Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barnets rätt ?

Skrivet av undran...
Ni mammor anser er har rätt till ett barn genom insemination. Men barnets rätt då? Ett barn har rättigheter. Jag läser bara om eran egoistiska önskan. Om hur ni känner det och vad ni vill.

Har ni talat med något barn som är stor som har blivit till på detta sättet? Vad anser de barnen om detta? Hur reagerar övriga om givningen? Kompisar, föräldrar, skolkamrater, dagisperson?

Undran...
Svar på tråden: Barnets rätt ?

Vill du läsa forskning?

Skrivet av  Allis
Om du t.ex. söker vidare på IVF på proudparenting.com hittar du en intressant artikel om IVF-barn och en brittisk studie. Jag är inte så duktig på forskning om heterofamiljer annars men hade en hel del länkar till studier på homofamiljer. Nu har ursega rfsl inte uppdaterat den sidan men du kan kontakta dem på rfsl.se och säkert få litteraturhänvisningar direkt.

Så till egoism. Jag kan bara svara för mig själv och jag ville - precis som de flesta andra föräldrar - ha barn för att jag vill ha en familj. Ingen jag känner har försökt få barn i någon altruistisk önskan om att förbättra världen. Huruvida den skiljer sig åt melan människor som har lätt eller svårt att bli gravida kan jag faktiskt inte svara på, jag gissar att egoism är sig ganska likt.

I debatter märker jag ofta hur man utgår från sin egen situation och sitt eget synsätt och tror att det är vägledande för andra. Jag växte upp i en tregenerationsfamilj och med största sannolikhet kommer mitt barn att göra detsamma för det är vad jag är van vid och tycker är det bästa. Andra har en mamma och pappa, styvföräldrar, ensamstående föräldrar eller fosterfamiljer. Det är omöjligt att säga vad som är bäst eftersom alla alternativ sannolikt är lika bra om det handlar om människor som alltid vill göra det *de* anser vara bäst för sitt barn.
 

Är det inte okej att insemineras...

Skrivet av  Louise med William f.040213
...så är det inte heller okej att vara en ensamstående förälder. Inte heller är det då okej att behålla ett barn vars fader man inte har ett umgänge med (om man blir gravid av misstag när man varit på fest osv). Jag tycker att resonemanget är lustigt!
 

Antog att frågan hörde till tråden längre ner...

Skrivet av  Louise med William f.040213
...jag har skummat igenom den nu. Det är ju dumt att dessa föräldrar får mera pengar tycker jag. Alla barn är lika mycket värda, ekonomiskt också. Dessutom så är det dumt att använda sig av en anonym donator ifall barnet någon gång vill träffa sin biologiske fader!
 

dumt och dumt

Skrivet av  Gunilla
att vi får "mera pengar" som du skriver är inte sant. Bidraget är riktat till _barnet_ och samhället moraliserar inte t ex över mammor som blir gravida utomlands och inte kan/vill spåra fadern, så varför skulle våra barn inte få bidragsförskottet? Dumt att välja anonym donator skriver du också, min poäng är ju just att vi mer eller mindre tvingas till det eftersom det inte är tillåtet med insemination för ensamstående i Sverige. Att ha en donator garanterar inte heller att han vill ha särskilt mycket med en att göra heller, egentligen bara att man har rätt att få reda på vem han är (när man är 18), så upp till vuxen ålder är han ju anonym ändå.
 

Inte underhåll länge till...

Skrivet av  Ellinor
RSV håller på och ska ändra praxis. Det tycker jag är fel trots min inställning till insemination ensamstående eftersom det drabbar barnen...
 

Artiklar från Familjeliv