Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

en julklappsfråga (ÄR jag snål? ÄR jag det?)

Skrivet av pola
är jag en snåljåp om jag ger min styvdotter typ en dvd-film ochbdaskum :-) när min man köper en karaoke-dvd till MIN dotter (som inte är hans alltså).
jag hade tänkt köpa det själv, men han sa idag att han skulle göra det.
ja - förresten, döttrarna är exakt lika gamla.
Svar på tråden: en julklappsfråga (ÄR jag snål? ÄR jag det?)

varför inte..

Skrivet av  M.
Ge allt tillsammans? Så det är ifrån er båda?
 

Tog orden ur mun på mig... *s*

Skrivet av  Flubber
För även innan vi bodde ihop och hade gemensam ekonomi... så gav vi presenter ihop om vi firade ihop!! Detsamma gällde till vissa släktingar och sånt oxå! Vi köpte kanske sakerna själva... men skrev under på varandras paket liksom! Tycker att det verkar bättre än att dela upp det sådär!

Annars blir det ju lätt massa jämförelser barnen emellan! Jag fick det av den och det kostade ung så mkt...
 

Tycker även jag

Skrivet av  Annika
Varför ska ni ge presenter var för sig till era barn när ni bor ihop? Jag tycker det verkar mer logiskt att alla julklappar från dig och din sambo till barnen är från just dig OCH din sambo.
 

ja det tycker jag

Skrivet av  Nisse
att det är faktiskt, eller kanske inte snålt, men varför kan han kosta på sig en dyr present till DIN dotter med du inte till HANS???
jag undrar bara vad HANS dotter hade tänkt när DIN dotter sitter med en kareoked-dvd och som HON fått av HENNES pappa när HANS dotter sitter med en dvd-film och badskum....som hon fått av dig....
 

okej, men

Skrivet av  pola
såhär då: barn 1 får julklappar för 3-5000 av sin mamma, mormor och morfar, moster och pappa (hon fick en dvd i födelsedagspresent, den betalade jag. och året dessförinnan en tv/video).
barn 2 får julklappar för 1-2000 av sin mamma, morfar och moster. av sin pappa i bästa fall en klapp, ibland inte. hon köpte en tv för sina egna pengar, som styvsystern nyttjar ofta.
barn 1 har märkeskläder till vardags.
barn 2 får önska sig detsamma i julklapp. kanske får hon ett par byxor då, kanske inte.
är jag verkligen orättvis då?
jag menar att summan blir densamma, eller snarare favör för barn 1 ändå, utan att jag ska ruinera mig för det.
 

Jag förstår

Skrivet av  Nisse
vad du menar, men vad det får av andra spelar ju just ingen roll. Jag menade bara att ifall din sambo köper för en stor summa till din dotter så kanske du borde göra detsamma. Vet du för mig är det inte snålhet, man köper det man vill och ha råd med. Jag mera tänkte på hur det skulle kännas för hans dotter ifall hon jämför med det din dotter fick av hennes pappa.

Så det har ju inte med snålhet att göra..tanken är ju den som räknas, men barn kanske inte alltid ser det så...så menade jag o menade inte att du var snål för ett ögonblick...
 

Skrivet av  Kikki
Du ger det du vill och din sambo det han vill..till vilka ni vill :)
Din sambo väljer ju själv vad han vill lägga pengar på och det enda intressanta är väl att HAN ger SIN dotter något likvärdigt enligt mig.
 

Tycker att..

Skrivet av  Rossi
...det är ok så länge det inte alltid blir så. Vi kör inte med millimeterrättvisa. Men som sagt, om din dotter alltid får dyra julklappar av din man och hans dotter aldrig får det av dig kan jag förstå att hon kan bli lite ledsen.
 

Artiklar från Familjeliv