Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag har en perfekt tonåring! (långt)

Skrivet av Osynlig
Hejsan!
Min sambos son är den mest underbara tonåring jag känner. Han är snäll och hjälpsam, men naturligtvis precis som alla andra tonåringar är lat, trött, slö, glömsk. Det går att prata med honom, bråkar sällan, han gör sina läxor, sköter sig med att meddela var han är, osv. Listan kan bli mycket lång.

Egentligen är jag j-ligt sur på min sambos ex, för hon håller på att förstöra för min sambos son. Hon har fått en liten bäbis (jättesöt!) men tänker bara på sig själv. Hon ställer nästan aldrig upp för sin son, bara om hon kan vinna något på det. Hon skriker och gapar, tjatar och gnäller på sonen så fort hon bara kan, och meddelar andra att han är så jobbig.

Snart börjar sonen att tröttna på sin mors gnäll. Härom dagen sa han åt henne att sluta hacka på honom hela tiden. Det kan snart bli ett riktigt bråk, och då kan det sluta med att han bor hos oss för gott. Det skulle inte vara bra för henne, för hon förstår inte. Min sambo och jag har pratat med sonen mycket, och vill i alla bråk höra hans version av det hela, och sedan försökt att förklara för henne hur sonen ser på det hela. Men, hon lyssnar inte! Vill inte förstå.

Jag, och även min sambo, känner oss maktlösa. Vi vet inte hur vi ska göra. Vi pratar med sonen och försöker att få honom lugn och sansad, förklarar hur hans mor ser på alla bråk.

Finns det någon här som har lite tips och råd hur vi skulle kunna göra?
Svar på tråden: Jag har en perfekt tonåring! (långt)

Lägg er inte i!

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Lyssna på sonen, var ett stöd för honom när ni kan, men lägg er inte i bråken mellan honom och mamman. Vill grabben flytta till er så låt honom göra det, men ju mer ni försöker medla desto mer hamnar ni i kläm och riskerar att förstöra relationerna (ännu mer) åt båda håll.
 

Jaaa...

Skrivet av  Osynlig
Tack Birgitta!
Det känns faktiskt så att det är bäst att stötta och lugna sonen, han är ju en sån underbar kille!
Fast, ibland skulle jag ta den där satmaran (ursäkta!)och skälla ut henne. Men jag vet att det inte fungerar, det blir bara sonen som det drabbar. Allt vi gör, som hon blir avundsjuk på, går ut över sonen.
Men jag är orolig om det skulle skära sig totalt mellan mor och son. Det är inget jag önskar honom, har själv brutit med mina föräldrar, och jag vill inte påverka honom. Det är ett beslut han får ta själv, men jag kommer att stötta honom om det går åt pipan.
 

Håller med birgitta

Skrivet av  Styvmor Anna
Sen får jag en känsla av att ni knaske inte ser alla sonens sidor på samma sätt som mamman gör. Vi har alltid haft delas vårdnad och barnen har bott lika mycket hod oss saom hos deras mamma. trots det så får mamman ta alla utbrott medans han är som "en ängel" hos oss. tyvärr är det väl som så att han känner sig helt trygg hemma hos mamman vilket han kanske inte gör på samma sätt här. vad vet jag???

Vad jag vet är att man nog bör akta sig för att ha åsikter om vad som sker där för det vet egentligen bara mor och son. ställ upp för sonen och vill ha bo hos er så var positiv till det. jag gissar att om han bor hos er på heltid ett tag så kommer det nog bli prblem och konflikter där också. skulle du i så fall vilja att mamman går in och har åsikter om det hon egnetligen inte vet?
 

Hoppas att han är trygg

Skrivet av  Osynlig
hos sin mamma för då brukar ju bråken komma, precis som du säger. Och, vi ska i fortsättningen vara lite mer försiktig med att "medla". Varje gång mor och son bråkat så kommer sonen till oss, och hams mamma ringer och pratar med min sambo. Därför får vi en bild från båda vad som har hänt. Det vi har gjort tidigare, men nyligen slutat med, är gemensamma straff om sonen inte ex. gjort sina läxor. Men hans mor bröt överrenskommelsen (flertalet gånger) och ville få bättre samvete genom att säga att straffet inte gällde hos henne längre, utan att meddela oss.

Nej, jag skulle inte vilja att hon kommer och lägger sig i det hon inte vet någonting om. Men kan hon då inte släppa taget om oss och hur vi har det med sonen?
 

Artiklar från Familjeliv