Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ärliga svar önskas..

Skrivet av jennypenny
...på en liten fråga, och ni får gärna svar anonymnt om ni vill det *ler*

hur många har någongång stannat hemma och vårdat sjukt barn utan att barnet varit sjukt (men ändå hemm från skola/förskol)???
Svar på tråden: Ärliga svar önskas..

Aldrig

Skrivet av  FiaLisa
Nej, det har jag aldrig gjort.
 

Nix

Skrivet av  Vickan m EJ
Nån gång har det väl hänt i o f att vi trott att barnet varit sjuk men att det piggat på sig under dagen.
 

nej

Skrivet av  saan med mathilda osv
däremot har jag flera gånger varit hemma för vård av barn utan att få någon ersättning för det.
 

varför..

Skrivet av  jennypenny
...utan ersättning??
 

därför

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & mini bf 0504
att normalt sett är maken och jag föräldralediga 25 % var varje dag men när dottern är sjuk och behöver ammas så måste jag vara hemma på heltid men kan aldrig få ersättning för det eftersom maken redan är föräldraledig. jag skulle kunna få ersättning om maken kunden gå och jobba då men det funkar liksom inte att han kommer till jobbet någon dag/timme då och då utan planering.
 

svarar själv.

Skrivet av  jennypenny
..Ja, det har jag!!
Inte för min egen skull, utan för att jag tyckt att barnen behövt en lugn dag hemma pga av olika anledningar.
 

Nope

Skrivet av  Lottentotten
b
 

Helt ärligt

Skrivet av  Annika60
Det har jag aldrig gjort.
 

Nope

Skrivet av  Missy
Det har jag aldrig gjort.

Det finns ju andra sätt att lösa det om man känner att man vill vara hemma extra med sitt barn. Jag har tagit ut flexdagar ibland när jag tyckt att ungen skulle må bra av att få vara lite ledig.
 

Nej, men

Skrivet av  Marie
vi har stannat hemma någon gång när vi inte riktigt har vetat om barnet skulle bli sjukt eller inte, t ex om det varit lite gnälligt eller så. Men ibland är det ju väldigt svårt att se på små barn om de är sjuka eller bara trötta/gnälliga.
 

Beror på hur du menar - men nej

Skrivet av  Lisa
aldrig om vi inte tyckt att barnet behövt vara hemma.

Men just nu är vi hemma för hosta. Visst kan man gå i skolan med hosta, men har man hostat så länge att man blir trött, inte orkar äta ordentligt längre, kräks emellanåt mm så är man sjuk ändå i mina (och läkarnas) ögon, även om man långa stunder är pigg som en mört också. Han skulle helt enkelt inte orka tempot i skolan just nu.

Att vara sjuk är ett väldigt vitt begrepp, det handlar om att inte orka sin vardag. Sen kan man vara deltid om man orkar lite - något vi utnyttjar ofta.

Att vara hemma utan att barnet är sjukt är enligt mig att vara hemma med ett fullt friskt barn som skulle orka skolan/dagis utan problem.
 

Så borde fler göra...

Skrivet av  en fskl.
altså att man är hemma utan att barnet är sjukt med feber eller annan sjuka.

Det är så svårt att få många föräldrar att förstå att det faktiskt är ett helt annat tempo på förskolan än vad det är hemma.
Jag jobbar själv i förskolan, och ser så ofta barn som faktiskt inte orkar med en hel dag i förskolan, och då är anledningen inte feber utan kanske lätt hosta eller bara trötthet av olika anledningar.
Förra veckan var det en pojk hos oss som helt uppenbart var för förkyld och hängig för att vara hos oss, vi påtalade detta för mamman när hon hämtade.
Men nästa morgon kom han iallafall, och mamman sa att hon hade väckt honom en timme tidigare än vanligt bara för att kolla han tillstånd, men han verkade så pigg så hon kunde ju inte vara hemma bara för att är lite snorig.
Efter några timmar stod docj klart att han inte skulle orka hela dagen, han somnade på golvet efter frukost och kinkade konstan (vilket han aldrig gör annars)
Vi ringde och talade om hur det låg till, men sa att hon själv fick vagöra om hon ville hämta honom.
Mamman kom och hämtade honom, märkbart irriterad över att behöva hämta honom trots att han inte hade någon feber.
 

Jo

Skrivet av  Vickan m EJ
Hos oss är sjuk=hängig. Dvs man skulle inte orka med en dag på dagis.
 

Självklart!

Skrivet av  Annika60
Jag svarade utifrån att man typ skulle ta en slags semesterdag med ett fullt friskt barn. Det du beskriver räknar jag absolut som sjukdom. För mig är allmäntillståndet viktigare än vad som står på termometern.

Långvarig hosta när man inte sover ordentligt på nätterna är urjobbigt och motiverar absolut att barnet får en sjukdag för att vila.

Jag som vuxen kan tillåta mig att vara hängig på jobbet eftersom jag själv kan besluta att "nu orkar jag inte mer; nu går jag hem". Den möjligheten har ju inte barnet så då tycker jag det är bättre att stanna hemma om barnet verkar hängigt.
 

Japp - flera gånger

Skrivet av  A
om man räknar in både mig själv och sambon.
Det som hänt då (senast i måndags) är att barnet verkat sjukt så vi har tagit det säkra före det osäkra och låtit det stanna hemma. Under dagen har det visat sig att ungen inte alls var sjuk utan gott hade orkat vara på dagis...
Fast jag antar att du menar mer "med flit" stannat hemma fast man vetat att barnet var friskt, och det har vi inte gjort. Nu är vi egna företagare båda två så man kan inte bara stanna hemma hur som helst då och förut har vi inte haft sådana jobb där man sätter arbetskompisarna på pottkanten på ett sånt sätt.
 

Nej

Skrivet av  maria65a
Har knappt varit hemma när han varit sjuk eftersom vi jobbar skift och löser det med mindre sömn istället.
 

Precis som Lisa...

Skrivet av  Korall
...så är vi väldigt generösa med sjukbegreppet. Det har alltså blivit en och annan extra dag efter förkylningar till exempel. Dessutom har vår stora flicka barnmigrän, så misstänker vi att en attack är på väg (de kommer om hon sover och äter dåligt eller om det är för mycket full fart) så får hon en pausdag. Det kan ju lika ofta resultera i att hon är hemma fast hon är fullt frisk.

Men att använda vab-dagar som semester är en annan sak, och det gör vi inte. Det vore både oetiskt och dyrt för vår del.
 

Nej!

Skrivet av  Louise med William f. 040213
Det har jag aldrig gjort men jag ser inte ner på de som gör det, jag förstår att det kan vara det enda sättet för vissa att få mer tid över till sina barn!
 

Artiklar från Familjeliv