Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Alla det nu sticker i ögonen

Skrivet av Fia
med svartjobb, så måste jag ändå få säga (har inte lagt mig i innan) att man får väl bedömma situaionen efter omständighet. Eller är jag ensam om att tycka det?!

Jag har aldrig _livnärt_ mig på att ha ett svartjobb.
Bara som en extra inkomstkälla, och inte i stor utsträckning.

Igår så hjälpe jag en dam och hon gav mig 800:-
Så detta anses väl också som svartjobb.
Men JAG kan nu köpa blöjor till mina barn, och det hade jag endast kunnat göra om jag _lånat_ mig till pengar.

Jag har gjort mig väl förtjänt av mina 800:- och jag har inte ett dugg dåligt samvete för dom, tvärt om.
Svar på tråden: Alla det nu sticker i ögonen

Hej Fia!

Skrivet av  fia
Jag har inte heller lagt mig i debatten tidigare. Min åsikt är ju att alla regler TVINGAR vissa av oss att jobba svart. Jag gör det inte än, men för att ha råd med dagis kommer jag att tvingas städa några timmar i veckan i höst...
 

Tvingar?

Skrivet av  Frk Marmelad
Vad är det för regler som TVINGAR dig att jobba svart för att ha råd med dagis? Numera finns väl fö maxtaxan? När min dotter var liten hade jag (ensamstående) en dagisavgift på 2000 spänn i månaden, jag hade en lön på ca 7000 kr efter skatt + underhåll, barnbidrag och bostadsbidrag, tillsammans ca 11000 kr, vilket gav ca 4500 kr att leva på när hyra och dagis var betalt. Inte fasen kände jag mig TVINGAD att jobba svart för det!
 

Var glad...

Skrivet av  fia
...att du har så mycket att leva på. Det har inte alla. När min hyra är betald har jag betydligt mindre...

En av reglerna jag tänker på är faktiskt maxtaxan. Den gör att många barn går kvar på dagis när de får syskon. För att inte barnet ska behöva lida för att ha en fattiglapp till morsa måste iallafall den här morsan få ihop till taxan på något sätt. 2 timmar i veckan räcker. Vem vill anställa någon så, med alla arbetsgivaravg etc?

Knepig fråga. Ska läsa in mig på debatten tydligen. Kanske har ni redan diskuterat svartjobb kontra bidrag?
 

Hm...

Skrivet av  Frk Marmelad
...det är ungefär samma summa som existensminimum = socialbidrag, jag kan inte påstå att det är särskilt mycket pengar.

Jag förstår faktiskt inte ditt resonemang runt maxtaxan?

Timjobb finns att få, t.ex. telemarketing ett par kvällar i veckan.
 

Vill du tjäna pengar?

Skrivet av  busgrodan
Jag har ett jättebra affärskoncept som jag gärna delar med mig av.
Om du är intresserad kan du mejla mig på
[email protected]
så ska du få mer information.
 

Detta är inte samma Fia som i diskussionen nedan!

Skrivet av  Den andra Fia eller F
Ville bara tala om det så ingen förvirring uppstår=)
 

Ja...

Skrivet av  Frk Marmelad
...naturligtvis måste man väl bedöma situationen efter omständighet som du skriver. Personligen tycker jag nog att det nånstans finns en gråzon, "väntjänster" och liknande när man får några hundralappar som ersättning för att man hjälper någon känns för mig inte riktigt som samma sak som att arbeta svart hos ett företag eller liknande. SÅ rabiat är jag inte *S*.
 

Artiklar från Familjeliv