Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Allt på en gång... lite osammanhängande...

Skrivet av Louise med William f. 040213
Både jag och min kille har sökt jobb utan resultat. Men idag så ringde de med en timmes mellanrum till oss, jag har blivit erbjuden städvick och min kille ska på anställningsintervju, vilket naturligtvis väcker frågan, vem ska jobba och vem ska vara hemma?

Mitt jobb är "bara" vickariat men min kille får förmodligen ett fast jobb. Fast å andra sidan stämplar han nu och om jag börjar jobba så kan vi få lite bättre inkomst, han kommer kanske inte tjäna på att arbeta eftersom han stämplar i taket. Min kille har föräldradagar kvar, jag har bara garantidagar... Men eftersom min kille stämplar så måste han stå till förfogande ifall praktikplats eller jobb dyker upp.

Om min kille tar ut föräldraledighet så kommer hans chans till fastanställning förmodligen ryka, likaväl som om han bara jobbar halvtid och det är hans inkomst som är viktig. Men jag vill så gärna arbeta jag med, annars kan vi inte förbättra ekonomin och så behöver jag också "komma ut" lite. fast det känns dumt att offra en säker plats för honom genom att ta ett visk som kanske tar slut när som helst!

Vi kan inte sätta William på dagis än eftersom han inte är ett år.

Jag är så rädd att detta leder till bråk eller att vi kommer att få sämre ekonomi eftersom den är allt annat än bra just nu.

Hur skulle ni göra? Snälla, ge mig tips!
Svar på tråden: Allt på en gång... lite osammanhängande...

hmm.. svårt...

Skrivet av  Anna m E&S
Har din kille varit föräldraledig hittills? Eller har han varit hemma samtidigt som du var hemma? Jag tycker att alla föräldrar ska få vara föräldralediga "på egen hand" om det går och därför hade jag nog försökt ta det där "vik:et" om jag var du. Vem vet vart det "vik:et" leder? Du kanske oxå får en fast tjänst?

Jag förstår mycket väl att du vill komma ut och jobba, så kände jag oxå, och om det ger er en bättre ekonomi att du jobbar så är det väl den bästa lösningen?

Är detta en "once in a lifetime" möjlighet för din kille så kanske du måste tänka om men annars låter det som om han lika väl kan vara hemma som du.

Förstår att det är svårt. Prata igenom det ordentligt och gör en +/- lista så kanske ni får lite klarhet i detta.

Kram och lycka till"
 

Vad svårt

Skrivet av  FiaLisa
Går det inte att kompromissa, så att ni kan saxa att jobba båda två? En fast tjänst är ju trots allt värt en del dessa dagar, men han kanske kan börja med 50% föräldraledighet så att du kan jobba också, tills lillen kan börja dagis?

 

Artiklar från Familjeliv