Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

inseminerade barn= samhällets styvbarn?

Skrivet av undran...
Får man underhållsbidrag från staten (1173kr/mån) om man inseminerar sig med anonym spermadonator utomlands?

Vore ju mycket märkligt i så fall. Om man begår en medveten handling så måste man väl stå för detta resultatet som för med sig vissa ekonomiska konsekvenser?

Svar på tråden: inseminerade barn= samhällets styvbarn?

ja det får man. imt

Skrivet av  Ellinor
...
 

Inte helt säkert

Skrivet av  Allis
Jag känner inte till något prejudikat på området men väl kvinnor som fått väldigt olika besked från FK om detta. Reglerna är iallafall desamma oavsett om du inseminerat eller bokat charterresa när du har ÄL och har sex med okända i syfe att få barn.
 

Vad betyder...

Skrivet av  zaccheus
...ÄL för något ?
 

Ägglossning imt

Skrivet av  Skruttis
 

Det finns ett fall som är överklagat.

Skrivet av  Ellinor
Alltså ett prejudikat på området. En kvinna som åkt till danmark för insemination.
 

så då är samhället styvfar till barnet då...

Skrivet av  undran...
Kan du visa var prejudikatet finns?
undrar vilket lagrum som gav henne den möjligheten...
 

Äh, vad löjligt

Skrivet av  Sara
klart ALLA ensamstående föräldrar ska ha rätt till stöd! Oavsett om det är en man och mamman inte finns med, eller om det är kvinna och pappan inte finns med.
Pengarna är ju inte till föräldern, men till barnet!
 

vet du när?

Skrivet av  Allis
Har det hänt nyligen? De kvinnor jag tänkte på har i olika perioder under de senaste ca tre-fyra åren fått olika besked från FK så om det faktiskt finns ett fall som anses vägledande skulle det underlätta avsevärt.

 

här kommer länken...

Skrivet av  Ellinor
http://www.sylvia.se/content/article.asp?itemid=2057
 

Oj! Det verkar som om RSV håller på att få...

Skrivet av  Ellinor
...detta ändrat. SE här, förslagt ill ändring sist, punkt 6.
http://www.rfv.se/social/skrivel/docs/rem3657_04.pdf
 

förslagets lydelse:

Skrivet av  Ellinor
....6. barnets mor är boförälder och
barnet har avlats genom insemination
eller befruktning utanför kroppen
utan möjlighet att få faderskapet till
barnet fastställt.
 

förslagen var alltså...

Skrivet av  Ellinor
fall då underhåll ej skulle betalas ut. Lite rörigt blev ju det här...
 

Tack!*IMT*

Skrivet av  Allis
*
 

Har läst igenom länkarna..

Skrivet av  undran...
och anser att det faktiskt är bra...Ett barn ska ha rätt då enligt barnkonventionen att få veta sina biologiska ursprung. Om det inte har den rätten så ska barnet inte få underhållsstöd.

Staten kan ju inte vara styvförälder åt ett inseminerat barn.
Om man väljer att skaffa barn på det sättet så får man verkligen tänka igenom det innan.

undran...
 

nu förstår jag inte

Skrivet av  Allis
Du blandar olika begrepp rätt friskt. Jag skulle vilja veta vilka barn du menar, hur den "rätten" ska ta sig uttryck i praktiken och vad som händer med alla barn som aldrig någonsin kan få reda på sitt biologiska ursprung. Den unge som blev till under en tågluffning utomlands, ska inte den heller få underhåll t.ex.? Och hur ska informationsplikten se ut? Vem ska göra det, när och i vilket intresse görs det?
 

Hur menar du??

Skrivet av  undran...
Enligt lagen om underhållstöd (sid. 56 i bihanget 2004 års lagbok) så står det klart och tydligt vad mamman är skyldig att göra för att hjälpa till att hitta pappan.

Varför tycker du att staten ska hjälpa dig att försörja ditt barn med underhållsstöd?
 

Det gäller inte mig

Skrivet av  Allis
eftersom vi är två vuxna som gemensamt försörjer detta barn. Det jag var intresserad av vad du ansåg och om du tyckte att det fanns skillnader mellan inseminationsbarn och barn som tillkommit genom tf semesterflirtar. I det senare fallet kan det ju vara minst lika svårt att fastställa faderskap. Ska de barnen också undantas underhåll?
 

Allis.

Skrivet av  Ellinor
Det är nog såhär: I vår föräldralagstiftning är det tydligt klarlagt att ett barn ska försörjas av två föräldrar. Om mamman inte vet eller kan ta reda på vem pappan är ska hon få underhåll av staten om hon samarbetar kring att hitta barnets far. Men om mamman väljer insemination kan inget underhåll utgå (enligt det nya förslaget till lagändring från RSV) eftersom hon då omöjliggör en underhållsskyldig far. Viktigt att tänka på när man väljer att bli gravid på det här sättet är att barnet kan gå miste om en hel del förmånder genom att s a s vara "faderlös". jag kan inte specificera dem nu men kan ta reda på det om någon är intresserad.
 

"förmåner" menar jag såklart! imt

Skrivet av  Ellinor
...
 

fattar inte hur du tänker

Skrivet av  Sara
det är väl inte märkligt alls!!! Pengarna är till barnet, inte föräldern. Struntsamma hur det kom till! Det är väl bättre att staten betalar än att en kvinna lurar en man till att skaffa barn! ? !

 

Inte automatiskt

Skrivet av  Anna
Jag måste bara få tillägga att underhållsbidrag är inget man får automatiskt utan något man ansöker om.

Jag och min fru (lesbiskt par) har inseminerat utomlands och donatorn är anonym.
Från föräksringskassan och från socialen fick vi höra att vi var "dumma" om vi inte utnyttjade systemet och begärde underhåll eftersom vi enligt regeln har rätt till det - p.g.a att det inte finns någon man som kan försörja vår familj.

Det skulle aldrig falla oss in att nyttja systemet på detta sätt!

Tycker dessutom att underhållsstödet, liksom barnbidraget, ska vara behovsprövat och utgå till dem som verkligen behöver det.
 

Artiklar från Familjeliv