällen blir för långa. Det handlar om ca 15 minuter längre tid, men som jag förstår nu, med skolskjuts, så får barnen åka ca 50 min. innan dom börjar. Vi kan åka med mindre tid. Bakgrunden till att det inte går att ordna för mamman är att hon går hemma hela dagarna och är beroende av att ha sina barn skrivna hos henne, så hon får pengar. Hon har aldrig jobbat i hela sitt liv, utan barnen är hennes inkomst. (Något hon erkänt för oss) Hennes senaste förslag till att vi får mer tid med barnen är att vi kan ha dom varje helg och alla lov (ej vardagar). Hennes förslag till prövotid var också ett lov (som dom ändå är hos oss).
Att vi ska göra en prövotid beror på att BARNEN vill flytta hit och vi vill att de ska pröva på för att se om det verkligen är det de vill. Samtidigt får vi vuxna känna på att ha en omvänd situation. MEN hur ska man gå till väga? Kan man utforma ett papper för att alla parter ska veta att det är en prövotid och inte något definitivt? Finns det redan sådant klart någonstans? Finns det erfarenheter hos någon annan?
 

Dom

Skrivet av  Styvmamman
Får ni en dom emot er så är det svårare att riva upp den sen. Satsa på att föräldrarna ska komma fram till beslut själva, kanske med hjälp av en familjerådgivare. Familjerådgivaren hade en lugnande effekt på min mans ex när de skulle förhandla om sina barns "vara eller inte vara här eller där". Helt sjukt att man inte kan komma överrens men det är inte alltid man kan se till "barnens bästa" när man tjafsar med någon man verligen inte tycker om och kanske vill hämnas på, men en professionell rådgivare är utbildad att göra det åt en - åt barnen.
Nu vet jag inte hur gamla era barn är men våra var för små att bestämma själv (även om ett av barnen inte ville bo hos sin mor så lyssnade ingen på det) när det begav sig. Nu bor de varannan vecka och det är det som fungerar bäst för alla just nu. Lycka till från en som varit med ett tag.
 

Artiklar från Familjeliv