Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Aktivitetsgaranti?

Skrivet av när vänder det???
Hej! Jag vet inte om detta är fel forum men jag provar....är det någon här som har erfarenhet av aktivitetsgaranti? Jag kommer väl troligtvis hamna i en sådan åtgärd då jag varit arbetslös lääänge nu....vad gör man egentligen under sådan åtgärd,kan man få hjälp med utbildning? riskerar man att tvingas ta vilket "skitjobb" som helst? Ja, allt vill jag veta......


Svar på tråden: Aktivitetsgaranti?

hej

Skrivet av  simone
Min man har precis börjat med aktvitetsgaranti, den betalas ut av försäkringskassan och är på samma summa som hans A-kassa.
Min man har varit arbetslös i sex månader, och ville själv ha någonting att göra på dagarna, han söker forfarande arbete men det tar ju inte hela dagen, han hittade själv si praktik plats, på ett litet företag, han är intresserad av att bli bilmekaniker, och han har verkligen hamnat rätt, och får lära sig otroligt mycket, för honom var det inga problem han fick välja det han själv tyckte var roligt att hålla på med och han söker forfarande arbete, han har också chans att få arbete under sommaren.
Ja, så är det för oss i alla fall, om det är något mera du undrar över så fråga på
 

Hej!

Skrivet av  när vänder det?
Vad har din man för yrkesbakgrund? Vad jag undrar över är vad som händer med nån som mig som inte har någon riktig yrkesutbildning, jag har jobbat som bildredaktör men jag är inte utbildad till det, jag har ingen examen alls förutom gymnasiet. Finns det möjligheter till utbildning inom aktivitetsgarantin eller förutsätter den att man redan har en utbildning och bara behöver lite hjälp på traven....det är ju kul att din man verkar få den hjälp han behöver!! Hoppas att även jag kan passa in och kanske så småningom komma ut på arbetsmarknaden igen.....
 

Artiklar från Familjeliv