Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Får skit!

Skrivet av sibelim
Jag är styvis till en grabb på 11, har dessutom två små med hans pappa. Ibland får jag skit för att jag är för hård mot grabben, ex med läxorna. Men när jag då förklarar att det är så jag är och kommer att vara även mot de andra när det börjar skolan, duger inte det. Men det är ganska långt tills de börjar skolan, de är bara 3 och 2 år. Dessutom har jag fått skit av svärmor också. Men jag resonerar som så att sköter man inte läxorna, då ska man ha avdrag på vissa saker också. Dessutom är det jag som gör allt, hemmet, småbarnen, läxorna plus att ta hand om gubben. Och så får man skit! Och sen kan det vara så otacksamt ibland. Häromdagen ville storgrabben ha kalkon kött som pålägg, han hade ätit någon hos svärmor. Då köpte ju jag det naturligtvis, men de dög inte! De var för tunna, de han hade ätit hos farmor var inte alls så här. Då blev jag så irriterad och sa att passar det inte så behöver han ju inte äta. Jag vet att han känner det som att jag älskar mina egna mer. Men det känns som om jag har börjat ta mer avstånd från honom efter all skit jag fått. Sen kan han vara hur uppkäftig som helst när inte pappa är hemma, men är pappa hemma då är han rena mönsterbarnet, nästan, men det är skillnad. Han har inte så bra kontakt med pappa, tyr sig mer till mig, men ibland känns det som om jag har ungar in på bara skinnet!!! Är det inte de små så är det han, jag blir vansinnig! Men samtidigt så vill jag ju inte stöta bort honom, men kan inte låta bli att känna så här. Sen är det ju inte hans fel att jag får skit. Dessutom vill jag ju inte heller gå och berätta för min man varje gång han gjort något när gubben inte e hemma, då känner man ju sig som en häxa:) Ville bara skriva av mig!!!
Svar på tråden: Får skit!

Men varför tar du allt själv?

Skrivet av  Biggan
Prata med grabben och var RAK och säg precis vad du tycker och känner - inga "krusiduller" alltså!
Jag tror att man måste sätta "stenhårda gränser" och barnen måste få veta vad som är ok och inte, om du förstår vad jag menar.
Jag har tre egna barn och min man har tre barn och vi har levt tillsammans i snart 6 år. Makens barn kommer lite nu och då när det passar deras mamma och ibland är det ofta o ibland inte alls (suck).
Jag minns i början så ville makens döttrar kolla på alla dokusåpor som fanns och jag sa NEJ - inte i mitt hem pga att jag tyckte att det var olämpligt för dem och mina barn. Mina bonusbarn SKREK - ringde mamma - jag var inte vitten värd etc men jag gav mig inte och sedan dess har vi inte haft dylika problem.
Att du som bonusmamma bryr dig om styvbarnets läxor borde generera många stjärnor i himmelen.
Stå på dig och lycka till!
Jag tror att ni kommer att få en mycket bättre kontakt om du står "PALL" och orkar med!!
 

Jag vet!

Skrivet av  sibelim
Jag har sagt till karln hundra gånger om detta. Men vi kommer från Turkiet och han har växt upp med att kvinnan gör allt. Det har inte jag. Fast båda är uppvuxna i Sverige. Jag är rak på sak till grabben också, men det är som om han inte vill lära sig. Senast igår hade han glömt ta med sig sin bänkbok hem, som han ska läsa hemma oxå. Fast både pappa och jag hade påminnt kvällen innan att han inte skulle glömma den. Igår frågade gubben om han hade me boken och han hade ju glömt den förstås, vilket jag redan visste. Då blev det utegångsförbud. Jag talade om för gubben att nu skulle han väl tro att jag hade tjallat. Gubben sa då att det är jätteviktigt att han läser, kan hända att han får gå om. Då sa jag att va bra att du har börjat inse att det är viktigt! Lite framsteg:)
 

Bra jobbat sibelim. Du gör mer än tillräckligt.imt

Skrivet av  Moamarika
.
 

Tack!:)

Skrivet av  sibelim
:)
 

Artiklar från Familjeliv