Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pysselgener, görare?

Skrivet av Lingling
Funderar lite mer på det här med att pyssla, heminreda m m.
I min barndom var resor inte så mkt vad semestern ägnades åt, man målade om garaget och fönster och en del av det fick man hjälpa till med ... resor gick till släkten mest ...

Tycker jag märker att många med teoretiska jobb tycker det är underbart att göra ngt påtagligt där man kan säga ´´Det här har jag gjort´´ och peka på sin nya carport eller matta eller keramikkruka.
Kanske också bondepåbrå villa-boende vana att fixa saker?
Hur är det med er på den fronten?
Är ni pysslare/pulare/fixare?
Hur bor ni?
Vad gör ni som jobb?
Svar på tråden: Pysselgener, görare?

jag kan sy

Skrivet av  mandelblomman
i hop sår på människor ( o djur) men inte sy ett stygn på ett tyg.
Alltså jag är ingen pysslare, saknar totalt den där heminredingsgenen.
Men mina vänner säger att jag har ett hem att trivas i ändå!
Inte särskilt estetiskt kanske, men trevligt tror jag i en salig blandning o ogenomtänkt stil.
 

Låter som en kirurg jag känner

Skrivet av  Lingling
Han säger ´´jag är en mkt skicklig snickare - men jag får fullt utlopp för det på jobbet!´´

Men jag menar inte bara heminredning - jag syr lika gärna kläder eller skulle snida mig en harpa (det bara skulle väsnans och skräpa så ...) - utan även rent praktiskt underhåll (byta kranar och kontakter t ex), saker som måste eller bör skötas. Mycket av det är vägen som gör resan värd, inte att kunna ställa upp saker i hemmet ... Inte det genomtänkta totalen, men njutningen i att ha gjort ngt väl, eller ngt som behövdes, och kanske ha ett påtagligt resultat.

Eller det terapeutiska i att spika upp panel, eller koncentrera sig på att räkna maskor eller korsstygn.

 

avskyr pyssla

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & mini bf 0504
sy, snickra, måla, trädgårdsarbete osv avskyr jag verkligen gör det som behövs för att det måste göras men det är enbart tråkigt, stressande och gör mig på dåligt humör.

däremot älskar jag att laga mat, baka, sortera i lådor o skåp och annat. tyvärr finns inte riktigt tiden för det just nu men det kommer väl.
 

Den teorin stämmer inte på mig

Skrivet av  Lisa
Jag brukar hävda med bestämdhet att jag har papper på att jag är ingenjör och därför behöver jag inte bevisa det praktiskt.

Visst händer det att jag målar om något hemma, eller rensar bort ogräset. Men särskilt pysslig skulle jag inte kalla mig. Inte är det något jag gör för att det är så roligt.

Men lite stolt är jag över min nya vitkalkade öppna spis, allt till trots. Nu kan jag återvända till mina böcker med gott samvete.
 

Artiklar från Familjeliv