Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

A- kassa..

Skrivet av Maria med Fanny 23/12-99
Hej!
Är det nån som vet om man kan få a-kassa efter föräldraledigheten om man jobbade innan? Mitt vikariat gick ut en vecka efter förlossningen och nu har jag inget nytt jobb. Börjar känna mig lite panikslagen.
Och kan man få dagisplats om man är arbetslös? Min sambo jobbar heltid.
Är oxå tacksam för tips på hemmajobb(inte såna som man måste investera pengar i).
Svar på tråden: A- kassa..

Kolla..

Skrivet av  Helena
med ditt fackförbund. Själv fick jag svaret att man måste arbeta ett visst antal timmar under en sexmånadersperiod för att få stämplingsdagar. Du har dessutom rätt att tillgodoräkna dig två månader av föräldraledigheten så det räcker om du har arbetat fyra månader innan förlossningen. Åtminstone enligt mitt fackförbund (Finansförbundet). Har du jobbat hela tiden fram till förlossningen så borde du vara berättigad till A-kassa. Dagisplats borde man få trots arbetslöshet eftersom du måste stå till arbetsmarknadens förfogande för att få lyfta A-kassa och då måste du ha barnomsorg, annars kan du ju inte ta ett jobb! Hoppas du fick lite kött på benen.
 

Ja

Skrivet av  S
Du kan få A-kassa direkt efter föräldraledigheten, föutsatt att du uppfyller villkoren förstås. Gjorde du det innan du fick barn så har inte det ändrats på nåt sätt nu efteråt.

 

Artiklar från Familjeliv