Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Exet använder hemska ord!

Skrivet av Svea
Behöver råd hur vi ska komma till rätta med bonusdotterns mammas språkbruk mot hennes pappa.
Jag har sedan länge slutat prata med henne sedan hon kallade mig h*ra mm, så nu får maken ta all kommunikation. Problemet är att hon kan bli helt rosenrasande utan anledning, som tur är så är han lugnet själv men det verkar reta upp henne än mer. När hon blir arg (annars också, men oftast då) så använder hon ett så hemskt språkbruk, hon kallar honom för allt möjligt och detta även framför dottern.

Nu vill han (och jag) försöka komma till rätta med detta, det är inte bra att dottern hör hennes pappa \'ta emot\' sånt här, vad ska det ge henne i förlängningen? Att hon får höra mamman kan vi inte göra något åt, hon bor där, är hos oss varannan helg och lov.

Behöver verkligen ett råd, hur gör vi för att han inte ska behöva ta emot detta mer? Han vill inte lägga på luren, eller sänka sig till hennes låga nivå. Det går tyvärr inte att prata som vuxna människor heller, hon blir helt galen.

Kan lägga till att dottern använder det här språket när hon blir arg också, så problemet börjar bli akut. Hon är 11 år nu.

Det låter hopplöst, va??? Suck...
Svar på tråden: Exet använder hemska ord!

Svårt men om jag får låna ett råd

Skrivet av  marib
ifrån tonårs snack :-) som jag tyckte borde gå att använda även här.
Irl, bara svara -jag tänker inte ta emot det där, går ner och väntar i bilen tills du kommer (till dottern) och sen helt enklet göra det.
Lika i telefonen, även om hon eg inte lyssnar -tänker inta ta det där längre! Ring upp när du verkligen vill något.
Tror att det är enda sättet att även visa barnen att man inte SKA acceptera vad som helst.
Som han gör nu så signalerar han till dotterna att mammans beteende är ok och DET är inte bra.
 

Absolut

Skrivet av  Svea
Det är ju vad det här signalerar som är problemet egentligen.
Jag har också sagt att han ska säga ungefär så MEN hon lyssnar inte. Hon fortsätter bara. Vad ska han göra då? Han vill inte lägga på luren, det gör han bara inte, säger han. Själv skulle jag gjort det varje gång! ;)
Jag håller absolut med dig, men vad göra efter att han sagt att han inte tänker ta det?
 

Förr eller senare så _måste_ han ju lägga på ändå

Skrivet av  marib
så eg förstår jag inte varför han tycker det känns som att slänga på luren i örat på exet.
Om han avslutar samtalet med att begära ett respekfyllt bemötande istället för att säga hejdå, om du förstår hur jag menar :-)
 

Både jag och min

Skrivet av  Mergnu
nya kvinna har fått ta mycket skit från mitt X, framför allt i telefonen. I början gav jag mig inte utan gjorde som din man, förökte att tala henne till rätta liksom. Lönlöst!
Jag började med att säga att "ring mig när du vill nåt" å lade på. Konsekvent. Vägra ta skit. Säg till att "detta ska inte barnen behöva lyssna på", för det ska dom absolut inte.
För mig funkade detta. Det var först när jag visade att jag menar allvara som hon "accepterade" detta.
 

Mmmm

Skrivet av  Svea
Jag ska vidarebefodra detta till honom, det kanske är det enda rätta. Även om han tycker det känns hemskt att lägga på luren så kanske han måste acceptera det. För dotterns skull.

Tack!
 

Artiklar från Familjeliv