Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hemska styvmamman!! Det är jag!

Skrivet av Malin
Är det bara jag som känner mig otroligt elak jämt?
Svar på tråden: Hemska styvmamman!! Det är jag!

Jag känner mig vrålelak innerst inne

Skrivet av  Marie
Avskyr att jag som är en ganska rak och ärlig person spelar en fasad inför styvbarnen (framför allt den äldre)
 

Ja...

Skrivet av  Malin
det kvittar vad man säger eller vad man gör så är det alltid något som de kan peka på som är fel.
Idag hade jag köpt fel vinterskor...fel sorts vantar...
Det är fel på hans cykel han fick i present. Hans byxor är inte lika coola som alla andras.. Han har inte rätt sortes jumprar...
Vad gör man när allt är fel? Både jag och min man är helt maktlösa känns det som.
Det kvittar vad vi säger och vad vi gör. visseligen går vi inte med på vad som helst, men vi försöker ändå se till så han har någolunda kläder som de andra etc..
Vi bråkar om detta nästan dagligen och det är såååå jobbigt att bad bråka hela tiden.
Finns det något råd??
 

Nu vet inte jag hur gammal...

Skrivet av  Flubber
din styvson är. Men det låter som en ganska typiskt tonåring tycker jag. Alla andra får alltid mkt mer och sjläv blir man alltid orättvist behandlad. Känner så väl igen det från min egen tonårstid!! Fast nu när jag vuxit upp, så inser jag ju att det oftast inte var så hemskt gjort av mina föräldrar. De gjorde bara vad vanliga normala omtänksamma föräldrar skulle gjort!
Om det nu är så fel på allt som ni köper... så skulle han kanske få ett pengakonto att disponera själv (om han nu är stor nog att klara av det alltså). Då kan han ju köpa det han vill ha. Och väljer han dyrare saker... ja, då får han nöja sig med mindre helt enkelt. Det kan ju vara ide att införa det på prov iaf! Ge honom lika mkt som ni normalt lägger på hans kläder uppdelat per månad (och ge honom det beloppet varje månad, kanske lite mer till vintern) och låt honom stå för sina egna kläder. Vad gäller cykel så kan man ju faktiskt göra något liknande... Eller iaf säga att så här mkt tänkte vi lägga på en cykel till dig. Vill du ha en annan som är dyrare, så spara till det! Annars så hindrar väl inget att han får vara med å välja själv...
Nu är ju redan en massa saker inköpta men det kan ju vara ide att ändra lite på de rutiner ni har vad gäller hans inköp!!

Är det bara mot dig som han är otacksam och dan eller är det mot sin pappa oxå?? Förstår att det måste vara jättejobbigt och frustrerande!!

Själv så var jag nog tyvärr lite likadan när jag var mindre... Eller snarare så att mamma kunde anstränga sig hur mkt som helst och det var bara ok och nåt som var hennes skyldighet. Medan minsta lilla som min pappa gjorde blev upphöjt till skyarna... och jag såg det som att han nästan uppoffrade sig för att göra det där minsta lilla! Orätvist, absolut! Men frågan är om det faktiskt går att göra så himla mkt åt det när barnen väl är inne i den perioden! Jag vet faktiskt inte!

Tror iaf att det kan vara ide att försöka eliminera de situationerna som uppstår så gott det går... utan att ni ger vika och gör som han säger! Överlåt det han kan klara av själv på honom, så får han upptäcka att det inte alls är särskilt lätt att få ihop det alla gånger!

Jag vet inte om det är till någon hjälp... Kanske dyker det bara upp nya situationer att tjaffsa om då men kanske kanske!!

Hoppas iaf att det blir bättre för er och att det är en fas som är över inom inte allt för lång tid!



 

Skulle ju vara svar under Malins inlägg!!! *IMT*

Skrivet av  Flubber
 

Han är..

Skrivet av  Malin
12 år och helt hopplös. Han är likadan mot sin pappa, men pappan ser inte det som ett problem. Jag tycker grabben är bortskämd, medan pappan tycker han är en normal kille. Kanske man reargerar som jag när det inte är sina egna barn, men ett TACK eller något liknande hade ju inte varit helt fel. Får han en sak så ska han alltid ha reda på vad den kostar....eller så tittar han efter i kataloger etc. Sedan får man höra att det minsann fanns dyrare saker han kunde fått som han egentligen ville ha. Själv kan jag ibland tycka att han borde vara glad över att han får något överhuvudtaget som han uppför sig.
 

men varför

Skrivet av  pola
köper DU vinterskor etc? du är inte föräldern, och dessutom verkar ju ingen uppskatta det du gör, så lämna det med varm hand till barnets FÖRÄLDRAR.
(ps. mina barn - de egna - slår inte heller knut på sig av tacksamhet för allt vad jag gör för dem *martyr*, de rackarna tar det bara för givet. dock låter jag sd:s föräldrar sköta hennes klädinköp etc. det finns gränser för vad jag gör också)
 

Här e en till!!!!!!

Skrivet av  Moamarika
Sitter precis och gråter efter en argumentation med min man. Han är snövit som styvpappa. Så himla god och glad jämt. Men jag e bara elak och sur känns det som. Blä!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

Skrattar

Skrivet av  Johanna
Nej du, det är nog jag som är den elakaste av alla häxor!! och den titeln kommer stanna här tror jag.
Mitt bonusbarn har alltid varit vv hos sin pappa men nu när jag o han bor ihop så är hon inte det längre. Jag är väl för hård!
Jag har 2 egna barn som jag uppfostrar till att bli goda människor med gott självförtroende och jag fösröker göra dem starka i sig själva. Detta bonusbarn har vait ensam barn i 12 år och är första barnbarnent och otroligt påpassad och uppassad. JAG ha fått henne till att ta undan sin egen tallrik- det gjorde hon inte. JAG har fått henne att bädda sin säng- det gjorde hon inte. Hon har inte behövt göra en släng! Men sånt tål jag inte! Barn måste lära sig av OSS! Hur ska det annars gå när de ska stå på egna ben sen? Jag vill ju bara hjälpa- men hon är knappt hos oss längre...bara varannan helg- om ens det..
Och det är väl för att jag är en stor elak häxa!!
 

Artiklar från Familjeliv