Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. stress och dubbelarbete

Skrivet av Aero
VI MÅSTE PRATA MER OM DET HÄR!!! Jag la även det här inlägger på snack om "stress". Jag tycker att det är så viktigt och vill höra allt om vad andra mammor och pappor gör för att klara av jobbet, barnen, äktenskapet, stressen, umgänget, den egna tiden osv.
Det är skrämmande att så många av oss upplever vårt liv på det här sättet- Överleva och inte Leva. Vi har valt våra barn, vi älskar dom! Vi har valt vårt jobb och vill inte vara utan det! Så vi väljer bort oss själva men förstår det inte förrän det har gått så långt att vi grips av en frustration som går ut över ev. man, våra barn och till slut våra kollegor och dessutom rent kroppslig och själslig vanskötsel av oss själva.

Vi måste våga prata mer med varandra om det här!!! Jag vet inte om lösningen kan vara någon politisk åtgärd eller om det ligger hos vår arbetsgivare att ge oss mer flexibilitet i arbetstiderna, eller om det bara beror på oss själva...

Jag har ett jobb där jag jobbar 120 % men bara får 80% av min lön om jag inte når vissa mål... Så jag vet var min stress mynnar i. Men jag hör andra som har samma problematik trots att lönen inte är prestationsbaserad.

Svar på tråden: Ang. stress och dubbelarbete

Läs också chefred. artikel om detta IMT

Skrivet av  Aero+nr1,2,3
IMT
 

PRIORITERA

Skrivet av  Pernilla B
Prioritera måste man göra hela livet, men kanske allra mest när har små barn. Jag jobbar och har två små barn, och en man som tar stort ansvar. Så här gör jag för att hantera och minimera stressen:

1. Sluta ha dåligt samvete. Du är inte mer än människa och ibland orkar/vill man jättemycket. Ibland inget alls. Vissa dagar gör jag bara det mest akuta här hemma (lagar mat etc), sätter på en video eller låter barnen leka på egen hand, och lägger mig i soffan och läser en bok. Och jag har inte dåligt samvete. Om jag ger mig själv den här dagen i avkoppling kommer jag att orka mer imorgon. Det vet jag.

2. Sluta fokusera på allt man inte gjort och istället vara glad och stolt över det man faktiskt gjort. Sluta tänka på att du borde ha hunnit tvätta och stryka, tänk på att du faktiskt har rensat ur garderoberna eller tvättat fönsterna - och var glad och stolt över det.

3. Lev i nuet och planera inte alltför långt fram i tiden. En vecka framåt brukar jag planera för, sällan mer än så. Var glad för spontana stunder av umgänge med släkt och vänner istället för att tänka: Vi borde träffas oftare. Umgänge får aldrig vara ett "måste".

4. Inse att man inte kan göra allt. Det är bättre att göra lite ordentligt än att göra mycket hafsigt. Man behöver inte åka på semester varje år, åka och bada i simhallen med barnen för att alla andra gör det. Man behöver inte vara både "klassmamma" och "förälder på stan". Man behöver inte träna sig själv i god fysisk form samtidigt som man ska hinna med att skjutsa barnen till deras träning. Barnen behöver absolut inte vara uppbokade på olika aktiviteter varje dag i veckan, även om "alla andra" är det. Barnen kan inte sätta gränser för detta - det måste vi göra åt dem. Alla människor, i synnerhet barnen, behöver också tid att "bara vara."

Vissa dagar tycker jag att jag stressar enormt mycket. Men dessa dagar är få. Var sak har sin tid och just nu när barnen är små får jag själv stå tillbaka vad det gäller träning, föreningsliv och umgänge med kompisar. Det är helt okej, jag ska leva många år till.
 

Gud vad klok du är!

Skrivet av  Aero
Undrar varför jag inte hinner läsa böcker längre?...

Tack för ditt svar i alla fall. Jag ska ta fram det när jag tappar fotfästet.
 

Kul...

Skrivet av  Pernilla B
... att mitt inlägg inspirerade dig. Denna "klokhet" har jag dock inte fått gratis. För 3 år sedan drygt föddes lillasyster svårt sjuk. Hon tillbringade sina 3-4 första månader på sjukhus. Hon är idag kroniskt "sjuk" med dagliga mediciner och otaliga läkarbesök och operationer framöver. Men hon är motoriskt helt okej och älskar livet. Storasyster var då inte ens 2 år fyllda. Mitt liv förändrades totalt på alla sätt och jag tappade verkligen fotfäster ett bra tag. Ut på andra sidan kom en kvinna med en helt annan syn på vad som egentligen är viktigt i livet. Men många timmars grubblerier blev det innan dess.
 

Artiklar från Familjeliv