Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Till Jossan med miraklet.....

Skrivet av Smilla
Jag känner nu verkligen att jag behöver skriva till dig efter att ha varit otroligt passiv och bara läst det du skrivit under flera månader.
Vill verkligen tala om för dig att jag tror att du både är en underbar mamma till din lilla Jonathan(grattis förresten) OCH en jättebra styvmamma till dina bonusbarn.
Som alla(nästan) här inne vet är det ingen dans på rosor att skaffa ny familj, framförallt inte om det redan finns barn sedan innan. Det enda man kan göra är sitt bästa och ibland räcker inte ens det...
Jag tror att du och jag är i en liknande situation, inte helt lika men vissa delar. Vi har inga barn med oss in i förhållandet utan våra föds i det.
Det gör en stor skillnad tror jag. Vi(jag) har bara bilden om hur man är en "bra" förälder och försöker leva upp till det.
Men min erfarenhet är tyvärr att biomamman aldrig tycker det är kul när någon annan bor med ens barn, man räcker aldrig till, fast det kanske inte jag heller skulle tycka???
Mitt enda råd till dig är att försöka tänka att bara göra ditt bästa. Du kan tyvärr inte påverka särskilt mycket när det gäller dina styvisar hur mycket du än skulle vilja. Det enda du kan göra är att vara en bra vuxen i deras närhet och hoppas att dom lär sig bra saker ifrån dig, att fortsätta ge kärlek och trygghet och sånt som barn bär med sig och minns.
Jag tror att du skulle må bättre av att släppa lite mer vad bio mamman gör, vill osv. För hur det än är så är det ingen som kommer att tacka dig om du går på knäna för dessa barns skull...Jag har själv släppt lite vad gäller ansvar och liknande för det finns inget positivt över annars..
Hoppas verkligen att allt kommer att lösa sig för er och sluta absolut inte att skriva av dig här inne om du behöver det, människor som bara hackar behöver heller inte läsa det.
Stora kramar
Svar på tråden: Till Jossan med miraklet.....
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv